Strategy of Empowerment and Marketing of Bridal Crafts (Tamiyang)

Authors

  • Bayu Maulana Universitas Djuanda

DOI:

https://doi.org/10.14421/jiecem.2020.1.2.1426

Abstract

The purpose of this research is to provide training in marketing broom handicraft products in Mekarjaya Village, Padamulya Village, where the artisans have problems and many people in the area do not know yet in the process of marketing activities. The approach taken to solve this problem uses a mentoring method in the form of marketing training. The results of the assistance and training program in improving the ability to manage broom products for the people of Padamulya Village can be seen from the change in mindset of the craft owners from those who previously only marketed their products in their home regions but now can expand their market share widely by using current technology, namely applications buying and selling online. In addition, people are starting to understand the importance of brands that affect sales.
Keywords: Management, Marketing, Handicraft Product

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract viewed: 59 times | PDF downloaded = 82 times

References

Adi, I.R. 2003. Pemberdayaan, Pengembangan Masyarakat dan Intervensi Komunitas. Jakarta : Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.

Ahmad Nursal, 2005, Dampak Pemberdayaan Ekonomi Kerakyatan Terhadap Pengembangan Industri Kecil di Kota Pekanbaru Propinsi Riau, Program Pasca Sarjana Universitas Andalas, Padang

Eko Sutoro, 2002, Pemberdayaan Masyarakat Desa. Materi Diklat Pemberdayaan Masyarakat Desa, yang diselenggarakan Badan Diklat Provinsi Kaltim,Samarinda.

Elfrianto. 2016. Manajemen Pelatihan Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan. Jurnal EduTech. Volume 2 Nomor 2. Pp 48.

Heriawan, Teguh. 2018. Analisa Kreatifitas Pelaksanaan Strategi Pemasaran Pada Usaha Retail Bussines (Bisnis Eceran) untuk usaha minimarket konvensional di Indonesia. Jurnal Ekonomi. 9 Nomor 1. Pp 59.

Juwita, Dara. 2015. Pengaruh Kinerja Retailing Mix Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Toko Palmart Bandung. Jurnal Portofolio. Volume 12 Nomor 2. Pp 186.

Kotler, Philip, dan Susanto, A.B. 2001. Manajemen Pemasaran di Indonesia. Jakarta: Salemba Empat.

Saragih, J dkk. 2000. Pengembangan Usaha Kecil dan Menengah. Pusat Pendidikan dan Pelatihan Pegawai Departemen Perindustrian dan Perdagangan Jakarta.

Sayogyo dan Tambunan, 1992. Industrialisasi Pedesaan, Rajawali, Jakarta

Slamet, M. 2003. Pemberdayaan Masyarakat. Dalam Membetuk Pola Perilaku Manusia Pembangunan. Disunting oleh Ida Yustina dan Adjat Sudradjat. Bogor: IPB Press.

Suharto, E. 2005. Membangun Masyarakat Memberdayakan Rakyat: Kajian Strategis Pembangunan Kesejahteraan Sosial dan Pekerjaan Sosial. Bandung: Rafika Aditama.

Sumodiningrat, G. 1998. Membangun Perekonomian Rakyat. Yogyakarta : Pustaka Pelajar & IDEA

Syaifuddin dan Chotimin 1994, Dimensi Strategi Pengembangan Industri Kecil, Agatiga Bandung

Utomo, Tri Joko. 2011. Persaingan Bisnis Retail: Tradisional Vs Modern. Fokus Ekonomi. Volume 6 Nomor 1. Pp 124.

Wandikbo, Y, dkk. 2013. Pengaruh Promosi Terhadap Peningkatan Penjualan Sepeda Motor Honda Merek CBR 150cc Pada PT. Daya Adicipta Wisea Kec. Kalawat Maumbi Kab. Minahasa Utara. Journal Acta Diurna. Edisi April.

Zulkarnain, 2001, Mengembangkan Ekonomi Rakyat: Persepsi tentang Pemberdayaan Usaha Kecil dan Koperasi di Riau, Unri Press, Pekanbaru

Zulkarnain, 2003. Membangun Ekonomi Rakyat : Persepsi tentang Perekonomian Rakyat. Adicipta Karya Nusa, Yogyakarta.

Downloads

Published

2021-12-22

Issue

Section

Articles