Iddah Bagi Suami Karena Cerai Mati dalam Kajian Filsafat Hukum Islam
DOI:
https://doi.org/10.14421/mjsi.11.1336Keywords:
Cerai Mati, Iddah, Islamic lawAbstract
Islamic law provides thorough coverage of rules applicable in the various fields of the Muslim community, is no exception in the case of marriage that included also the process of pre-wedding until the end of a marriage which is called talak or divorce. As for the divorce can be caused due to rupture of the sacred or be caused due to a death of one ot them, namely “cerai mati”. This has an impact with their concept of the iddah for a woman who explicitly described in the Qur’an, while the iddah for husband absolutely nothing in the theachings of Islam explicitly, whereas some people view that there are “moral ethical” if the iddah imposed for a husband because “cerai mati”. Therefore, through the Philosophical approach of Islamic Law—which contains three main values, namely: certainty, fairness, usefulness/ benefit—this article will try to find answer to the concept of iddah imposed for husband.Downloads
References
Anshori, Abdul Ghofur, Filsafat Hukum Kewarisan Islam; Konsep Kewarisan Bilateral Hazairin, Yogyakarta: UII Press, 2005.
Azizy, A. Qodri, Pengembangan Ilmu-ilmu Keislaman, Semarang: CV. Aneka Ilmu, 2003.
Bakri, Sayyid al-, al-‘iānah al-thālibīn, Juz-IV, Semarang: Toha Putera, t.t.
Basyir, Ahmad Azhar, Hukum Perkawinan Islam, Yogyakarta: UII Press, 1999.
Coulson, Noel J., Hukum Islam dalam Prespektif Sejarah, alih bahasa: Hamid Ahmad, Jakarta: P3M, 1987.
Ghazali, Abd. Moqsith, “Iddah dan Ihdad; dari Legal Formal ke Etik Moral” dalam AULA;Majalah Nahdlatul Ulama, No. 05/ Tahun XXII Mei 2000.
Ghazali, Abd. Moqsith, “Status Perceraian: Sebuah Penentu” dalam AULA;Majalah Nahdlatul Ulama, No. 06/ Tahun XXII Juni 2000.
Halim, A. Ridwan, Evaluasi Kuliah Filsafat Hukum, Jakarta: Ghalia Indonesia, 1987.
Hamid, Muhammad Muhyiddin Abdil, Al-Ahwāl al-Syakhsiyyah fī al-Syarī’ati al-Islām, Libanon: Beirut, 2007.
Karsayuda, M., Perkawinan Beda Agama, Menakar Nilai-nilai Keadilan Kompilasi Hukum Islam, Yogyakarta: Total Media, 2006.
Koto, Alaiddin, Filsafat Hukum Islam, Jakarta: PT. RAJAGRAFINDO PERSADA, 2013.
Mertokusumo, Sudikno, Mengenal Hukum,Yogyakarta: Liberty, 1985.
Permono, Secyhul Hadi, “Relevansi Filsafat Hukum Nasional dan Filsafat Hukum Islam (dalam Proses Pembangunan Hukum Nasional)”, AULA, No. 12 Tahun XIX Desember 1997.
Praja, Juhaya S., Aliran-Aliran Filsafat dan Etika, Jakarta: Kencana, 2005.
Rahardjo, Satjipto, Ilmu Hukum, cet.ke-6 Bandung: PT Citra Aditya Bakti, 2006.
------------, Biarkan Hukum Mengalir; Catatan Kritis Tentang Pergulatan Manusia dan Hukum, Jakarta: Kompas, 2008.
Rahman, Fazlur, Islam, alih bahasa: Ahsin Mohammad, Bandung: Penerbit Pustaka, 2000.
Rasjid, Sulaiman, Fiqh Islam, cet. ke- 20, Bandung: Sinar Baru Algensindo, 2000.
Rauf, A., Munakahat dan Mawaris, Bekasi: Ponpes dan Panti Asuhan Al-Furqon, 2003.
Soekanto, Soerjono, Pokok-pokok Sosiologi Hukum, cet. ke-22, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2013.
Soetiksno, Filsafat Hukum, cet.ke-9, Jakarta: Pradnya Paramita, 2002.
Sudiro, Ahmad dan Deni Bram (ed.), Hukum dan Keadilan (Aspek Nasional dan Internasional), Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada, 2013.
Suhasti, Ermi, Pengantar Filsafat Ilmu, Yogyakarta: Prajnya Media, 2013.
Syātibi, Abu Ishaq Asy-, al-Muwafaqat fi usul al-Sari’ah, cet. ke-7, Lebanon: Dārul kitab al-Ilmiyah, 2005, II: 4.
Syarifuddin, Amir, Hukum Perkawinan Islam di Indonesia; Antara Fiqh Munakahat dan Undang-undang Perkawinan, Jakarta: Prenada Media, 2006.
Thalib, Sayuti, Hukum Kekeluargaan di Indonesia, Jakarta: UI-Press, 1986.
Tjokroaminoto, H.O.S, Tafsir Program Asas dan Tandhim Syarikat Islam, Bogor: Tanpa Penerbit,1931.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section

