PENGARUH METODE SOSIODRAMA TERHADAP PERILAKU SOPAN SANTUN SISWA MAN 3 BANTUL

PENGARUH METODE SOSIODRAMA TERHADAP PERILAKU SOPAN SANTUN SISWA MAN 3 BANTUL

Authors

  • Akhmad Muzaki UIN Sunan Kalijaga
  • Casmini Casmini UIN Sunan Kalijaga

DOI:

https://doi.org/10.14421/hisbah.2019.162-02

Abstract

ABSTRACT

Politeness among students begin to decline, phenomenon occured in schools many students who do not understand the behavior of courtesy in relationships in the school environment. Therefore, guidance and counseling services are expected to overcome this phenomenon. This research intend to find out and analyze the effect of sociodrama method on students manners. The type of research is experimental research with research subjects totaling 15 students. Data collection technique uses courtesy scale, observation, interview and documentation. In addition, data analysis technique uses paired samples test (T-test). The results of data analysis obtained from the average pretest score is 138,40 while the average posttest score is 143,67. Based on these data show that there is an average increase of -5,267. Correlation value obtained from paired samples test (T-test) is 0,915 with significant 0,000. T-count Value is -3,088 with sig. (2-tailed) value is 0,008. T-count (-3,008) ≥ t-table (2,145) and sig. (2-tailed) value is 0,008 ≤ 0,05. These data mean that Ha in this research is accepted and Ho is rejected so that there are different an average manners before and after treatment (sociodrama method). Thereby, sociodrama method influences the behavior of student’s manners MAN 3 Bantul.

Keywords: Sociodrama Method, The Behavior of Courtesy

References

Adhila, dkk, F. (2014). Petunjuk Praktikum Statistik. Yogyakarta: Laboratorium Fakultas Ekonomi.

Ahmadi, A., & Supriyono, W. (2013). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Alipandie, I. (S. A.). Didaktik Metodik Pendidikan Umum. Surabaya: Usaha Nasional.

Anzaruddin, A. (2018). Guru Bimbingan dan Konseling MAN 3 Bantul. (A. Muzaki, Interviewer)

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

B. Hurlock, E. (1980). Psikologi Perkembangan. (Istiwidayanti, & Soedjarwo, Trans.) Jakarta: Erlangga.

Depdikbud. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (1997). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Farozin, dkk, M. (2016). Panduan Operasional Penyelenggaraan Bimbingan dan Konseling Sekolah Menengah Atas. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Hanafi, dkk, M. M. (2015). Al-Qur'an Al-Waafi. Depok: Adhwaul Bayan.

Juwita, E. P., Budimansyah, D., & Nurbayani, S. (2015). Peran Media Sosial Terhadap Gaya Hidup Siswa SMA Negeri 5 Bandung. Jurnal Sosietas, 5.

Machali, I. (2015). Statistik itu Mudah. Yogyakarta: Ladang Kata.

Nasih, A. M., & Kholidah, L. N. (2009). Metode dan Teknik Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung: Refika Aditama.

Ngafifi, M. (2014). Kemajuan Teknologi dan Pola Hidup Manusia dalam Perspektif Sosial Budaya. Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 2, 42.

Nisrima, S., Yunus, M., & Hayati, E. (2016). Pembinaan Perilaku Sosial Remaja Penghuni Yayasan Islam Media Kasih Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kewarganegaraan Unsyiah, 1.

Priyatno, D. (2009). 5 Jam Belajar Olah Data dengan SPSS 17. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Putri, W. S., Nurwati, R. N., & Budiarti S., M. (2016). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Remaja. KS: Riset dan PKM, 3.

Roshita, I. (2015). Upaya Meningkatkan Perilaku Sopan Santun Melalui Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Sosiodrama. Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan dan Konseling, 1.

Rusmini. (2013). Peran Guru dalam Menanamkan Karakter Sopan Santun Siswa di SDN Teluk Dalam 12 Banjarmasin. Pendidikan Kewarganegaraan, 3.

Sanjaya, W. (2007). Strategi Pembelajaran berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Santoso, S. (2018). Menguasai Statistik dengan SPSS 25. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Sudjana, N. (1989). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suharti. (2004). Pendidikan Sopan Santun dan Kaitannya dengan Perilaku Berbahasa Jawa Mahasiswa. Diksi, 11.

Supriyanti. (2008). Sopan Santun dalam Pergaulan Sehari-hari. Semarang: Ghyyas Putra.

Yusuf, S. (2017). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2020-03-25

Issue

Section

Articles
Loading...