The Application of Islamic Business Ethics and The Creativity of Waroeng Special Sambal on Sales Profit

Authors

  • Hana Rafita Sari UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Irmala Yulia Widyatantri

DOI:

https://doi.org/10.14421/jies.2022.3.1.29-45

Keywords:

Multiple Linear Regression Analysis, Islamic Business Ethics, Sales Profits, Creativity

Abstract

This study aims to describe research respondents' data, to determine the effect of Islamic business ethics and creativity on sales profits at Waroeng Special Sambal. The number of samples in this study were 15 respondents. The statistical method uses multiple linear regression analysis. Based on the results of the study, it can be concluded that the variables of Islamic business ethics and creativity simultaneously affect sales profits, hypothesis testing is obtained F count = 9.642 > F table = 3.68 with a significance of 0.003 <0.05. And partially the Islamic business ethics variable has no significant effect on sales profits, while the creativity variable has a significant effect on sales profits. Islamic business ethics and creativity affect sales profits by 61.6%.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hana Rafita Sari, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

Islamic Accounting Department

Irmala Yulia Widyatantri

Islamic Accounting Department
Abstract viewed: 110 times | pdf downloaded = 166 times

References

Ar Rahmah, R. (2020). Penerapan Etika Bisnis Islam Pada Waroeng Steak and Shake Medan. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, 5(2), 246. https://doi.org/10.30829/ajei.v5i2.8091

Dp, K. (n.d.). PENGARUH ORIENTASI ETIKA TERHADAP MANAJEMEN LABA.

Faradiska, D., & Asytuti, R. (2019). Pengaruh Penerapan Etika Bisnis Islam, Religiusitas, Dan Kreativitas Terhadap Keuntungan Pengusaha Konfeksi. SERAMBI: Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis Islam, 1(3), 81–90. https://doi.org/10.36407/serambi.v1i3.125

Farida, I., Tarmizi, A., & November, Y. (2016). Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran 7P Terhadap Go-Jek Online. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis, 1(1), 31–40.

Syaifullah, & Soemantri, D. O. (2016). Pengukuran Kualitas Website Menggunakan Metode Webqual 4.0. Jurnal Rekayasa Dan Manajemen Sistem Informasi, 2(1), 19–25. http://dx.doi.org/10.24014/rmsi.v2i1.1689

Hayati, L. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Syariah Kuliner Waroeng Spesial Sambal Cabang Tuparev Cirebon. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 1(1), 43-50.

Bentar, B., & Widowati, M. (2018). PENGARUH KUALITAS PRODUK, HARGA DAN LOKASI TERHADAP KEPUASAN KOSUMEN (Studi Kasus Pada Waroeng Spesial Sambal/SS Lampersari Semarang). Fokus Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ekonomi, 13(1), 62-79.

Gucciani, F. A., Suprihatin, T., & Suwarsi, S. (2016). Pengaruh Etika Bisnis Islam terhadap Loyalitas Konsumen (Studi Kasus pada Hotel Sofyan Inn Specia Bandung).

Barus, E. E., & Nuriani, N. (2016). Implementasi Etika Bisnis Islam (Studi Pada Rumah Makan Wong Solo Medan). JPED (Jurnal Perspektif Ekonomi Darussalam)(Darussalam Journal of Economic Perspectives), 2(2), 125-146.

Lestari, F. (2013). Pengaruh jiwa kewirausahaan dan kreativitas terhadap keberhasilan usaha pada sentra industri rajutan Binong Jati Bandung. Available at elib. unikom. ac. id, 8, 14-27.

Putritama, A. (2018). Penerapan Etika Bisnis Islam dalam Industri Perbankan Syariah. Nominal: Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, 7(1), 1-20.

Hidayat, D., & Hasib, F. F. (2015). Pencapaian Maslahah Melalui Etika Bisnis Islam Studi Kasus Restoran Mie Akhirat. Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan, 2(11), 912-927.

Anindya, D. A. (2017). Pengaruh etika bisnis Islam terhadap keuntungan usaha pada wirausaha di Desa Delitua Kecamatan Delitua. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, 2(2), 389-412.

