PROKRASTINASI AKADEMIK DITINJAU DARI REGULASI DIRI DAN ADVERSITY QUOTIENT PADA MAHASISWA YANG BEKERJA DI PERGURUAN TINGGI “X” YOGYAKARTA

Asti Kusuma Wardani, Mayrena Nurwardani

Abstract


Abstract. Students are the person that devepelopment to preparing themselves for accept the responsibility as fully adult person. In  college period, students are free with their study time system. The part time worker usually has a problem with their time management. That can be affect with their academic in college. Their usually didn’t have so much time to doing their task in college. The procrastination can happen by the part time worker because of so many activity. This reseacrh used quantitative method and data are collected by using likert scale to 100 students who part time worker in “X” University. The analytical data showed that the significantcy number is 0,000 (p<0,005). Data showed the mayor hypothesis are approved that means sifnificant correlation between self regulation and adversity quotient with academic procrastination. Self regulation and adversity quotient affect 30,4% and 69,6% affect with other variable.

Keyword: time worker, students, academic procrastination, self regulation, adversity quotient


Keywords


mahasiswa paruh waktu, prokrastinasi akademik, regulasi diri, adversity quotient

Full Text:

PDF

References


KEPUSTAKAAN

Adriyanto, Y. (2015). Hubungan Antara Kelekatan Aman dengan Regulasi Diri pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Skripsi. UIN Sunan Kalijaga

Alwisol. (2004). Psikologi Kepribadian. Edisi Revisi. Malang: UMM Press

Ardina & Wulan. (2016). Pengaruh Regulasi Diri terhadap Prokrastinasi Akademik pada siswa SMA. Jurnal Perspektif Ilmu Pendidikan Volume 30 Nomor 2. Fakultas Psikologi Universitas Negeri Jakarta.

Arumsari, D & Muzaqi, S. (2016). Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa yang Bekerja. Jurnal PGPAUD. Universitas Narotama Surabaya.

Azwar, S. (1998). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Azwar, S. (2008). Psikometri. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Azwar, S. (2012). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Basri, S. (2017). Prokrastinasi Akademik Mahasiswa ditinjau dari Religiusitas. Jurnal Bimbingan Konseling. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Chandra, B. (2011). The Science of Luck. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Combs, J. (2013). The Procrastination Cure: 7 Langkah Menghentikan Sikap Menunda-nunda. Jakarta: Gramedia

Daulay & Rola. (2009). Perbedaan Self-Regulated Learning antara Mahasiswa yang Bekerja dan Tidak Bekerja. Jurnal Psikologi. Fakultas Psikologi Universitas Sumatera Utara.

Djamarah, S. B. (2002). Bahasa Sukses Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Fitriya & Lukmawati. (2016). Hubungan antara Regulasi Diri dan Perilaku Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa STIKES Mitra Adiguna Palembang. Jurnal Psikologi. Vol 2 Nomor 1 63-74. Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang.

Ghufron, M & Risnawita. (2012). Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar Ruzz Media

Hadi, S. (2015). STATISTIK. Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset

Iswardani, M. (2003). Hubungan antara Adversity Quotient dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Fakultas Teknik Sipil Universitas Islam Indonesia. Skripsi.(tidak dipublikasikan). Yogyakarta: UII

Kok, Jin Kuan. (2016). The Relationship Between Procrastination and Motivational Aspect of Self-Regulation. Jurnal Psikologi Malaysia 30-39. Universiti Tunku Abdul Rahman.

Lestari, Habibah dkk. (2014). Hubungan antara Self-Regulated Learning dengan prokrastinasi Penyusunan Skripsi pada Mahasiswa Fakultas Sastra dan Seni Rupa UNS. Jurnal Psikologi. Universitas Sebelas Maret.

Lumbantobing, P.A. (2016). Hubungan Adversity Quotient dan Dukungan Sosial dengan Prokrastinasi Akademik dalam Menyelesaikan Skripsi pada Mahasiswa yang Bekerja di PTS STMIK-STIE Mikroskil Medan. Jurnal Mutiara Pendidikan Indonesia 1-14. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Sari Mutiara Indonesia.

Mardelina & Muhson, A. (2017). Mahasiswa Bekerja dan Dampaknya pada Aktivitas Belajar dan Prestasi Akademik. Jurnal Economia. Vol 13 Nomor 2. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

McCloskey, J. (2011). Academic Procrastination. Thesis. University of Texas

Miller, W. R & Brown, J. M. (1991). Self-Regulation As a Conceptual Basis For The Prevention and Treatment Of Addictive Behaviours. In: Heather N, Miller WR, Greely J, editors: Self-Control and the Addictive Behaviour. Sydney, Australia: Maxwell Macmillan. Pp. 3-79

Milgram, N. 1991. Procrastination (dalam Dulbecco, R.). Encyclopedy of Human Biology.

Mustafa, Z. (2009). Mengurai Variabel Hingga Instrumentasi. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Mutia, D. (2018). Hubungan antara Adversity Quotient dengan Prokrastinasi dalam Mengerjakan Tugas Akhir pada Mahasiswa Program Studi X Universitas Islam Indonesia. Skripsi. Universitas Islam Indonesia Yogyakarta.

Octavia, E & Nugraha. (2013). Hubungan Antara Adversity Quotient dan Work-Study Conflict Pada Mahasiswa yang Bekerja. Jurnal Psikologi Integratif. Universitas Islam Indonesia Yogykarta.

Ormord, J. E. (2009). Psikologi Pendidikan; Membantu Siswa Tumbuh dan berkembang, Edisi Keenam. Jakarta: Erlangga

Papalia & Old. (2001). Human Development (Psikologi Perkembangan). Jakarta: Kencana.

Presetyo, B. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif: Teori dan Aplikasi. Jakarta: Rajawali.

Purwadany, A. (2012). Perbedaan Tingkat Regulasi Diri Mahasiswa yang Bekerja Paruh Waktu dan Mahasiswa yang Tidak Bekerja Pada Prodi Pendidikan Matematika Angkatan 2008-2009. Jurnal Psikosains Vol 4 No. 1 Universitas Muhammadiyah Gresik.

Puspitadewi, N. W. (2012). Hubungan antara Stres dan Motivasi Kerja pada Mahasiswa yang Bekerja Paruh Waktu. Jurnal Psikologi vol. 2. No. 2. Universitas Negeri Surabaya.

Puspitasari, W. (2013). Hubungan Antara Manajemen Waktu dan Dukungan Sosial Dengan Prestasi Akademik Mahasiswa Yang Bekerja. Jurnal Psikologi Pendidikan. Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta.

Qomari, Nur. M. (2015). Hubungan Adversity Quotient dengan Prokrastinasi Akademik Siswa di SMP Cendikia Mandiri Boarding School Sidoarjo. Jurnal Psikosains vol.10 no 2. Universitas Muhammadiyah Gresik.

Rachmah, Dwi, dkk. (2015). Motivasi Belajar sebagai Mediator Hubungan Kecerdasan Adversitas dan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa yang Aktif Berorganisasi. Jurnal Cakrawal Pendidikan Juni 2015 No. 2. Fakultas Kedokteran Universitas Lambung Mangkurat.

Rahim, A. (2017). Pengaruh Konsep Diri dan Adversity Quotient terhadap Kemandirian Santri. Jurnal Fenomena vol.16 no.1 April 2017. IAIN Jember & UNY

Ronen, S. (1981). Flexible workinng hours: An innovation in quality of work life. USA: Mc. Graw-Hill Book Company.

Santrock, JW. (2011). Perkembangan Anak Edisi 7 Jilid 2. Terjemahan: Sarah Genis. Jakarta: Erlangga.

Schunk, D. H. (2012). LEARNING THEORIES: AN EDUCATIONAL PERSPECTIVE, Teori - Teori Pembelajaran: Perspektif Pendidikan. Edisi Keenam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Solomon, L & Rothblum, E. (1984). Academic Procrastination Frequency and Cognitive-Behavioral Correlates.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Surijah & Tdunjing. (2007). Mahasiswa Versus Tugas: Prokrastinasi Akademik dan Conscientiousness. Jurnal Psikologi vol. 22 no. 4.352-374. Anima, Indonesia

Suseno, M. (2012). Statistika: Teori dan Aplikasi untuk Penelitian Ilmu Sosial dan Humaniora. Yogyakarta: Ash-Shaff

Steel, P. (2010). The Nature of Procrastination: A Meta Analytic and Theoretical Review of Quintessential Self Regulalatory Failure. Buletin Psikologi 133(1), 65-94.

Stoltz, P. G. (2005). Adversity Quotient : Merubah Hambatan Menjadi Peluang. Penerjemah: T. Hermaya. Jakarta: PT. Grasindo.

Taura, Ali, dkk. (2014). Self-Regulation as a Mediator in the Relationship between Self-Efficacy, Task Value and Active Procrastination. Intenational Journal of Humanties and Social Science. Vol 4 Nomor 9 July 2014. University Putra Malaysia.

Tuckman, B. W. (1990). Measuring Procrastination Attitudinally and Behaviorally. Paper presented American Educational Research Assosiation at April

Ulum, M. (2016). Strategi Self-Regulated Learning untuk Menurunkan Tingkat Prokrastinasi Akademik Siswa. Jurnal Ilmiah Psikologi. Vol 3, No 2 Hal 153-170

Ursia, N.R., Siaputra, I.B., Sutanto, N. (2013). Prokrastinasi akademik dan self-control pada mahasiswa skripsi Fakultas Psikologi Universitas Surabaya. Makara Seri Sosial Humaninora, 17(1), 1-18. DOI: 10.7454/mssh.v17i1.1798

Warsiyah. (2015). Menyontek, Prokrastinasi dan Keimanan. Yogyakarta: Trusmedia Grafika.

Zimmerman & Pons. (1990). Student Different in Self-Regulated Learning: Relating Grade, Sex dan Giftedness to Self Efficacy and Strategy Use. Journal of Educational Psychology. 82,51-59.

Zur’ah, U. (2015). Hubungan Sabar dan Regulasi Diri pada Penghafal Al-Quran. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

DAFTAR LAMAN

www.sipuu.setkab.go.id diakses pada 22 Juni 2018 15.04 wib




DOI: https://doi.org/10.14421/jpsi.v7i1.1665

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Psikologi Integratif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.