Improving Cognitive Ability Through Educational Games in Early Childhood
DOI:
https://doi.org/10.14421/joyced.2022.21-05Keywords:
Cognitive Ability, Educational Games, Early ChildhoodAbstract
This research was carried out to provide knowledge or choices to parents and teachers or educators that cognitive development can be improved through playing educational games. This research is qualitative descriptive research. With data collection techniques of observation, interviews, and documentation. The subjects of the research were the children of class B Maria Al-Qibty Islamic Kindergarten Al-Ittifaqiah Indralaya Ogan Ilir South Sumatra, amounting to 20 people. The results showed that there was an increase in children's cognitive abilities through educational games. This is evidenced by the increased cognitive abilities of children with the application of educational games, such as being able to classify differences according to type and color, comparing shapes around them, understanding various number concepts, distinguishing large and small, long and short, time, space, and so on. able to make good pictures or designs.
Downloads
References
Aisyah, Ai. (2020). Mengembangkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Melalui Permainan Balok. Incrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(02), 36–40. https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol2.no02.a3018
Anggraini, W., & Darma Putri, A. (2019). Penerapan Metode Bermain Peran (Role Playing) dalam Mengembangkan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. Jeced, 1(2), 104–114.
Anida, A., & Eliza, D. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Saintifik Berbasis Kearifan Lokal untuk Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1556–1565. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.898
Asma, S. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Dalam Berhitung Melalui Permainan Mencari Harta Karun di TK Pertiwi Kota Banda Aceh. Serambi PTK.
Chusna, P. A. (2017). Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 17(2), 315–330.
Claudia, I., Amatus, M., Ismanto, Y., & Bataha, Y. (2017). P engaruh Permainan Edukatif (Puzzle) Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Di Desa Linawan Kecamatan Pinolosian Kabupaten Bolaang Mongondow Selatan. Journal Keperawatan(e-Kp, 5(1), 1–6.
Ginting, A. H. B., & Ichsan, I. (2021). Pola Asuh Orangtua Pada Anak Cerdas Dan Anak Gifted. El Midad, 13(1), 1–9.
Hasanah, F. F., & Munastiwi, E. (2019). Pengelolaan Pendidikan Karakter Religius Melalui Metode Pembiasaan di Taman Kanak-Kanak. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(1). https://doi.org/10.14421/jga.2019.41-04
Hidayat, T., & Asyafah, A. (2019). Konsep Dasar Evaluasi Dan Implikasinya Dalam Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 159–181. https://doi.org/10.24042/atjpi.v10i1.3729
Huzuwah, H., Ichsan, A. S., & Yunianta, R. D. (2021). Strategi Membangun Karakter Anak Usia Sekolah Dasar (Telaah Kritis Buku “Alhamdulillah Anakku Nakal” Karya Miftahul Jinan dan Choirus Syafruddin). Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 15(2), 78–96. https://doi.org/10.51672/alfikru.v15i2.53
Ibda, F. (2015). Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget. Intelektualita, 3(1), 242904.
Jawati, R. (2013). Peningkatan Kemampuan Kognitif Anak Melalui Permainan Ludo Geometri Di Paud Habibul Ummi Ii. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1), 250. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i1.1537
Kamtini, K., & Sitompul, F. A. (2019). Pengaruh Metode Bernyanyi terhadap Kemampuan Mengingat Huruf dan Angka pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 141. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.295
Latifah, E. W., Pranaji, D. K., & Puspitawati, H. (2016). Pengaruh Pengasuhan Ibu dan Nenek terhadap Perkembangan Kemnadirian dan Kognitif Anak Usia Prasekolah. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 9(1), 21–32. https://doi.org/10.24156/jikk.2016.9.1.21
Nasution, N. K. (2017). Penerapan Kreativitas Melalui Eksprimen dan Musik dalam Pengembangan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 5(2), 209–223. https://doi.org/10.21093/sy.v5i2.1121
Noor, F. A. (2019). Analisis Kebijakan Pembelajaran Pendidikan Islam Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.
Okdiantari, E., & Komalasari, D. (2019). Pengembangan alat permainan edukatif (APE) prisma angka untuk meningkatkan kemampuan kognitif anak usia 4-5 tahun. PAUD Teratai.
Pahrul, Y., & Amalia, R. (2020). Metode Bermain Dalam Lingkaran dalam Pengembangan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Di Taman Penitipan Anak Tambusai Kecamatan Bangkinang Kota. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2). https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.812
Putriyanti, D., & Selvi, I. D. (2021). Increasing The Character Of Courage In Early Childhood Through Mother Tongue. JOYCED: Journal of Early Childhood Education, 1(2), 88–114. https://doi.org/10.14421/joyced.2021.12-04
Rahelly, Y. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini (Paud) Di Sumatera Selatan. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(2), 381–390. https://doi.org/10.21009/jpud.122.21
Rahima. (2021). Peningkatan Kualitas Pendidikan Pada Lembaga Paud. 710–715.
Setianingsih, S. (2018). The Relationship Between Use of Gadget and Risk of Attention hyperactivity disorders of preschool children in TK ABA III Gunungan, Bareng, Lor. Gaster, 16(2), 191.
Suyadi, & Selvi, I. D. (2022). Online learning and child abuse: the COVID-19 pandemic impact on work and school from home in Indonesia. Heliyon, 8(1), e08790. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e08790
Syukron Al Mubarok, A. A., & Amini, A. (2019). Kemampuan Kognitif dalam Mengurutkan Angka melalui Metode Bermain Puzzle Angka. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 77. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.221
Ulfah, M. (2019). Pendekatan Holistik Integratif Berbasis Penguatan Keluarga pada Pendidikan Anak Usia Dini Full Day. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 10. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.255
Umam, N., & Budiyati, U. (2020). Pembelajaran Bahasa Arab Anak Usia Dini Berbasis Nilai-Nilai Karakter. Jurnal Warna.
Veronica, N. (2018). Permainan Edukatif Dan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. … : Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini.
Wahdini, R., & Fitri, R. (2017). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Mengenal Warna Primer Melalui Kegiatan Mewarnai Dengan Kapas Pada Anak Kelompok B. PAUD Teratai.
Wardati, L., Daniel Syahindra, O. M., Nasution, L. M., Tinggi, S., Islam, A., Medan, S., & Pakam, S. L. (2019). Pembelajaran Tauhid Pada Anak Usia Dini (Studi Tentang Formulasi dan Strategi Pembelajaran). Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 11(2), 247–263.
Wiwik Pratiwi. (2017). Konsep Bermain Pada Anak Usia Dini. Manajemen Pendidikan Islam , 5, 106–117.
Yaswinda, Y., Yulsyofriend, Y., & Sari, H. M. (2020). Analisis Pengembangan Kognitif dan Emosional Anak Kelompok Bermain Berbasis Kawasan Pesisir Pantai. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 996–1008. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.711
Zulfitria Zulfitria, Sriyanti Rahmatunnisa, M. K. (2021). Penggunaan Metode Bercerita Dalam Pengembangan Kemampuan Kognitif Pada Anak Usia Dini. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 53–60.