PERBEDAAN KECERDASAN EMOSI ANTARA REMAJA YANG MENGIKUTI AKTIVITAS BERMAIN GAMELAN DENGAN REMAJA YANG TIDAK MENGIKUTI AKTIVITAS BERMAIN GAMELAN
DOI:
https://doi.org/10.14421/jpsi.2013.%25xKeywords:
Emotional Quotion, Play Gamelan ActivityAbstract
The research aimed to explore emotional quotion differences at youth both who play gamelan and do not at Vocational High School Kasihan I Bantul.The result of analysis with sample t-tes independent showed that there is different between coefcient t value as 3,003 (p<001). Furthur, there is different between emotional qoution at youth who play gamelan activity with score mean (M= 162,58) is higher than youth who do not play gamelan activity.
Downloads
References
Adler, H. 2001. Boost your Intelligence : Pacu EQ dan IQ Anda. Alih bahasa Christina P. Jakarta : Erlangga
Damayanti, L. 2007. Peranan Musik Klasik Jawa Gaya Yogyakarta Terhadap Kecerdasan Emosi. Skripsi (tidak diterbitkan). Yogyakarta : Fakultas Psikologi Universitas Wangsa Manggala.
Djohan. 2005. Pengaruh Stimulasi Elemen Tempo dan Timbre dalam Gamelan Jawa tehadap Respon Emosi Musikal. Disertasi. (tidak diterbitkan). Yogyakarta : Program Pasca Sarjana Universitas Gadjah Mada
Djohan. 2003. Psikologi Musik. Editor : A.Supratigya. Yogyakarta : Buku Baik
Gallahue, DL and Ozmun, J. 1998. In Search of Complete Comprehension : Getting “Minimalist” to Work. Journal of Discourse Processes. Vol. 8, 24-29.
Goleman, D. 2003. Emotional Intelligence (alih bahasa Hermaya). Jakarta : Gramedia Pustaka Utama.
Gottman, J & De Claire. 1998. Kiat-kiat membesarkan Anak yang Memiliki Kecerdasan Emosi. Alih bahasa : Hermaya. Jakarta : Gramedia Pustaka Utama
Harjito. 2008. Memainkan Musik Gamelan Jawa. Dalam http://www.kapanlagi.com. Diakses tanggal 03 Januari 2009.
Hurlock, E.B. 2002. Psikologi Perkembangan : Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Alih bahasa : Istiwidiyanti, Soedjarwo dan Ridwan, M.S. Jakarta : Erlangga
Iriani, N. 1998. Seni : Wahana untuk Menajamkan Rasa dan Memintarkan Emosi. Psikologika. Th III (5), 19-25.
Mu’tadin, Z. 2002. Harga Diri Remaja. Artikel. http://www.e-psikologi.com. Diakses tanggal 5 Juli 2004.
Rachmawati, Y. 2005. Musik sebagai Pembentuk Budi Pekerti. Yogyakarta : Panduan
Raharjo, C. 2005. Karawitan Jawa Gaya Yogyakarta, Kajian Konteks Budaya, Sebuah Gagasan. Makalah (disampaikan dalam Lokakarya Metode Pembelajaran Musik Analitik di Jurusan Etnomusikologi FSP
ISI Yogyakarta).
Rahayu, B.R. 2005. Pelatihan Pengelolaan Emosi untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosi pada Siswa. Skripsi. Tidak diterbitkan. Yogyakarta : Fakultas Psikologi Universitas Wangsa Manggala.
Santrock, J.W. 2003. Adolescence (Perkembangan Remaja). Jakarta : Erlangga
Secapramana, L.V.H. 1999. Emotional Intelligence. Artikel. Http://www.dokter.indo. net.id/emosi.html
Shapiro, L. 1999. Mengajarkan Emotional Intelligence Pada Anak. Alih bahasa Kantjono. Jakarta : Gramedia Pustaka Utama.
Soedarsono, R.B. 1999. Celah-celah yang Menarik di Balik Gamelan Jawa. Seni. Vol VII (02). 164-171.
Soeroso, 1986. Pengetahuan Karawitan. Laporan Pelaksanaan Penulisan Buku/diklat Perkuliahan Institute Seni Indonesia. Tidak diterbitkkan. Yogyakarta : Institute Seni Indonesia
Sunaryo, 1999. Pembelajaran Inovatif Karawitan. Makalah (disampaikan dalam Pelatihan Pembelajaran Inovatif Karawitan). Tidak diterbitkan. Yogyakarta : Jurusan Karawitan Fakultas Seni Pertunjukan Institute Seni Indonesia
Susetya, W. 2007. Dhalang, Wayang Dan Gamelan. Yogyakarta : Penerbit Narasi
Widodo, A.S. 2000. Musik dan Emosi Manusia. Jakarta : Pustaka Jaya
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).