Beyond The Domestic Space: The Beauty Of Women In Hijab In The Commercials

Authors

  • Qudratullah Institut Agama Islam Negeri Bone
  • Ikmal Abd Malik UNITAR International University

DOI:

https://doi.org/10.14421/musawa.2024.223.114-126

Keywords:

Women, Beauty, Hijab, Advertising

Abstract

In advertisements, women are close to the role of models of the products offered. It is because women are considered to have many attractions. This article explores the meaning of the beauty of women wearing the hijab in the Wardah cosmetic advertisement version "Kisah di Balik Cantik: Awal Mimpi ."This advertisement highlights the stories of individual journeys and struggles to achieve authentic and meaningful beauty. This advertisement not only explores the physical aspects of beauty but also promotes messages about beauty that come from within  as well as  motivates personal stories. This can help change the narrow narrative of hijab-wearing women's beauty in the media.  This advertisement features a short story that includes the ability and competence to represent the beauty of women wearing the hijab in making decisions about products, jobs, and partners. This study uses a qualitative approach and Roland Barthes' semiotic as a tool of  analysis. The results of this study indicate that the beauty of women in hijab contains three elements: halal, reasonable, and not excessive. Beauty comes from within, behaves gently, and independently dares to get challenges and work outside the domestic sphere.

[Dalam  iklan, perempuan sangat dekat dengan peran model dengan beragam produk yang ditawarkan. Hal ini dikarenakan wanita dianggap memiliki kelebihan dan daya tarik yang banyak dikagumi. Artikel  ini bertujuan untuk menggali makna kecantikan wanita berhijab dalam iklan kosmetik Wardah versi “Kisah di Balik Cantik: Awal Mimpi”. Iklan ini menyoroti cerita perjalanan dan perjuangan individu untuk meraih kecantikan yang autentik dan bermakna. Iklan ini tidak hanya mengeksplorasi aspek fisik kecantikan, tetapi juga mempromosikan pesan tentang kecantikan yang berasal dari dalam dan cerita-cerita pribadi yang memotivasi. Hal ini dapat membantu mengubah narasi yang terkadang sempit tentang kecantikan wanita berhijab dalam media.  Iklan ini menampilkan cerita singkat yang memuat kemampuan dan kompetensi dalam representasi kecantikan perempuan berhijab dalam memilih aspek mengambil keputusan tentang produk, pekerjaan dan pasangan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif  dan semiotika Roland Barthes  sebagai alat analisis. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kecantikan wanita berhijab mengandung tiga unsur yaitu halal, baik, dan tidak berlebihan. Kecantikan datang dari dalam, berperilaku lembut, dan secara mandiri berani  mengambil tantangan  serta  bekerja di luar ranah domestik]

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arivia, Gadis. Remaja Melek Media Jurnal Perempuan Untuk Pencerahan Dan Kesehatan. Jakarta: Yayasan Jurnal Perempuan, 2004.

Budiyanto, Budiyanto, and Arfatul Muawanah. “Jilbab Dalam Perspektif Al-Qur’an.” Al-Bayan: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Hadist 2, no. 1 (2019): 18–29. https://doi.org/10.35132/albayan.v2i1.45.

Budyatna, Muhammad & Ganiem, Leila Mona. Teori Komunikasi Antar Pribadi. Jakarta: Kencana, 2011.

Bungin, Burhan. Konstruksi Sosial Media Massa (Kekuatan Pengaruh Media Massa, Iklan Televisi Dan Keputusan Konsumen Serta Kritik Terhadap Peter L. Berger Dan Thomas Luckmann). III. Jakarta: Kencana, 2015.

Carli, Linda. “10.1037/E664062007-001.” CrossRef Listing of Deleted DOIs 1, no. October 2007 (2000). https://doi.org/10.1037/e664062007-001.

Dahlan. Ensiklopedi Hukum Islam. Jakarta: Ikhtiar Baru van Hoeve, 1996.

Halik, Abdul. Tradisi Semiotika Dalam Teori Dan Penelitian Komunikasi. Makassar: Alauddin University Press, 2012.

Hall, Stuart. Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage Publications, 1997.

Harold, Jake. “Social Identity Theory.” International Encyclopedia of Media Psychology, 2020. https://doi.org/https://doi.org/10.1002/9781119011071.iemp0153.

Heryanto, Gun Gun. Media Komunikasi Politik. Yogyakarta: IRCSoD, 2018.

Hickey, Gail. “Journal of International Women ’ s Studies ‘ You ’ d Stand in Line to Buy Potato Peelings ’: German Women ’ s Memories of World War II” 13, no. 3 (2022).

Ihsan, Wahyu, and Mar’atus Saudah. “Beauty Privilege Wanita Menurut Pandangan Al-Qur’an (Studi Tafsir Tematik).” El-Afkar 2, no. 2 (2022): 182–205. https://www.economica.id/2020/04/20/beauty-.

