Pemberdayaan Masyarakat Melalui Program Corporate Social Responsibility (CSR) Mandiri Bersama Bank Mandiri di Mrican Umbulharjo

Authors

  • Novia Marwah Alumni Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga, Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.14421/jpm.2018.021-06

Keywords:

community development, corporate social responsibility, bank mandiri.

Abstract

Corporate social responsibility (CSR) is an important part of a company because in Indonesia there are laws that regulation of CSR. In addition to complying with the Act, CSR is also carried out because of the company’s awareness in assisting the country in alleviating poverty. One of the companies in the banking sector—Bank Mandiri—has a CSR program with empowerment, namely Mandiri Bersama Mandiri (MBM). This study attempts to describe the concept, implementation, and results of the MBM program conducted by Bank Mandiri in Mrican, Giwangan, Umbulharjo, Yogyakarta. The results of this study indicate that the concept of Bank Mandiri’s CSR in the MBM program in broad outline is to build community independence through the utilization of local potential. The implementation of CSR carried out by Bank Mandiri through urban agriculture development programs, Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs), and the development of public facilities. Meanwhile, the results of physical empowerment are the creation of a clean and beautiful environment in Mrican, the realization of community meeting halls, increased cooking equipment for PKK mothers, savings in expenditure, and the creation of an increase in the community’s economy. Non-physical is the formation of public awareness, increased knowledge of the community, the formation of skilled mothers, and the creation of community independence.

Corporate social responsibility (CSR) merupakan bagian penting dalam sebuah perusahaan, karena di Indonesia ada Undang-Undang (UU) yang mengaturnya. Selain untuk mematuhi
UU, CSR dilakukan juga karena kesadaran perusahaan dalam membantu negara dalam mengentaskan kemiskinan. Salah satu perusahaan di sektor perbankan—Bank Mandiri—mempunyai program CSR dengan pemberdayaan, yaitu Mandiri Bersama Mandiri (MBM). Penelitian ini berusaha mendeskripsikan konsep, implementasi dan hasil dari program MBM yang dilakukan oleh Bank Mandiri di Mrican, Giwangan, Umbulharjo, Yogyakarta. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa konsep CSR Bank Mandiri dalam program MBM secara  garis besar adalah membangun kemandirian masyarakat melalui  pemanfaatan potensi lokal. Implementasi CSR yang dilaksanakan oleh Bank Mandiri melalui program pengembangan pertanian perkotaan, Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM), dan pengembangan fasilitas publik. Sementara, hasil pemberdayaannya secara fisik adalah terciptanya lingkungan bersih dan asri di Mrican, terwujudnya balai pertemuan warga, bertambahnya perlengkapan memasak ibu-ibu PKK, penghematan pengeluaran belanja, dan terciptanya peningkatan perekonomian masyarakat. Secara non-fisik adalah terbentuknya kesadaran masyarakat, bertambahnya pengetahuan masyarakat, terbentuknya ibu-ibu terampil, dan terciptanya kemandirian masyarakat.

Abstract viewed: 1945 times | PDF downloaded = 3874 times PEMBERDAYAAN MASYARAKAT MELALUI PROGRAM CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY (CSR) MANDIRI BERSAMA BANK MANDIRI DI MRICAN UMBULHARJO downloaded = 0 times

References

CSR Bank Mandiri. (2014).

Firman. (2013). Dukung Penanganan kanker, Bank Mandiri bantu YKI Yogyakarta.

Firman. (2014). Mandiri Berdayakan Masyarakat Yogyakarta.

Freda, M. (2017). The Influence of Self-Regulation and Stakeholder Theories on Corporate Social Responsibility ( CSR ). International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 4(3), 29– 34. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.18415/ijmmu.v4i3.82

Laporan Tahunan Bank Mandiri Tahun 2013. (2014).

Lexy J. Moleong. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Miles, & Huberman. (1994). Qualitative Data Analisys. USA: Sage Publication.

Mukhtar, S., Daryanti, S., & Khairani. (2012). Corporate Social Responsibility and Poor’s Child Well Being in Developing Customer’s Loyalty. Asean Marketing Journal, 4(1), 13–25.

News, T. (2013). Bank BRI cetak laba Rp. 18.5 triliun.

Prihardana, A. (2015). Efektifitas Pelaksanan Program CSR PT Tirta Bahagia. Al Tijarah, 1(2), 176–193. Retrieved from http://ejournal. unida.gontor.ac.id/index.php/altijarah 176

Silviani, R., & Panggabean, R. R. (2015). Evaluasi Pelaksanaan Corporate Social Responsibility di PT Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk. Binus Business Review, 6(2), 241–249. https://doi.org/10.21512/bbr. v6i2.973

Suharto, E. (2009). Pekerjaan Sosial di Dunia Indutri. Bandung: Alfabeta.

Untung, H. B. (2007). Corporate Sosial Responsibility. Jakarta: Sinar graffika offset.

Yuwono, A. S., & Kurniawati. (2013). Kegiatan CSR Perusahaan: Persepsi Nasabah Bank BCA dan Bank Mandiri. Media Riset Akuntansi, Auditing & Informasi, 13(2), 1–13.

Downloads

Published

19-06-2019