KONTROL DIRI PADA REMAJA PENGHAFAL AL-QUR’AN DI PONDOK PESANTREN MODERN MUHAMMADIYAH BOARDING SCHOOL (MBS) 2 YOGYAKARTA

KONTROL DIRI PADA REMAJA PENGHAFAL AL-QUR’AN DI PONDOK PESANTREN MODERN MUHAMMADIYAH BOARDING SCHOOL (MBS) 2 YOGYAKARTA

Authors

  • Nining Mirsanti Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.14421/hisbah.2020.171-06

Abstract

This article discusses the self-control of adolescents who memorize the Koran at the Muhammadiyah Boarding School (MBS) Modern Islamic Boarding School 2 Yogyakarta. The research method used is a qualitative method of phenomenological approach through interviews with two subjects. The results of the study indicate that good self-control is very necessary for Al-Quran memorizing santri especially for teenagers who have many challenges. Challenges faced by the santri at the Muhammadiyah Boarding School (MBS) 2 Yogyakarta Modern Islamic Boarding School, such as the influence of immorality and listening to music that is not Islamic in nature, can be overcome by cultivating self-motivation about the benefits of memorizing the Koran, repeating memorization, routinely listen to and read the Koran.

Keywords: Self Control, Youth, Al-Quran

References

Anggreini, R., & Mariyanti, S. (2014). Hubungan antara Kontrol Diri dan Perilaku Konsumtif Mahasiswi Universitas Esa Unggul. Jurnal Psikologi, 12(1), 34-42.

Atabik, A. (2014). The Living Qur’an: Potret Budaya Tahfiz al-Qur’an di Nusantara. Jurnal Penelitian, 8(1), 161-178, doi: 10.21043/jupe.v8i1.1346.

Aviyah, E., & Farid., M. (2014). Religiusitas, Kontrol Diri dan Kenakalan Remaja. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 3(2), 126-129, doi: 10.30996/persona.v3i02.376.

Darwis, Khaulah binti Abdul Kadir. (2008). Bagaimana Muslimah Bergaul. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar.

Fajarini, A., Sutoyo, A., & Sugiharto, D. Y. P. (2016). Model Menghafal pada Penghafal Al-Qur’an Implikasinya pada Layanan Penguasaan Konten dalam Bimbingan dan Konseling. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1), 13-19, doi: 10.15294/jubk.v6i1.17429.

Gade, F. (2014). Implementasi Metode Takrar dalam Pembelajaran Menghafal Al-Qur’an. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 14(2), 413-425.

Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa terhadap Pestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar (Studi Kasus terhadap Siswa Kelas IV SDN Tarumanagara Kecamatan Tawang Kota Tasikmalaya), Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 81-86.

Hasanah, U. (2015). Konsep Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences dalam Perspektif Munif Chatib. Tarbawiyah, 12(2), 209-232.

Ibnu. (2016). Penerapan Metode Sorogan dalam Menghafal Al-Qur’an. Ar-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 8(2), 213-224.

Keswara, I. (2017). Pengelolaan Pembelajaran Tahfidzul Qur'an (Menghafal Al-Qur'an) di Pondok Pesantren Al-Husain Magelang, Jurnal Hanata Widya, 6(2), 62-73.

Kurniawan, D., & Hidayati, F. (2017). Penyalahgunaan Seksual dengan Korban Anak-Anak (Studi Kualitatif Fenomenologi terhadap Pelaku Penyalahgunaan Seksual dengan Korban Anak-Anak). Jurnal Empati, 6(1), 120-127.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Bandung: Rineka Cipta.

Sugiyono. (2005). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sukardi. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Bumi Aksara.

Susianti, C. (2016). Efektivitas Metode Talaqqi dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal Al-Qur’an Anak Usia Dini. Tunas Siliwangi, 2(1), 1-19.

Usman, H., & Setiady, P. (2009). Metodologi Penelitian Sosial. Jakarta: Bumi Aksara.

Widiana, H. S., Retnowati, S., & Hidayat, R. (2004). Kontrol Diri dan Kecenderungan Kecanduan Internet. Humanitas: Indonesian Psychologycal Journal, 1(1), 6-16.

Widiantoro, Purawigena, R. E., & Gamayanti, W. (2017). Hubungan Kontrol Diri dengan Kebahagiaan Santri Penghafal Al-Qur’an. Jurnal Psikologi Integratif, 5(1), 11-18.

Downloads

Published

2020-08-01

Issue

Section

Articles
Loading...