PENDIDIKAN BERBASIS ADAB MENURUT A. HASSAN

Published: on JPAI: Jun 30, 2018
Syarif Hidayat Busthami
Pages: 1-18

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Download Full Text Share Copyright

Abstract

Abstract

This writing discusses and analyzes A. Hassan’s concept in education that is courtesy based educational concept. The figure of A Hassan is often connected with his hard works in spreading the religion guidance that based on Quran and Sunnah besides his concern on education. The research uses qualitative critical analysis method on his works / books and interviews with figures who know and deal with the concept in Persis. The writer conclude that A. Hasssan’s educational concept emphasized courtesy or known as character education.  Not only created and educate to be tafaquh fi al-din but also be prepared to be strong/ discipline and polite person.

Abstrak

Tulisan ini menyajikan analisis mengenai pendidikan berbasis adab A. Hassan. Seringkali ketokohan A. Hassan sebagai guru utama Persatuan Islam dinilai dari sisi kegigihan dalam menegakkan al-Qur’an dan al-Sunnah. Padahal, kefiguran beliau berkaitan pula dengan dunia pendidikan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan bentuk anialisis terhadap karya-karya A. Hassan dan wawancara kepada tokoh-tokoh Persatuan Islam. Penulis menyimpulkan, pendidikan A. Hassan banyak menekankan pada pendidikan adab yang dikenal dewasa ini dengan istilah pendidikan karakter. Bukan sekedar mendidik siswa untuk memahami ajaran dengan benar (tafaqquh fi al-din) namun juga mendidik supaya mereka menjadi manusia yang bisa disiplin dan beradab.

Keywords:

Pendidikan Adab Ahmad Hassan

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References

Alam, Dede Ruba’i Misbahul. (2012). Menghidupkan Ruh Pendidikan. Bandung: Bina Da’wah. No. 143.

Al-Asfahaniy, Abu Nu’aim. (1974). Huliyah al-Auliyâ` wa Thabaqât al-Ashfiyâ`, Vol. VI. Beirut: Dâr al-Kitâb al-‘Arabiy.

Al-Asqalaniy, Ahmad ibn ‘Ali ibn Hajar. (2005). Fath al-Bârî bi Syarh Shahîh al-Bukhârî, Riyâdh: Dâr Thayyibah.

Al-Attas, Syed Muhammad Naquib. (2011). Islam dan Sekularisme. Bandung: PIMPIN.

Al-Bazzar, Abu Bakar Ahmad ibn ‘Amr al-Bazzar. (2009). Musnad al-Bazzar. Vol. XV. Madinah al-Munawwarah: Maktabah al-‘Ulum wa Hikam.

Al-Sulamiy, ‘Abd al-Rahman, (t.th.) Syarh Risalah al-‘Ubudiyyah li Ibn Taimiyyah, Vol. XXI. Versi al-Maktabah al-Syâmilah.

Al-Thabraniy, Sulaiman ibn Ahmad Abu al-Qasim. (t.th.). al-Mu’jam al-Ausath, Vol. IV. Kairo: Dar al-Haramain.

Al-Tirmidzi, Abu ‘Isa. (1994). Sunan al-Tirmidzi, Vol. VII, Beirut: Dar al-Fikri.

Anshari, Endang Saifuddin & Mughni, Syafiq A. (1985). A. Hassan Wajah dan Wijhah Seorang Mujtahid. Bandung: Firma al-Muslimun dan Lembaga Studi Islam Bandung.

Asy’ari, Hasyim. (2017). Pendidikan Karakter Khas Pesantren. Tangerang: Tira Smart.

Bachtiar, Tiar Anwar. (2012). Sejarah Pesantren Persatuan Islam 1936-1983, Jakarta: Pembela Islam.

Djaja, Tamar. (1980). Riwayat Hidup A. Hassan, Jakarta: Mutiara.

Hassan, Ahmad. (1946). Hai Poetrikoe. Bangil: Bagian Penerbitan.

Husaini, Adian. (2013). Filsafat Ilmu Perspektif Barat dan Islam (Ed.). Jakarta: Gema Insani.

Minhaji, Akh. (2015). A. Hassan Sang Ideologi Refoemasi di Indonesia 1887-1958. Garut: Pembela Islam Media.

Noer, Deliar. (1996). Gerakan Moderen Islam di Indonesia 1900-1942. Jakarta: Pustaka LP3ES Indonesia.

Rosidi, Ajip. (1990). M. Natsir Sebuah Biografi. Jakarta: Girimukti Pusaka.

Rosyidin, Dedeng. (2009). Konsep Pendidikan Islam; Ikhtiar Pendidikan Formal Persis dalam Mencetaj Generasi Tafaqquh Fiddin. Bandung: Pustaka Nadwah.

Sugiyono. (2007). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sumpena, Maman. (2015). Studi Pemikiran A. Hassan dan Praksisnya dalam Pendidikan di Pesantren Persis Bangil. Disertasi, tidak dipublikasikan. Bandung: Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati.

Tafsir, Ahmad. (2013). Ilmu Pendidikan Islami. Bandung: Rosdakarya.

4144

Views

4901

Downloads

Open Access
Related Article: