Pengaruh Penegerian Madrasah Terhadap Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan di MAN 2 Manggarai, Nusa Tenggara Timur

  • Abdul Majir Universitas Katolik Indonesia Santu Paulus Ruteng
  • Yohanes Kurniawan Universitas Katolik Indonesia Santu Paulus Ruteng
Keywords: Madrasa Enforcement, Madrasa Quality Improvement, MAN 2 Manggarai

Abstract

The government implements private madrasa in order to improve Islamic education services. The strengthening of the existence of madrasa is inseparable from the participation of stakeholders. Especially in the fields of managerial, human resources, and infrastructure. The combination of a traditional Islamic education system with a modern Islamic education system is an appropriate alternative policy. This study aims to describe the concept of education management in the madrasa, the role of stakeholders, and the influence of madrasa enforcement on the implementation of education quality improvement in Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 2 Manggarai, East Nusa Tenggara. This research is a case study with an interpretive or post positivistic approach. The findings of this study are the establishment of madrasa has a positive effect on the madrasah management which is more transparent, accountable, collaborative, coordinative, and while maintaining the characteristics of madrasas. Cooperative Participation Management based on religiosity become model of education quality improvement in MAN 2 Manggarai.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Admodiwirio, Soebagio. Manajemen Pendidikan Indonesia. Jakarta: Ardadizya Jaya, 2002.

Atika, dan Imam Machali. “Segmentasi dan Positioning Jasa Pendidikan di MAN Yogyakarta III.” Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 1 (2), (2016).

Caldwell, Spinke, Leading the Shilf Managing School. London: The Planner Press, 1993.

Depdiknas, "Badan Akreditasi Sekolah Nasional (BASNAS): Pendidikan dan Latihan: Manajemen Sarana dan Prasarana Persekolahan," Jakarta: Diktorat Tenaga Kependidikan, Dektorat PMTK, 2007.

Direktorat Jendral Pendidikan Agama Islam, Rencana Strategi Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Departemen Agama RI, 2010.

Fadillah, M Kharis. “Manajemen Mutu Pendidikan Islam di Pesantren (Studi di Pondok Modern Darussalam Gontor).” Jurnal At-Ta’dib 10 (1), (2015).

Flippo, Edwin B. Manajemen Personalia Jilid 1. Jakarta: Erlangga, 2003.

Handoko, Hani. Manajemen. Edisi 2. Yogyakarta: BPFE, 2003.

Hanun, Farida. “Evaluasi Penegerian Madrasah”, Puslitbang Pendidikan Agama dan Keagamaan Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama Jakarta Pusat. Al-Qalam, Volume 21 (2), (2015).

Hasan, Muhammad Nur. “Upaya Menjadikan Madrasah Sebagai Lembaga Pendidikan Unggul.” Wahana Akademika: Jurnal Studi Islam dan Sosial 2 (2), (2016). https://doi.org/10.21580/wa.v2i2.380.

Haris, Abdul., dan Nurhayati, Manajemen Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta, 2010.

Hidayat, Soetopo, Pendidikan dan Pembelajaran, Teori dan Praktik, Malang: Universitas Negeri, 2004.

Huda, Khoirul. “Problematika Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam.” Jurnal Dinamika Penelitian 16 (2), (2016). https://doi.org/10.21274/dinamika.2016.16.2.309-336.

Kemenag RI Nomor 39 Tentang Rencana Strategis Kementerian Agama Tahun 2015 -2019, Jakarta: PT Gramedia Utama, 2015.

Lutfi, Ade Munawar. “Manajemen Strategis Kementerian Agama RI Dalam Mengembangkan Madrasah Aliyah Negeri Insan ( studi kasus Cendekia Serpong dan Madrasah Aliyah Negeri Insan Cendekia Gorontalo)”. Tesis, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. 2018.

Machali, Imam, dan Ara Hidayat. The handbook of education management: teori dan praktik pengelolaan sekolah/madrasah di Indonesia. Cetakan ke-1. Jakarta: Prenadamedia Group, 2016.

Made, Pidarta. Manajemen Pendidikan Indonesia, Ct. II. Jakarta: Rineka Cipta, 1988.

Majir, Abdul. “Blended Learning dalam Pengembangan Pembelajaran Suatu Tuntutan Guna Memperoleh Keterampilan Abad ke-21.” SEBATIK 23 (2), (2019).

Miftachurrohman, Achmad Sunani, dan Atika Atika. “Manajemen Lembaga Pendidikan Berorientasi Mutu di SMP Ali Maksum Krapyak Yogyakarta.” Jurnal Pendidikan Madrasah 3 (2), (2018).

Milles, Bogdan, Qualitative Research for Edducation, An Introduction to Theory And Methods. Boston: Allyn and Bacon, 1992.

Mulyasa, E. Manajemen Berbasis Sekolah, Konsep, Strategi dan Implementasi. Cet. 15. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2003.

Musfah, Jejen, Manajemen Pendidikan Teori, Kebijakan dan Praktik, Jakarta: Prenada Media Group, 2015.

Mustari, Mohamad. Manajemen Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers, 2014.

Pidarta, Made. Landasan Kependidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 2007.

Qomar, Mujamil. Manajemen Pendidikan Islam: Strategi Baru Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam. Jakarta: Erlangga, 2007.

Rosyadi, Khoiron. Pendidikan Profetik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004.

Sagala, Syaiful. Administrasi Pendidikan Kontemporer. Bandung: Alfabeta, 2000

Sani, Ridwan Abdullah, Penjaminan Mutu Sekolah, Jakarta: PT Bumi Aksara, 2015.

Siswanto, Pengantar Manajemen, Jakarta: Bumi Aksara, 2011.

Solehan, S. “Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan Di Madrasah Aliyah Negeri Muara Enim.” Conciencia 14 (2), (2014). https://doi.org/10.19109/ conciencia.v14i2.95.

Syam, Aldo Redho, dan Syamsul Arifin. “Kedudukan Manajemen Sumber Daya Manusia Pendidikan Islam di Era Globalisasi.” AL-ASASIYYA: Journal of Basic Education 2 (2), (2018).

Tohirin, Ahmad, Mustiningsih Mustiningsih, dan Sultoni Sultoni. “Proses Perubahan Status Madrasah Swasta Menjadi Madrasah Negeri.” Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan 1 (3), (2018). https://doi.org/10.17977/um027v1i32018p270.

Yasin, Ahmad Fatah. Pengembangan Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam. Malang: UIN Maliki Press, 2011.

Zaini, M., ‘Manajemen Peningkatan Mutu pendidikan Berbasis Madrasah’ (studi Multikasus di MAN 1, MAN 2 dan MA Salafiah Syafi’iyah Kabupaten Situbondo). Disertasi, UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, 2018.

Published
2020-06-12
Section
Articles