MENGATASI MASALAH BELAJAR MAHASISWA MENGGUNAKAN LAYANAN BIMBINGAN BELAJAR
DOI:
https://doi.org/10.14421/hisbah.2020.172-02Abstract
Abstract
This research is motivated by the existence of students who are not interested in learning who demand CGPA decline and must increase study time to one year longer or more than other friends. This is because it shifts the focus of learning to courses in the UPM agricultural science education department. This study uses qualitative research with research type of study, research that aims to describe the forms of guidance learning for student learning conducted by the counselor of Bahagian Kaunseling Universiti Putra Malaysia (BKUPM). While the analysis used is qualitative inductive or descriptive analysis that clarifies data that has been collected in order to answer the problem formulation. The subjects of this study were one UPM agricultural science education student who had no interest in learning and the BKUPM counselor who was the student counselor during the counseling session. The results showed how the forms of tutoring conducted by students who have learning problems are six part problem-solving, dream mapping, giving information through my smart scores and NAK motivation.
Keywords: Tutoring, Students, Learning Problems.
Abstrak
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh adanya mahasiswa yang tidak minat belajar yang mengakibatkan CGPA menurun dan harus menambah waktu studi menjadi satu tahun lebih lama atau lebih daripada teman-temannya yang lain. Hal ini disebabkan karena hilangnya fokus belajar pada mata kuliah yang ada pada jurusan pendidikan sains pertanian UPM. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus, bertujuan untuk mendeskripsikan bentuk-bentuk pelaksanaan bimbingan belajar untuk membantu masalah belajar mahasiswa yang dilakukan oleh konselor Bahagian Kaunseling Universiti Putra Malaysia (BKUPM). Adapun analisis yang digunakan adalah analisa induktif atau deskriptif kualitatif yaitu mengklarifikasi data yang telah terhimpun agar dapat menjawab rumusan masalah. Subjek penelitian ini adalah satu mahasiswa pendidikan sain pertanian UPM yang tidak memiliki minat belajar dan konselor BKUPM yang menjadi konselor mahasiswa tersebut selama melakukan sesi konseling. Hasil penelitian menunjukkan bahwa bentuk-bentuk bimbingan belajar yang dilakukan oleh mahasiswa yang memiliki masalah belajar adalah Pengumpulan data dengan six part problem solving, Penyadaran kembali dengan dream mapping, pemberian informasi melalui my smart score dan motivasi NAK.
Kata Kunci: Bimbingan Belajar, Mahasiswa, Masalah Belajar.
References
Abror, S. (2015). Pengantar Bimbingan dan Konseling. Aswaja Pressindo.
Adinda, A. P., Gaos, A. N. F., & Fatimah, R. S. N. (2020). Pelaksanaan Layanan Bimbingan untuk Mengatasi Anak yang Malas Belajar. ISLAMIKA, 2(1), 170–175. https://doi.org/10.36088/islamika.v2i1.576.
Ahmad, N. S., & Ahmad, A. L. (2018). Adaptasi Budaya Pelajar Perempuan Islam Antarabangsa Di Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Wacana Sarjana, 2(4), 1–9.
Aminuddin, D., & Mulyadi, M. (2020). Efektivitas Layanan Informasi Karir Dalam Meningkatkan Kemampuan Perencaanaan Karir Siswa. Consilium : Berkala Kajian Konseling Dan Ilmu Keagamaan, 6(2), 52–62. https://doi.org/10.37064/consilium.v6i2.6365
Anggraini, I. A., Utami, W. D., & Rahma, S. B. (2020). Mengidentifikasi Minat Bakat Siswa Sejak Usia Dini di SD Adiwiyata. ISLAMIKA, 2(1), 161–169. https://doi.org/10.36088/islamika.v2i1.570
Batuadji, K., Atamimi, N., & Sanmustari, R. B. (2015). Hubungan Antara Efektivitas Fungsi Bimbingan dan Konseling Dengan Persepsi Siswa Terhadap Bimbingan dan Konseling di Sekolah Menengah Pertama Stella Duce I Yogyakarta. Jurnal Psikologi, 36(1), 18 – 34. https://doi.org/10.22146/jpsi.7902
Bhakti, C. P. (2015). Bimbingan Dan Konseling Komprehensif:Dari Paradigma Menuju Aksi. Jurnal Fokus Konseling, 1(2), 93–106.
Dzakiyuddin, A. D., Hidayati, N., & Mahsuni, A. W. (2020). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Praktikum Terhadap Efektivitas Pembelajaran Mahasiswa Akuntansi Unisma. Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi, 9(01), Article 01. http://riset.unisma.ac.id/index.php/jra/article/view/5422.
Gibson, C. (2020). Academic Integrity Threatened: A Case Study. Northcentral University School of Education.
Hasan, S. U. N., & Bhakti, C. P. (2016). Guidance and Counselling: A Comparison between Indonesia and Malaysia. Scientific Journal of PPI - UKM, 3(6), 267-271–271.
Idris, R., Ariffin, S. R., & Ishak, N. M. (2019). Pengaruh Kemahiran Generik dalam Kemahiran Pemikiran Kritikal, Penyelesaian Masalah dan Komunikasi Pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Malaysian Journal of Learning and Instruction, 6, 103–140. https://doi.org/10.32890/mjli2009.6.0.7615.
Novitasari, Y. (2016). Bimbingan dan Konseling Belajar (Akademik). Alfabeta.
Popi, S., & Sahrani, S. (2011). Psikologi Belajar dalam Perspektif Islam. Ghalia Indonesia.
Saphira, N. (2020). Cognitive Behavior Therapy (CBT) dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Mahasiswa di Bahagian Kauneling Universiti Putra Malaysia (BKUPM). BKI UIN Sunan Kalijaga, 53.
Thahir, A., & Hidriyanti, B. (2014). Pengaruh Bimbingan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pondok Pesantren Madrasah Aliyah Al-Utrujiyyah Kota Karang Bandar Lampung. KONSELI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 1(2), 55–66.
Widarti, S., Peniati, E., & Widiyaningrum, P. (2013). Pembelajaran Gallery Walk Berpendekatan Contextual Teaching Learning Materi Sistem Pencernaan Di SMA. Journal of Biology Education, 2(1), Article 1. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujbe/article/view/2609.
Winkel, W. S., & M M, S. H. (2013). Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Media Abadi.
Yasa, G. S. (2014). Bimbingan Belajar. Graha Ilmu.
Yulianci, S., Gunawan, Doyan, A., & Febriyanti, F. (2019). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Penguasaan Konsep Fisika Siswa Pada Materi Besaran dan Pengukuran. JURNAL PENDIDIKAN MIPA, 9(2), 123–127. https://doi.org/10.37630/jpm.v9i2.236

Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.