BIMBINGAN PRIBADI SOSIAL UNTUK MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN PENYESUAIAN DIRI SISWA

BIMBINGAN PRIBADI SOSIAL UNTUK MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN PENYESUAIAN DIRI SISWA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14421/hisbah.2021.181-03

Abstract

Abstract:Every student is required to be able to adjust to the social environment. Social adjustment in students is certainly not easy to do, this is due to a lack of good self-understanding, so social personal guidance is needed so that it can help students in solving problems that will occur. The purpose of this study is to find out insight into the understanding of the importance of adjusting students to their environment. This research uses a descriptive qualitative approach with the type of library research (Library Research). Social self-adjustment is a process of adaptation to the environment. In overcoming students' social adjustment problems, social personal guidance programs can be realized through systematic servants in the counseling process. Social personal guidance is an effort to help in dealing with various social problems that exist in the individual. It can be concluded that the services provided can help students develop students' adjustment abilities.

References

Adiningtiyas, S. W. (2017). Program Bimbingan Pribadi Untuk Meningkatkan Perilaku Disiplin Siswa. Jurnal KOPASTA, 4(2), 55–63.

Anwar, S., Kudadiri, S., & Wijaya, C. (2019). Peran Mahasiswa Perguruan Tinggi Islam Aceh Tenggara sebagai Agents of Social Change. Anthropos; Jurnal Antropologi Sosial Dan Budaya (Journal of Social and Cultural Anthropology), 4(2), 179–187.

Asrori. (2020). Psikologi Pendidikan Pendekatan Multidisipliner. CV. Pena Persada.

Asrori, M. (2008). Psikologi Pembelajaran. Bandung: WacanaPrima.

Casmini, A. H. (2015). Bimbingan Pribadi-Sosial Untuk Self-Efficacy Siswa Dan Implikasinya Pada Bimbingan Konseling SMK Diponegoro Depok Sleman, Yogyakarta. Jurnal Hisbah, 12(2), 11–20.

Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (Fourth Edi). SAGE Publications, Inc.

Fariyanti, isnaini rizka. (2018). Pengaruh Pemberian Layanan Bimbingan Pribadi-Sosial Terhadap Pengembangan Kemampuan Penyesuaian Diri Siswa Kelas Xi Sma Negeri 3 Kediri Tahun Ajaran 2017/2018. Simki-Pedagogia, 02(02), 1–7.

Fidiyani, R. (2013). Kerukunan Umat Beragama di Indonesia (Belajar Keharomonisan dan Toleransi Umat Beragama Di Desa Cikakak, Kec. Wangon, Kab. Banyumas). Jurnal Dinamika Hukum, 13(3), 468–482.

Hairullah, S. (2019). Program Bimbingan Dan Konseling Pribadi-Sosial Untuk Meningkatkan Kemampuan Penyesuaian Diri Siswa Smk Negeri 2 Banjarmasin. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 5, 95–104.

Hulukati, W. (2015). Peran Lingkungan Keluarga Terhadap Perkembangan Anak. Musawa, 7(2), 265–282.

Hurlock, E. B. (1980). Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (p. 447). ERLANGGA.

Irmilia, E., Herlina, & Hasneli, Y. (2015). Hubungan Peran Orang Tua Terhadap Perkembangan Psikososial Anak Usia Sekolah. JOM, 2(1), 551–557.

Jannah, R., & Supriatna, M. (2018). Bimbingan Pribadi-Sosial Untuk Mengembangkan Perilaku Moral Siswa. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 4(1), 54. https://doi.org/10.26858/jpkk.v4i1.5644

Kadim, S. N., Aspin, & Arifyanto, A. T. (2019). Upaya Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Penyesuaian Diri Siswa Baru Pada Smp Negeri 2 Kendari. Jurnal BENING, 3(1), 103–112.

Kamaluddin, H. (2011). Bimbingan dan Konseling Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(4), 447–454.

Kasman, R. (2013). Program Bimbingan Pribadi-Sosial Untuk Meningkatkan Kecerdasan Moral Siswa ( Studi Pengembangan Di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Setu Bekasi). PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 2(1).

Khalilah, E. (2018). Layanan dan Bimbingan Konseling Pribadi Sosial dalam Meningkatkan Keterampilan Hubungan Sosial Siswa. Journal Of Islamic Guidance and Counseling, 1(1), 57.

Kulsum, S. (2013). Peranan Bimbingan dan Konseling dalam Domain Pengembangan Diri Siswa. Jurnal Konseling Dan Pendidikan Multikarya Kons, 1(1), 67–72.

