Analysis of The Influence of School Internal Factors on The Quality of Islamic Education at SMAN 1 Gerung

Authors

  • Siti Dhomroh Universitas Islam Negeri Mataram
  • Ahmad Sulhan Universitas Islam Negeri Mataram, Indonesia
  • Lukman Hakim Universitas Islam Negeri Mataram, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.14421/manageria.2024.91-04

Keywords:

School Internal Factors, Quality of Islamic Education

Abstract

This research aims to explain the impact of internal school factors on the quality of Islamic education at SMAN 1 Gerung. Using a quantitative approach with an analytical design, the study involved the principal and 36 teachers selected through random sampling. Data collection included observation and questionnaires based on indicators and sub-indicators of the variables. Data analysis through t-tests and F-tests revealed a significant value of 0.001, indicating a strong influence of internal factors on Islamic education quality. The results confirm the alternative hypothesis, suggesting a significant impact of internal school factors on the quality of Islamic education. These findings are expected to guide the development of programs to enhance Islamic education quality at SMAN 1 Gerung.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albana, H. (2023). Implementasi Pendidikan Moderasi Beragama di Sekolah Menengah Atas. Jurnal SMART (Studi Masyarakat, Religi, Dan Tradisi), 9(1), 49–64. https://doi.org/10.18784/smart.v9i1.1849

Arsad, M., & Ali, H. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Sistem Pendidikan Islam: Pendanaan, Manajemen, Dan Lembaga Pendidikan. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.31933/jemsi.v3i1.669

Aslihah, N. (2023). Peran Orang Tua dan Guru Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. P4I.

Astuti, M., Herlina, Ibrahim, Juliansyah, & Febriani, R. (2023). Pentingnya Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Generasi Muda. Jurnal Faidatuna, 4(3), 140–149.

Bali, M. M. E. I., & Hajriyah, H. B. (2020). Modernisasi Pendidikan Agama Islam di Era Revolusi Industri 4.0. MOMENTUM: Jurnal Sosial Dan Keagamaan, 9(1), 42-62.

Damar Ayu Suryaninggar, D. A. (2021). Pengaruh Customer Review Terhadap Citra Produk Superkurma (Studi Pada Marketplace Shopee Di Kalangan Konsumen).

Dini, J. P. A. U. (2022). Pengaruh pembiasaan, kecerdasan emosional dan dukungan orang tua terhadap kemandirian anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3034-3049.

Faisal Mubarak. (2015). Faktor dan Indikator Mutu Pendidikan Islam. Management of Education, 1(1), 10–18.

Fardinal, F., Ali, H., & US, K. A. (2022). Mutu Pendidikan Islam: Jenis Kesisteman, Konstruksi Kesisteman dan Berfikir Kesisteman. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 3(4), 370-382.

Fudin, A. (2020). Pengaruh sarana prasarana terhadap kinerja guru. Manajemen Pendidikan, 15(1), 7-11.

Halawa, A. N., & Mulyanti, D. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Peningkatan Kualitas Mutu Instansi Pendidikan Dan Pembelajaran. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(2), 57–64.

Hana, P., Rusliyawati, R., & Damayanti, D. (2019). Pengaruh Media Richness Dan Frequently Update Terhadap Loyali Tas Civitas Akademika Perguruan Tinggi. Jurnal Tekno Kompak, 13(2), 7. https://doi.org/10.33365/jtk.v13i2.328

Ichsan, I., & Ali, A. (2020). Metode Pengumpulan Data Penelitian Musik Berbasis Observasi Auditif. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan Dan Pendidikan Musik, 2(2), 85–93. https://doi.org/10.24036/musikolastika.v2i2.48

Istiqomah, I., Dewi, S. E. K., & Kholidin, N. (2022). Pengaruh Budaya Sekolah terhadap Karakter Peserta Didik di Sekolah Dasar. FingeR: Journal of Elementary School, 1(1), 11-19.

Jeklin, A. (2020). Pendidikan Karakter Preskpektif Ibnu Khaldun: Suatu Kebutuhan Generasi Milenial di Era Industri 4.0. Tafhim Al-’Ilmi: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 12, Nomor(September), 1–23.

Kasim, R., Engka, D. S. M., Siwu, H. D., Inflasi, A. P., Dan, P., Pemerintah, B., Kasim, R., Pembangunan, E., Ekonomi, F., Bisnis, D., Kasim, R., Engka, D. S. M., & Siwu, H. D. (2021). Analisis Pengaruh Inflasi, Pengangguran Dan Belanja Pemerintah Terhadap Kemiskinan Di Kota Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 9(1), 953–963.

Kuntoro, A. T. (2019). Manajemen mutu pendidikan Islam. Jurnal Kependidikan, 7(1), 84-97.

Kurniawan, H., & Hasanah, E. (2021). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Inovasi dan Kreativitas Guru di Masa Pandemi di SD Muhammadiyah Bantul Kota. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(1), 56–66.

Marlina, S., & Sherli, N. (2022). Pengaruh Kompetensi Tenaga Pendidik Terhadap Kualitas Pendidikan Madrasah di Sumatera Barat. Al-fahim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 86-99.

Masruri, A. (2019). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam (Studi Kasus Di MAS Jam’iyyah Islamiyyah Pondok Aren). Mumtaz: Jurnal Studi Al-Quran dan Keislaman, 3(1), 96-112.

