NARRATIVE REVIEW KONSELING KELOMPOK STRATEGI MIND MAPPING BERBASIS MINDMAPLE LITE: UNTUK MENINGKATKAN SELF REGULATION

NARRATIVE REVIEW KONSELING KELOMPOK STRATEGI MIND MAPPING BERBASIS MINDMAPLE LITE: UNTUK MENINGKATKAN SELF REGULATION

Authors

  • Hijrah Eko Eko Putro Universitas Muhammadiyah Magelang
  • Hasna Nur Afifah Universitas Muhammadiyah Magelang
  • Nursidah Ria Universitas Muhammadiyah Magelang
  • Linda Sulistiyowati Universitas Muhammadiyah Magelang

DOI:

https://doi.org/10.14421/hisbah.2021.181-06

Abstract

Guidance and Counseling is a service by providing  assistance to individuals either individually or in groups to be able to  independently and develop optimally. Guidance and Counseling services are needed in schools to help develop the potential of students in schools. Therefore, it is really necessary to collaborate with the roles of many parties, one of which is the counseling guidance teacher. Guidance Counseling teacher’s role to improve self regulation including by using a mind mapping strategy-based group counseling service mindmaple lite. In this narrative review discusses the effectiveness of strategy group counseling mindmapping based mindmaple lite in improving self regulation students. Search for articles was carried out on the database google scholar using the keyword “technical group counseling mindmapp”, “ Group Counseling to improve self regulated”, “Technique mindmapp to improve self regulation”. Articles used in the preparation narative review. This is an article published in the last 10 years, for the number of articles obtained there are 7 articles used. From the narrative review, it is found that the strategy group counseling mind mapping based indmaple lite can be used to improve self regulation in students.

References

Aida, L., & Habsy, B. (2019). Keefektifan Konseling Kelompok Cognitive Behavior untuk Meningkatkan Regulasi Diri Siswa SMP. Perspektif Ilmu Pendidikan, 33(1), 15–26.

Alfina, I. (2014). Hubungan Self-Regulated Learning Dengan Prokratinasi Akademik Pada Siswa Akselerasi. Psikoborneo, 2(1), 60–66.

Kharisma, V. G. (2019). Efektivitas Metode Problem Solving Melalui Konseling Kelompok Untuk Meningkatkan Regulasi Diri Siswa. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 5, 20–25.

Kurniasih, Y. (2013). Bimbingan Belajar Berbasis Teknik Mind Map untuk Meningkatkan Daya Ingat Peserta Didik Underachiever. Universitas Pendidikan Indonesia Repository.Upi.Edu.

Kuseni, A., & Pratiwi, T. (2014). Penerapan Layanan Bimbingan Kelompok dengan Metode Mind Mapping untuk Meningkatakan Pemahaman Diri Siswa Kelas VIIIC SMP Darussalam Baureno Bojonegoro. Jurnal BK, 4, 1–6.

Novianti, Elvi, Syamsu Yusuf L.N, A. J. N. (2016). Efektititas Program Bimbingan dan Konseling Kelompok untuk Meningkatkan Regulasi Diri, Efikasi Diri, dan Prestasi Akademik. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pengajaran, 3, 175–187.

Putri Yulianti, Afrizal Sano, I. (2016). Self Regulated Learning Siswa Dilihat Dari Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(April), 98–102.

Putro, H. E., & Japar, M. (2018). Studi Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Mind Mapping Berbasis Mindmaple. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM METRO, 3(2), 140–152.

Rinjani, Y. (2019). Efektifitas Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Mind Mapping dalam Meningkatkan Self-Regulated Learning pada Siswa Di SMP N 4 Ngaglik. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 5, 296–305.

Saadatzaade, R., & Khalili, S. (2012). Effects of Solution - Focused Group Counseling on Student ’ s Self - Regulation and academic achievement. International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education (IJCDSE), 3(3), 780–787.

Santoso, I., & Christiana, E. (2019). Metode Mind Mapping dalam Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas VIII Di SMP Negeri 1 Kamal, 10, 28–34.

Saraswati, P. (2017). Self Regulated Learning Strategy, academic procrastionation and academic achievement. Jurnal Psikologi Ilmiah, 9(3), 210–223.

Savira, Fitria; Suharsono, Y. (2013). Self-Regulated Learning (SRL) dengan Prokrastnasi Akademik pada Siswa Akselerasi. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 01(01), 66–75.

Schunk, D. H. (2008). Learning : Research Recommendations. Journal Springer Science Business Media, 20, 463–467. https://doi.org/10.1007/s10648-008-9086-3

Tenriawaru, E. (2014). Implementasi Mind Mapping dalam Kegiatan Pembelajaran dan Pengaruhnya Terhadap Pendidikan Karakter. Prosiding Seminar Nasional Parenting, 01, 1–7.

Wahyuni, F. (2013). Pengembangan Model Bimbingan Kelompok dengan Teknik Mind Mapping untuk Mengembangkan Kreativitas Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 2(2), 105–110.

Yoenanto, N. H. (2010). Hubungan antara Self-regulated Learning dengan Self- efficacy pada Siswa Akselerasi Sekolah Menengah Pertama di Jawa Timur. INSAN, 12(02), 88–94.

Downloads

Published

2021-11-16

Issue

Section

Articles
Loading...