Masdudi. (2015). Bimbingan Dan Konseling Perspektif Sekolah (edisi: Rev). Nurjati Press.

Masril, M., & Afiat, Y. (2020). Solution Focus Brief Counseling Dalam Perspektif Al-Qur’an Sebagai Manifestasi Pendidikan Masa Kini. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 17(1), 17–32. https://doi.org/10.14421/hisbah.2020.171-02

Mislia, & Malik, R. (2020). Bimbingan Konseling & Perilaku Sosial (Issue November 2019). AGMA.

Ngalimun, & Mz, I. (2020). BIMBINGAN KONSELING: di sekolah Dasar dan Madrasah Ibtidaiah (Juairiyah (ed.)). Litera.

Nugraha, S. A. (2016). Hubungan Antara Tingkat Control Diri Dengan Penyesuaian Diri Terhadap Pergaulan Remaja. AL –MUNAWWARAH: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 66–78.

Nurdiana, N., Erawati, D., & Pratama, D. (2020). Konseling Kelompok Dengan Teknik Modelling Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Shalat Fardu Anak Asuh Di Lksa Berkah Palangka Raya. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 17(1), 1–16. https://doi.org/10.14421/hisbah.2020.171-01

Padmomartono, S., & Setyorini. (2014). Bimbingan Dan Konseling Pribadi Sosial. Satya Wacana.

Patriana. (2019). Model Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Modeling Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 4(2), 55–59.

Patton, M. Q. (2009). Metode Evaluasi Kualitatif. Pustaka Pelajar.

Pujiasih, E. (2020). Membangun Generasi emas dengan Variasi Pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid-19. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 42–48.

Ramli, T. (2003). Pendidikan Karakter . Bandung: Angkasa.

Rochanah, R. (2020). Peran Mahasiswa PGMI IAIN Kudus Sebagai Agent Of Change Di Masa Pandemi Covid-19. Islamic Teacher Journal, 8(2), 339–358.

Setyawati, V. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar, Lingkungan Keluarga Dan Peran Guru Terhadap Disiplin Belajar Siswa. Economic Education Analysis Journal, 7(1), 29–44.

Sugiono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan; Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (cetakan ke). Alfabeta, CV.

Suharni, & Pratama, B. D. (2016). Pemberian Layanan Bimbingan Pribadi Sosial Dalam Menumbuhkan Perilaku Prososial Anak Usia Dini. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(2), 31–40. https://doi.org/10.25273/counsellia.v6i2.1015

Sulfikar, K. (2019). Konsep Bimbingan Pribadi-Sosial dalam Mengembangkan Sikap Positif Siswa. Islamic Counseling : Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 3(2), 155–166. https://doi.org/10.29240/jbk.v3i2.1061

Syahroni, S. (2017). Peranan Orang Tua dan Sekolah dalam Pengembangan Karakter Anak Didik. Intelektualita, 6(1), 13–28. https://doi.org/10.19109/intelektualita.v6i1.1298

Tohirin. (2007). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah Berbasis Integrasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Wardati, Z. (2019). Peran Guru dalam Pembentukan Karakter Sosial Anak pada Habib Alby Homeschooling. DAYAH: Journal of Islamic Education, 2(2), 261–280.

Wati, I. A. A. (2018). Layanan Bimbingan Dan Konseling Pribadi Sosial Dalam Menumbuhkan Sikap Positif Siswa. Al-Tazkiah, 7(2), 91–111. https://doi.org/10.20414/altazkiah.v7i2.655

Wills, S. S. (1994). Problematika Remaja dan Pemecahnya. Bandung: Angkasa.

Yatun, S., Salehudin, M., Komariah, D. L., Aminda, N. E. R., Hidayati, P., Latifah, N., Aisyah, & Yani. (2020). Persepsi Orang Tua dan Guru dalam Menanamkan Disiplin Anak Usia Dini pada Pembelajaran Online. Jurnal Ilmiah Potensia, 6(1), 1–10.

Yulianty S, N. (2015). Efektivitas Bimbingan Pribadi-Sosial Untuk Mengembangkan Kompetensi Intrapersonal Peserta Didik. Bimbingan Dan Konseling Islam, 05(01), 26–44.

yusuf, s., & nurisan, A. J. (2010). Landasan Bimbingan & Konseling. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Zed, M. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Downloads

Additional Files

Published

2021-11-16

Issue

Section

Articles
Loading...