Assifa, S. N., Suprihatin, T., & Eprianti, N. (2020). Tinjauan Prinsip Etika Bisnis Islam pada Strategi Pemasaran di Restoran Royal Kashimura Bandung. Prosiding Hukum EKonomi Syariah, 6(2), 205-208.

Herlambang, S., & Subiyantoro, A. (2021). ANALISA KEPUASAN KONSUMEN WAROENG SPESIAL SAMBAL “SS” JALAN BANTUL DAERAH ISTIMEWA YOGYAKARTA. Jurnal Optimal, 18(2), 105-128.

Trisnawati, E., Wahab, A., & Habbe, H. (2021). IMPLEMENTASI ETIKA BERDAGANG DENGAN SIFAT SIDDIQ, TABLIGH, AMANAH, FATHANAH PADA WAROENG STEAK AND SHAKE CABANG BOULEVARD MAKASSAR. Economos: Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 4(3), 177-183.

Setiyowati, A. (2020). Kampanye Bisnis Islami: Konsep Pembudayaan dan Pemberdayaan Ekonomi Islam di Waroeng Steak & Shake Yogyakarta. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 4(2).

Afif, M., & Arifa, I. (2018). Analisis Kelayakkan Bisnis Kuliner dan Strategi Pemasaran pada Usaha Waroeng Spesial Sambal Yogyakarta. JESI (Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia), 8(1), 37-49.

NURUL AULIA, E., Subhan, M., & Badaruddin, B. (2019). IMPLEMENTASI ETIKA BISNIS ISLAM PADA RUMAH MAKAN SUPER GEPREK CABANG JAMBI (Doctoral dissertation, UIN Sulthan Thaha Jambi).

Hadi, S. N., & Khairawati, S. (2020). Analisis implementasi manajemen persediaan bahan baku pada industri kuliner dalam perspektif etika bisnis islam. J. Manaj. dan Bisnis Performa, 17(2), 57-69.

Muhzinat, Z. (2018). PENGARUH MOTIVASI KERJA DAN ETOS KERJA ISLAM TERHADAP KINERJA KARYAWAN PADA WAROENG SPESIAL SAMBAL Impact Of Work Motivation And Islam Work Ethics On Employees’ Performance In Sambal Special Waroeng.

Lestari, F. (2013). Pengaruh jiwa kewirausahaan dan kreativitas terhadap keberhasilan usaha pada sentra industri rajutan Binong Jati Bandung. Available at elib. unikom. ac. id, 8, 14-27.

Anggraini, A. (2017). Penerapan Etika Bisnis Islam Pada Restoran Sambal Lalap Palembang (Doctoral dissertation, UIN Raden Fatah Palembang).

Erdiyani, I. (2018). IMPLEMENTASI MARKETING MIX DALAM PERSPEKTIF ETIKA BISNIS ISLAM PADA BUBBLE SPOT CAFE MAGELANG IMPLEMENTATION OF MARKETING MIX BASED ON ISLAMIC BUSINESS ETHICS IN BUBBLE SPOT CAFE MAGELANG.

Sari, W. P. (2021). Analisis penerapan bisnis berbasis syariah pada wirausaha muslim (Doctoral dissertation, IAIN Padangsidimpuan).

Mursidah, U. (2017). Penerapan Etika Bisnis Islam dalam Transaksi Jual Beli di Pasar Tradisional (Studi pada Pasar Betung Kecamatan Sekincau Kabupaten Lampung Barat) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung).

Yunia, N. (2020). Implementasi Etika Bisnis Islam Dalam Menjalankan Usaha Kecil. Aksioma Al-Musaqoh: Journal Of Islamic Economics And Business Studies, 1(1).

Downloads

Published

2023-01-22

How to Cite

Sari, H. R., & Widyatantri, I. Y. (2023). The Application of Islamic Business Ethics and The Creativity of Waroeng Special Sambal on Sales Profit. Journal of Islamic Economic Scholar, 3(1), 29–45. https://doi.org/10.14421/jies.2022.3.1.29-45

Issue

Section

Articles