DILEMA ANTARA PEKERJAAN DAN STUDENT’ LEARNING: Strategi Coping Mahasiswa Sekolah Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga

Imro'atul Muthohharoh
* Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI: https://doi.org/10.14421/welfare.2019.082-05

Abstract


This study discusses how the coping strategies of graduate students who have two roles, namely as students and workers. The purpose of this research is to find out the coping strategies of students who work in organizing, completing assignments and carrying out lectures. This type of research uses a qualitative descriptive approach with interview and observation techniques, that is, the researcher was directly involved (participatory). The informants in this study were five students of the 2018 social work class, Interdisciplinary Islamic Studies, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. The results of this study indicate that the obstacles experienced by students who work are the difficulty in dividing time, changes in class schedules, and work assignments. The strategy used to overcome the obstacles that exist for the smooth running of the study is to use strategy focused coping, emotion focused coping, long-term coping, and short-term coping.

 

Keywords: Strategy coping, students, work.


Full Text:

PDF

References


Daulay, Siti Fani, and Fasti Rola. “Perbedaan Self Regulated Learning Antara Mahasiswa Yang Bekerja Dan Yang Tidak Bekerja.” Psychology Jornal, Universitas Sumatera Utara, n.d., 9.

Hamadi, Joko Wiyono, and Wahidyanti Rahayu H. “Perbedaan Tingkat Stress Pada Mahasiswa Yang Bekerja Dan Tidak Bekerja Di Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang Fakultas Ekonomi Jurusan Manajemen Angkatan 2013.” Nursing News 3 (2018): 10.

Hiunata, Christina, and Linda. “Academic Buoyancy Pada Mahasiswa Yang Bekerja Dan Tidak Bekerja Di Jakarta.” Psibernitika Vol, 11. No, 02 (n.d.). https://journal.ubm.ac.id/index.php/psibernetika/article/view/1434/1234.

I Wayan Candra, I Gusti Ayu Harini, and I Nengah Sumirta. Psikologi: Landasan Keilmuan Praktik Keperawatan Jiwa. Yogyakarta: Penerbit Andi, 2017.

Kesuma, Decky Diyan. “Stress Dan Strategi Coping Pada Anak Pidana (Studi Kasus Di Lembaga Permasyarakatan Kelas Ii A Samarinda)” 4 (2016): 11.

Mardelina, Elma, and Ali Muhson. “Mahasiswa Bekerja Dan Dampaknya Pada Aktivitas Belajar Dan Prestasi Akademik.” Jurnal Economia 13, no. 2 (October 1, 2017): 201. https://doi.org/10.21831/economia.v13i2.13239.

“Maryam - 2017 - Strategi Coping Teori Dan Sumberdayanya.Pdf,” n.d.

Maryam, Siti. “Strategi Coping: Teori Dan Sumberdayanya.” JURKAM: Jurnal Konseling Andi Matappa 1, no. 2 (September 16, 2017): 101. https://doi.org/10.31100/jurkam.v1i2.12.

NanangRekto Wulanjaya. “Pengaruh Mediasi Organisasi Terhadap Burnout Pekerja Sosial Dinas Sosial Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta.” Welfare Jurnal Ilmu Kesejahteraan Sosial Vol. 3, No. 1 (n.d.): 35.

Rasmun. Keperawatan Kesehatan Mental Psikiatri Terintegrasi Dengan Keluarga. Jakarta: CV. Agung Seto, 2001.

———. Stress, Coping, Dan Adaptasi. Jakarta: Sagung Sugeta, 2004.

Richard S Lazarus, and Susan Folkman. Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer Publishing Company, 1984.

Saputra, Wiko. Kuliah Itu Gampang. Cibubur: Visi Media, 2008.

Supriatna, Fita Fatmawati. “RELOKASI PEDAGANG KAKI LIMA: Strategi Coping dalam Meningkatkan Kualitas Pariwisata di Pantai Pangandaran.” WELFARE : Jurnal Ilmu Kesejahteraan Sosial 8, no. 1 (21 Juni 2019).

Wawancara & Observasi

Hasil wawancara dengan IN pada tanggal 22 & 24 April 2019

Hasil wawancara dengan IK pada tanggal 25 April 2019

Hasil wawancara dengan IS pada tanggal 23 April 2019

Hasil wawancara dengan MK pada tanggal 23 April 2019

Hasil wawancara dengan NP pada tanggal 26 & 30 April 2019

Hasil observasi di kelas pekerjaan sosial angkatan 2018 di semester satu dan dua


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 WELFARE : Jurnal Ilmu Kesejahteraan Sosial