Miswanto, & Halim, A. (2023). Inovasi Dalam Kurikulum Pendidikan Islam untuk Meningkatkan Karakter dan Etika Siswa. Journal on Education, 06(01), 17279–17287.

Muslimin, T. A., & Kartiko, A. (2020). Pengaruh sarana dan prasarana terhadap mutu pendidikan di madrasah bertaraf internasional Nurul Ummah Pacet Mojokerto. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 75-87.

Nashihin, H. (2019). Konstruksi Budaya sekolah Sebagai Wadah Internalisasi Nilai Karakter. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 8(1), 131–149.

Noprika, M., Yusro, N., & Sagiman, S. (2020). Strategi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 224–243. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i2.99

Nugraha, B. (2022). Pengembangan Uji Statistik: Implementasi Metode Regresi Linier Berganda. Pradina Pustaka.

Pihar. A. (2022). Modernisasi Pendidikan Agama Islam di Era Society 5.0.

Pitri, A., Ali, H., & Us, K. A. (2021). Faktor-faktor yang mempengaruhi pendidikan islam: paradigma, berpikir kesisteman dan kebijakan pemerintah (literature review manajemen pendidikan). Jurnal Ilmu Hukum, Humaniora Dan Politik, 2(1), 23-40.

Pratama, S., & Siraj, A. (2019). Pengaruh Budaya Religius Dan Self Regulated Terhadap Perilaku Keagamaan Siswa. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 8(02), 331-346.

Purwanto, N. (2019). Variabel Dalam Penelitian Pendidikan. Jurnal Teknodik, 6115, 196–215. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.554

Putri Septirahmah, A., & Rizkha Hilmawan, M. (2021). Faktor-Faktor Internal Yang Mempengaruhi Kedisiplinan: Pembawaan, Kesadaran, Minat Dan Motivasi, Serta Pola Pikir. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 618–622. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i2.602

Romlah, S., & Rusdi, R. (2023). Pendidikan Agama Islam Sebagai Pilar Pembentukan Moral Dan Etika. Al-Ibrah : Jurnal Pendidikan Dan Keilmuan Islam, 8(1), 67–85. https://doi.org/10.61815/alibrah.v8i1.249

Salsabila, A., & Puspitasari, P. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar siswa Sekolah Dasar. Pandawa, 2(2), 278-288.

Sari, D. K., & Irawan, D. (2023). Membangun Generasi Berkarakter Melalui Strategi Pendidikan Islam. Social, Educational, Learning and Language (SELL), 1(1), 55–66. https://jurnal.sitasi.id/index.php/sell/article/view/7

Selamet, Supiana, & Yuliati Zaqiah, Q. (2022). Kebijakan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. Al-Munadzomah, 1(2), 97–111. https://doi.org/10.51192/almunadzomah.v1i2.320

Siahaan, A., Fitri, A., Harahap, F. A., Hidayatullah, T. Y., & Akmalia, R. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Yayasan Pendidikan Islam Al-Anwar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 3689-3695.

Silvia Marlina, Nofia Sherli, & Iswantir. (2022). Pengaruh Kompetensi Tenaga Pendidik Terhadap Kualitas Pendidikan Madrasah di Sumatera Barat. Al-Fahim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 86–99. https://doi.org/10.54396/alfahim.v4i1.249

Sulfemi, W. B. (2020). Pengaruh Sarana Prasarana Sekolah Dengan Motivasi Mengajar Guru di SMA Negeri Pamijahan Kabupaten Bogor.

Suriono, Z. (2022). Analisis SWOT dalam Identifikasi Mutu Pendidikan. ALACRITY : Journal of Education, 1(20), 94–103. https://doi.org/10.52121/alacrity.v1i3.50

Susanti, H. (2021). Manajemen Pendidikan, Tenaga Kependidikan, Standar Pendidik, dan Mutu Pendidikan. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 2(1), 33–48. https://doi.org/10.46963/asatiza.v2i1.254

Tannady, P. G. dan H. (2009). Pengaruh Motivasi dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru di SMAN 8 Bekasi”, Seminar Nasional Sains Dan Teknologi Informasi (SENSASI). 2016, 121.

Usmadi, U. (2020). Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas Dan Uji Normalitas). Inovasi Pendidikan, 7(1), 50–62. https://doi.org/10.31869/ip.v7i1.2281

Usman, C. I., Wulandari, R. T., & Nofelita, R. (2021). Pengaruh Dukungan Sosial Orang Tua dan Kepercayaan Diri terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 4(1), 10-16.

Utari, K., & Darwin, D. (2023). Pengaruh Kepemimpinan Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Di Dinas Perkebunan Provinsi Sumatera Selatan. Jurnal Keuangan Dan Bisnis, 21(1), 28–38. https://doi.org/10.32524/jkb.v21i1.764

Zakariah, M. A., Afriani, V., & Zakariah, K. M. (2020). METODOLOGI PENELITIAN KUALITATIF, KUANTITATIF, ACTION RESEARCH, RESEARCH AND DEVELOPMENT (R n D).

Zakarya, Hafidz, Martaputu, H. N. (2022). Attractive : Innovative Education Journal. Students’ Difficulties at Elementary School in Increasing Literacy Ability, 4(1), 1–12.

Downloads

Published

2024-05-31

Issue

Section

Articles