The Influence of Social and Cultural Factors on The Saving Interest of Bank Syariah Indonesia Customers

Authors

  • Moh. Shadam Taqiyyudin Azka UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.14421/jies.2023.4.1.8-22

Keywords:

Social, Cultural, Intention, Saving Behavior, Islamic Bank

Abstract

The aim of this study is to observe the influence of social and cultural factors on the saving interest of customers at Bank Syariah Indonesia in Yogyakarta. The variables in the research include independent variables (social and cultural) and the dependent variable (saving interest). Hypothesis 1 states: There is a significant influence between social (X1) and the saving interest (Y) of Bank Syariah Indonesia's customers in Yogyakarta. Meanwhile, hypothesis 2 states: There is a significant influence between cultural (X2) and the saving interest (Y) of Bank Syariah Indonesia's customers in Yogyakarta. The research object is Bank Syariah Indonesia in Yogyakarta. The research type is causal with a quantitative approach. The population of this study comprises all customers of Bank Syariah Indonesia in Yogyakarta. The research sample consists of 40 users. The sampling technique used a non-probability sampling method employing convenience sampling. Data analysis was conducted using multiple linear regression analysis. The results indicate that cultural factors (X2) significantly influence the saving interest (Y) of Bank Syariah Indonesia's customers, while social factors (X1) do not significantly influence the saving interest (Y) of Bank Syariah Indonesia's customers

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract viewed: 70 times | pdf downloaded = 77 times

References

Alma, B. (2005). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Alfabeta.

Andespa, R. (2016). Studi Perbandingan Kualitas Pelayanan Industri Perbankan Syariah dengan Konvensional. Al Masraf, 1 (1), 16.

Andespa, R. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah dalam Menabung di Bank Syariah. Al Masraf, 2 (1), 15.

Andespa, R. (2017). Pengaruh Budaya dan Keluarga Terhadap Minat Menabung Nasabah di Bank Syariah. Maqdis, 2 (1), 15.

Engel, & et al. (2005). Perilaku Konsumen. Jakarta: Binarupa Aksara.

Fure, H. (2013). Lokasi, Keberagaman Produk, Harga, dan Kualitas Pelayanan Pengaruhnya Terhadap Minat Beli Pada Pasar Tradisional Bersehati Calaca. EMBA, 1 (3), 11.

Hasim, D., & Kusumo, N. (2019). Pengaruh Pelayanan dan Promosi Terhadap Minat Konsumen Pada S Plus Indonesia. Prosiding Seminar Nasional HUMANIS, 14.

Jacob, A. A., Lapian, J., & Mandagie, Y. (2018). Pengaruh Daya Tarik Iklan dan Citra Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk Chitato Chips pada Mahasiswa Feb Unsrat. EMBA, 6 (2), 10.

Prabu, A. (2012). Perilaku Konsumen. Bandung: PT Retika Aditama.

Puspitasari, I. (2021). Produk dan Konsep Pemasaran Bank Syariah. Skripsi Program Studi Perbankan Syariah Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Bengkulu, 117.

Rachmawati, R. (2011). Peranan Bauran Pemasaran (Marketing Mix) terhadap Peningkatan Penjualan (Sebuah Kajian terhadap Bisnis Restoran). Kompetensi Teknik, 2 (2), 9.

Razak, M. (2016). Perilaku Konsumen. Makassar: Alauddin University Press.

Rusdianto, H., & Ibrahim, C. (2017). Pengaruh Produk Bank Syariah Terhadap Minat Menabung dengan Persepsi Masyarakat Sebagai Variabel Moderating di Pati. Equilibrium: Jurnal Ekonomi Syariah, 4 (1), 43.

Salam, F. Y., & Rahmawati, R. (2020). Pengaruh Brand Awareness, Brand Image dan Media Communication Terhadap Minat Nasabah Memilih Bank Bri Syariah Kcp Cileungsi. Paradigma, 17 (1), 38–58.

Santoso, D. T. T., & Purwanti, E. (2013). Pengaruh Faktor Budaya, Faktor Sosial, Faktor Pribadi, dan Faktor Psikologis Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen dalam Memilih Produk Operator Seluler Indosat-M3 di Kecamatan Pringapus Kab. Semarang. Among Makarti, 6 (12), 18.

Sanusi, A. (2011). Metode Penelitian Bisnis. Jakarta: Salemba Empat.

Saputri, M. E. (2016). Pengaruh Perilaku Konsumen Terhadap Pembelian Online Produk Fashion pada Zalora Indonesia. Sosioteknologi, 15 (2), 8.

Shaleh, A. R. (2009). Psikologi Suatu Pengantar Dalam Perspektif Islam. Jakarta: Kencana. Shinta, A. (2011). Manajemen Pemasaran. Malang: UB Press.

Subianto, T. (2007). Studi Tentang Perilaku Konsumen Beserta Implikasinya Terhadap Keputusan Pembelian. Modernisasi, 3 (3), 18.

Suharno, & Sutarso. (2013). Perilaku Konsumen. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sulistyono, & Sulistiyowati, W. (2017). Peramalan Produksi dengan Metode Regresi Linier Berganda. Prozima, 1 (2), 7.

Tjiptadi, D. M. (2008). Konsep Pemasaran dan Proses Manajemen Pemasaran. Universitas Terbuka, 41.

Utami, W. (2017). Perilaku Konsumen. Surakarta: Pustaka Bengawan.

Widayati, R., & Rahman, M. (2019). Aktivitas Pemasaran Produk Tabungan Pada PT. BPR Rangkiang Denai Payakumbuh Barat. Open Science Framework.

Yusuf, B. (2013). Peningkatan Efektivitas Pemasaran Jasa Perbankan Islam Melalui Pemahaman Terhadap Segmentasi Pelanggan. Al-Iqtishad, 5 (2), 12.

Downloads

Published

2024-01-05

How to Cite

Azka, M. S. T. (2024). The Influence of Social and Cultural Factors on The Saving Interest of Bank Syariah Indonesia Customers . Journal of Islamic Economic Scholar, 4(1), 8–22. https://doi.org/10.14421/jies.2023.4.1.8-22

Issue

Section

Articles