Kang, Lakhwinder Singh. “Women on Corporate Boards: A Literature Review. Indian Journal of Corporate Governance.” Indian Journal of Corporate Governance 5, no. 1 (2012): 33–49. https://doi.org/10.1177/0974686220120103.

Khader and Abbdullah. “The Veil and Muslim Women’s Identity: Cultural Pressure vs. Religious Beliefs.” Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought 35, no. 3 (2016): 194–213.

Milana Robby. “Media Dan Ideologi.” Media Dan Ideologi 1 (2013): 1–13. http://dinus.ac.id/repository/docs/ajar/media_dan_ideologi.pdf.

Mulyana, Deddy. Nuansa-Nuansa Komunikasi Meneropong Politik Dan Budaya Komunikasi Masyarakat Kontemporer. Edited by I. PT Remaja Rosdakarya, 2005.

Nurhaliza, Suci. “Wardah Hadirkan Ragam Kegiatan Penuh Makna Di Ramadhan 2023.” Antara, April 12, 2023. https://www.antaranews.com/berita/3485280/wardah-hadirkan-ragam-kegiatan-penuh-makna-di-ramadhan-2023.

Pelu. Label Halal: Antara Spiritualitas Bisnis Dan Komoditas Agama. Malang: Madani, 2009.

Robinson, Hillary. A. “Whose Beauty? Women, Art, and Inter-Subjectivity in Luce Irigaray’s Writings.” 2000.

Rukmana, Ivana Deva. “Inilah Data Penjualan Wardah 1 Tahun Terakhir.” Compas.co.id, 2022. https://compas.co.id/article/data-penjualan-wardah-1-tahun-terakhir/.

Sadasri, Lidwina Mutia. "Women's Issue on New Media." Diakom : Jurnal Media Dan Komunikasi 4, no. 1 (2021): 11–24. https://doi.org/10.17933/diakom.v4i1.149.

Setiawati, Aan, and Gumilar Pratama. “Eksploitasi Perempuandalam Iklan Media Massa.” Jurnal Rekayasa Teknologi Nusa Putra 6, no. 2 (2021): 10–14. https://doi.org/10.52005/rekayasa.v6i2.69.

Sobur, Alex. Analisis Teks Media:Suatu Pengantar Untuk Analisis Wacana, Analisis Semiotik, Dan Analisis Freming,. I. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2001.

Surahman, Putri Astrian. “Berawal Dari Usaha Rumahan Wardah Jadi Pionir Kosmetik Halal Dan Utamakan Kebermanfaatan.” Liputan6.Com, May 19, 2024. https://www.liputan6.com/lifestyle/read/5599204/berawal-dari-usaha-rumahan-wardah-jadi-pionir-kosmetik-halal-dan-utamakan-kebermanfaatan.

Susanti, Susanti, and Eni Fariyatul Fahyuni. “Konsep Jilbab Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Relevansinya Dengan Tujuan Pendidikan Islam.” Tarlim : Jurnal Pendidikan Agama Islam 4, no. 1 (2021): 1–12. https://doi.org/10.32528/tarlim.v4i1.4148.

Susanti, Susanti, and Eni Fatriyatul Fahyuni. “Konsep Jilbab Dalam Prespektif Al-Qur’an.” Tadrib 7, no. 1 (2021): 124–38. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/Tadrib/article/view/6285.

Susruthi Rajanala, Mayra B C Maymone, and Neelam A Vashi. “Evolving Beauty—Creating and Transforming Inequalities.” Journal of Cosmetic Dermatology 19, no. 4 (2020). https://doi.org/https://doi.org/10.1111/jocd.13098.

Tasruddin, Ramsiah. Srategi Periklanan Dalam Perspektif Komunikasi Pemasaran. I. Makassar: Alauddin University Press, 2011. http://opac.ftk.uin-alauddin.ac.id/index.php?p=show_detail&id=3457.

Trisnawati, Ria. “The Importance Of Inner Beauty In Edith Wharton’s The Age Of Innocence (1920): A Cultural Approach.” Surakarta, 2016. http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/44090.

Wardah. “Tingkatkan Kesehatan Diri, Wardah Gelar Hijab Wellness Day." February 13, 2023. https://www.wardahbeauty.com/id/news/tingkatkan-kesehatan-diri-wardah-gelar-hijab-wellness-day.

“Wardah TV Commercial ‘Kisa Di Balik Cantik: Awal Mimpi’ (Ineke Koesherawati).” Indonesia: Wardah, 2012.

Willamson, Judith. Decoding Advertisement: Ideology and Meaning in Advertising. Michigan: Michigan University, 2007.

Wolf, Naomi. The Beauty Myth (New York: Harper Collins,. New York: Harper Collins, 2022.

Yulikhah, Safitri. “Jilbab Antara Kesalehan Dan Fenomena Sosial.” Jurnal Ilmu Dakwah 36, no. 1 (2017): 96. https://doi.org/10.21580/jid.v36i1.1627.

Downloads

Published

2024-06-30

Issue

Section

Articles
Abstract Viewed = 221 times | pdf downloaded = 191 times