Efektivitas Manajemen Lembaga Pendidikan Islam pada Jurusan PAI Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

Authors

  • Agus Wibowo Universitas Negeri Jakarta (UNJ)

DOI:

https://doi.org/10.14421/manageria.2017.22-07

Keywords:

Islamic Education Management, Islamic Studies

Abstract

This research aims to investigate the level of effectiveness of the management of Islamic education in the Department of Islamic Education, Faculty of Tarbiyah and Teaching, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. The focus is on curriculum management component, infrastructure, governance, and public relations. This  is a quantitative research using survey as its technique. The subject of this research are the chairman and the secretary of the Department of Islamic Education, 28 professors, administrative staff, and 270 students. The data is collected through observation, documentation, interviews and  questionnaire. The data is analyzed using SPSS Program version 2.0. The results showed that in terms of management (1) the curriculum reached high level of effectiveness of 81,29%, (2) the infrastructures also leveled in high category of 80,08%, (3) governance leveled at good (74,13%), and (4) public relations reached high category of 76,88%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Majid. Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2004.
Ahmad Subhan. (31 Januari 2011). Manajemen Pendidikan. Diambil pada tanggal 15 Februari 2011, dari http://www.ahmadsubhan.co.cc/ 2011/01/manajemen-pendidikan.html.
Akhmad Sudrajat. “Manajemen Sekolah: Pengertian, Fungsi Dan Bidang Manajemen.”http://www.scribd.com/doc/2478903/Manajemen-Sekolah. [10 Agustus 2008]
Andi Trinanda. “Memahami Kompleksitas Manajemen Pendidikan Di Perguruan Tinggi. ”http://www.uin-suka.info/Manajemen_ pendidikan-PT.[5 Agustus 2010].
Anonim. “Manajemen sarana pendidikan sekolah” dari http://www. sumberilmu.info/wp-content/.../10/Manajemen-Sarana-Pendidikan.docx. [5 Maret 2010].
Azyumardi Azra. (1999). Pendidikan Islam, Tradisi Dan Modernitas Menuju Millenium Baru. Jakarta: Logos, 1999.
Brady. Leurie. Curriculum Development. Fourth Edition. Prentice Hall, 1993
Cheng, Yin Cheong. School Effectiveness And School Based Management: A Mechanism For Development. London: The Falmer Press, 1996.
Davar Rezania & Mike Henry. “Managemen education: classifying business curricula and conceptualizing transfers and bridges” [Versi electronik]. International Journal Of Business And Management, 5, 2010. Pp.45.
Depdiknas. Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Jakarta: Direktorat Sekolah Lanjutan Tingkat Pertama, 2007b.
Dikti. “Manajemen Perguruan Tinggi.” http://www.dikti.go.id/Archive2007/ kpptjp/5.2.htm. [14 Juli 2010].
Dryden, G & Jeannette Vos. The Learning Revolution. Bandung: Penerbit Kaifa, 2002.
Enco Mulyasa, Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2002.
Fleming, M. & Levie, H. Instruction Messege Design: Principle for the Behavioral Science. Englewood Cliffs: Education Technology Publ, 1981.
Hadari Nawawi. Organisasi Sekolah Dan Pengelolaan Kelas. Jakarta: Gunung Agung, 1985.
Hamdan Mansoer. Pengantar manajemen. Jakarta: DIKTI dan proyek pengembangan lembaga pendidikan tenaga pendidikan, 1989.
Hartati Sukirman. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Pendidikan IKIP, 1999.
Husaini Usman. Manajemen, Teori, Praktek Dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2006.
--_________________.Manajemen, Teori, Praktik, Dan Riset Pendidikan. Jakarta. Bumi Aksara, 2009.
Jamaludin. Matrealisme pendidikan agama. Kompas, [5 Desember 2001, p. 5].
John, Schermerhorn. R. Manajemen. (terj. Parnawa Putranta, dkk). Buku 1. Yogyakarta: Andi Offset, 2001.
Made Pidarta. Manajemen Pendidikan Indonesia. Jakarta: Bina Aksara, 1983.
__________. Landasan Kependidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 1997.
Malik Fadjar. Reorientasi Pendidikan Islam. Jakarta: Fajar Dunia, 1999.
Hasan Manullang. Dasar-dasar Manajemen. Yogyakarta: Gajah Mada University, 2006.
Moedjiarto. Sekolah Unggul: Metodologi untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jakarta: Duta Graha Pustaka, 2002.
Muhaimin. Paradigma Pendidikan Islam, Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2002.
Sarjono. Profil Fakultas Tarbiyah. Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, 2005.
Sudarwan Danim. Visi Baru Manajemen Sekolah: dari Unit Birokrasi Ke Lembaga. Jakarta: Bumi Aksara, 2007.
Sudjana. Manajemen Program Pendidikan untuk Pendidikan Luar Sekolah dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Bandung: Falah Production, 2000.
Suharsimi Arikunto. Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media bekerjasama dengan Fakultas Ilmu Pendidikan (FIP) Universitas Negeri Yogyakarta, 2008.
_______________. Organisasi dan Administrasi. Jakarta: Rajawali, 1990.
Sukmadinata, N. S. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2005.
Sutisna. “Ruang Lingkup Manajemen Pendidikan.” 2010. http://sutisna.com/ karya-tulis/artikel/kependidikan/pendidikan-umum/ruang-lingkup-manajemen-pendidikan/[9 Desember 2010].
Suyanto & Jihad Hisyam. Refleksi dan Reformasi Pendidikan di Indonesia Memasuki Millennium III. Yogyakarta: Aditia, 2000.
Daradjat, Zakiah. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara, 1992.

Downloads

Published

2017-11-14

Issue

Section

Articles