Penerapan Pendekatan Saintifik dalam Mengembangkan Berpikir Logis Anak Usia 5-6 Tahun di RA Takrimah Tungkop Aceh Besar

  • Fitrah Nabila Dista Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
Keywords: Scientific approach, logical thinking, children at the age 5-6 years old

Abstract

The problems in Raudhatul Athfal Takrimah Tungkop Aceh Besar are children have not been able in the development of logical reasoning, laying out, spelling out, sorting objects and classification according to (size, shape, number, etc.), and drawing logical conclusions, which is related to logical thinking. The purpose of this study are: (a) To determine the development of logical thinking of children aged 5-6 years at RA Takrimah Tungkop Aceh Besar with a scientific approach and (b) To determine the ability of teachers to apply scientific approaches to develop logical thinking of children aged 5-6 years at RA Takrimah Tungkop Aceh Besar. The research conducted was Classroom Action Research. The results showed that (a) The development of logical thinking in cycle I was 39%, and an increase in cycle II with a percentage of 78%. (b) The ability of teachers to apply the scientific approach in the first cycle is 54%, and an increase in cycle II with a percentage of 80%. The final results of the study showed that the application of a scientific approach could develop logical thinking at RA Takrimah Tungkop Aceh Besar

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alucyana. (2018). Pendekatan Metode Bermain Peran Untuk Pendidikan Seks Anak Usia Dini. General Emas Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1).

Dimyanti, J. (2013). Metodelogi Penelitian pendidikan dan Aplikasinya pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Prenada Media Group.

Dutton, W. H., Dutton, A., & Dutton, B. (1996). Mathematics Children Use and Understand: Preschool Through First Grade. United State of America: OK Publication.

Fadhillah, M. (2014a). Desain Pembelajaran PAUD. Jakarta: AR-Ruzz Media.

Fadhillah, M. (2014b). Edutainment Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.

Firman, Baedhowi, & Murtini, W. (2018). The Effectiveness of The Scientific Approach to Improve Student Learning Outcomes. International Journal of Active Learning, 3(2).

Hamalik, O. (1989). Teknik Pengukur dan Evalusi Pendidikan. Bandung: Mandar Maju.

Indonesia, K. P. dan K. R. (2010). Pedoman Penilaian di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Kementrian Pendidikan Nasional. Dirjen Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pembinaan TK dan SD.

Indonesia, M. P. dan K. R. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 146 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Indonesia, M. P. dan K. R. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayan Nomor 137 Tahun 2014 tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Jahja, Y. (2011). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Kencana.

Kennedy, L. (1970). Guiding Children to Mathematical Discovery Second Edition. California: Wadsworth Publishing Company Inc.

Micklo, S. J. (1995). Developing Young Children’s Classification and Logical Thinking Skills. Childhood Education, 72(1).

Mielnichuk, J. (1990). Teaching Thinking Enhancing Learning: A Resource Book for Schools ESC to Grade 12. Alberta: Alberta Education.

Musfiqon, H. (2015). Pendekatan Pembelajaran Saintifik. Jakarta: Nizamia Learning Center.

Nugraha, A., Ritayanti, U., Siantayani, Y., & Maryati, S. (2015a). Pedoman Pengelolaan Pembelajaran Anak Usia Dini. Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini.

Nugraha, A., Ritayanti, U., Siantayani, Y., & Maryati, S. (2015b). Pedoman Pengelolaan Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini.

Pedoman Pembelajaran Anak Usia Dini dengan Pendekatan Saintifik. (2014). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Piaget, J., & Inhelder, B. (2000). the Psychology of the Child. New York: Basic Book.

Purwanto, N. (2006). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Rosda Karya.

Roopnarine, J. L. (2015). Pendidikan Anak Usia Dini dalam Berbagai Pendekatan. Jakarta: Kencana.

Santrock, J. W. (2007). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Suminah, E., Nugraha, A., Yusuf, F., & Puspita, W. A. (2015). Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini.

Supardi. (2013). Aplikasi Statistika dalam Penelitian Konsep Statistika yang Lebih Komprehensif. Jakarta: Change Publication.

Suryana, D. (2017). Pembelajaran Menggunakan Media Sastra Tradisional Dalam Mengembangkan Nilai Personal Anak Usia Dini. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 11(1).

Susanto, A. (2014). Perkembangan Anak Usia Dini Pengantar dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana.

Suyadi, & Dahlia. (2014). Implementasi dan Inovasi Kurikulum PAUD 2013 Program Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Yus, A. (2014). Model Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.

Zahara, S., Haji, A. G., & Syukri, M. (2018). Improving the Concept Understanding and Scientific Attitudes through the Implementation of Scientific Approach. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 3(1).

Published
2019-12-27
Section
Articles