EFEKTIVITAS METODE SAS (STRUKTUR ANALITIK SINTETIK) DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA BAGI ANAK LAMBAT BELAJAR (SLOW LEARNER) DI SDN DEMANGAN

Authors

  • Muthmainah Muthmainah UIN SUNAN KALIJAGA
  • Lisnawati Lisnawati UIN SUNAN KALIJAGA

DOI:

https://doi.org/10.14421/jpsi.v6i1.1468

Keywords:

Method Of Reading, SAS (Structure AnalyticSynthetic), Reading Skills

Abstract

Abstract. This research aims to know the effectiveness of the SAS method (Structure Analytic Synthetic)  for improving the reading skills to slow learner children in SDN Demangan. The subject were 8 slow learner student, who were divided into two groups, 4 student in experimenal group and 4 student in control group. The characteristics subjects in this research was slow learner children and indicated a low reading skills. The hypothesis of this research was SAS method effective in improving reading skills for slow learner studentin SDN Demangan. This research was a pure experiment research with randomized pretest-posttest control group design or using two independent groups with pretest-postets design.  Mann Whitney U and Wilcoxon were used as data analisys technique. The result of Wilcoxon analysis, between the scores of pretest and posttest in experimental group  is p = 0,011 (p < 0.05). These results indicated that there was differencess between the scores before and after in reading skills of group experiments. The results of Mann Whitney U analysis between a score of posttest control group and the experimental value obtained p = 0.019 (p < 0.05). These results indicated that there was a difference reading skills between the control group and experimental group. So it can be concluded that the SAS method is effective for improving the reading skills at subjects in this research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akhadiah, S. (1991). Bahasa Indonesia 1 . Jakarta: Depdikbud.

Akhadiah, S., Arsjad, M.G., Ridwan, S. K., Zulfahnur Z. F., &Mukti, U.S. (1992). Bahasa Indonesia I. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek Pembinaan Kependidikan.

Azwandi,Y. (2007). Media Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: Depdiknas

Azwar, S. (2007). Metode Penelitian. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Azwar, S. (2008). Pengantar Psikologi Intelegensi. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Broto A.S. (1980). Pengajaran Bahasa Indonesia Sebagai Bahasa Kedua di SD Berdasarkan Pendekatan Linguistik Kontrastif. Jakarta: Bulan Bintang.

Chaplin,J.P. (2005).Kamus Lengkap Psikologi (Diterjemahkan Oleh Kartini Kartono).Jakarta: Raja Grafindo Persada

Dwimayanti, N. K., Kristiantari, M. R., & Wiyasa, K. N. (2013). Penerapan Metode SAS untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca dan Hasil Belajar Siswa Kelas II Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SD. Jurnal Mimbar Pendidikan,2(1), 1-11

Dewi, K (2014).Penggunaan Metode Stuktur Analitik Sintetik (SAS) untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Menulis Permulaan Pada Siswa Kelas I SD Negeri 7 Bungkulan.e-Journal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha,2(1),1-10

Ernalis, dkk. (2006). Penggunaan Metode SAS dalam Pembelajaran Membaca dan Menulis Permulaan di Sekolah Dasar. Jurnal Mimbar Pendidikan,4 (15), 1-12

Firdaus, K. (2010). Efektivitas Permainan Flashcard dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Prasekolah di TK Sunan Pandan Aran Ngaglik Sleman Yogyakarta. Skripsi (Tidak diterbitkan). Yogyakarta : Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga

Harjasujana, Slamet, A., & Damaianti, V. (2003). Membaca dalam Teori dan Praktik. Bandung: Mutiara.

Herlinda, F (2014) Meningkatkan Kemampuan Membaca Kata Melalui Media Audio Visual Bagi Anak Slow Learner. Jurnal Mimbar Pendidikan, 3 (15), 1-10

Kartika, E. (2013). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Menggunakan Metode SAS di Kelas I SDN 44 Pulau Nyamuk. Artikel Penelitian. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tanjungpura Pontianak

Latipun, (2011). Psikologi Eksperimen. Malang : UMM Press

Lisnawati dan Sari. (2012). Modul Praktikum Inteligensi dan Bakat.Yogyakarta : Laboratorium Psikologi Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora UIN Sunan Kalijaga.

Misdar. (2013). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media Kartu Kata Bagi Anak Lambat Belajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(1), 1-13

Momo. (1987). Penggunaan Metoda SAS dalam Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: P3G Depdikbud

Mulyadi. (2009). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Pada Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar Senden Kecamatan Selo Kabupaten Boyolali Tahun Pelajaran 2009 /2010. Skripsi. Surakarta : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret

Mulyati, Y. (2014). Bahasa Indonesia. Tangerang Selatan : Universitas Terbuka

Mulyono, A. (1999). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar . Jakarta : Rineka Cipta

Mumpuniarti. (2007). Pembelajaran Bagi Anak Hambatan Mental. Yogyakarta : Kanwa Publisher

Mumpuniarti, Rudiyati S.,& Cahyaningrum, E. S. (2011). Kebutuhan Belajar Siswa Lamban Belajar (Slow Learner) di Kelas Awal Sekolah Dasar Daerah Istimewa Yogyakarta.ArtikelPenelitian.Pendidikan Luar Biasa Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta

Nurjanah, N. (2011). Perbandingan Keefektifan Metode Abjad, Metode Global, dan Metode SASdalam Proses Belajar Mengajar Membaca Permulaan Di Sekolah Dasar (Studi Kuasi Eksperimen Di Sekolah Dasar Negeri Banjaran). JurnalMimbar Pendidikan, 2(1), 1-13

Rahim, F. (2007). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta : BumiAksara.

Sakri, A. (1993). Bangun Kalimat Bahasa Indonesia. Bandung: ITB

Santrock, J.W. (2002). Life – Span Development Jilid I (Alih Bahasa: Juda Damanik dan Achmad Chusairi). Jakarta: Erlangga

Sessiani, L. A. (2007). Pengaruh Metode Multisensori Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Taman Kanak – Kanak (Studi Eksperimental di TK ABA 52 Semarang). Skripsi. Semarang : Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro

Slamet, S. Y (2007). Dasar-dasar Keterampilan Berbahasa Indonesia. Surakarta : UNS Press

Subana & Sunarti. (2008). Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia. Bandung : Pustaka Setia

Sudrajat. (2008). Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Lamban Belajar (Slow Learner).Jakarta:Gramedia

Sumaryati &Astutik, S. (2013). Family Therapy Dalam Menangani Pola Asuh Orangtua yang Salah Pada Anak Slow Learner. Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 3(1), 17 – 35

Supriyadi. (1992). Materi Pokok Pendidikan Bahasa Indonesia 2, Buku II. Jakarta : Depdikbud

Suryabrata, S. (2008). Metodologi Penelitian. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Syah, M. (2000). Psikologi Pendidikan. Bandung : PT. Remaja Rosda Karya

Tarigan, H.G. (1986). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung : Angkasa

Yusuf, M., Sunardi & Abdurrahman M. (2003). Pendidikan Bagi Anak Dengan Problema Belajar. Bandung : Wacana Prima

Zuchdi, D. (2007). Strategi Meningkatkan Kemampuan Membaca . Yogyakarta : UNY Press

Zuchdi, D& Budiasih. (2000). Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia di Kelas Rendah. Yogyakarta : PAS.

Downloads

Published

2018-08-28

How to Cite

EFEKTIVITAS METODE SAS (STRUKTUR ANALITIK SINTETIK) DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA BAGI ANAK LAMBAT BELAJAR (SLOW LEARNER) DI SDN DEMANGAN. (2018). Jurnal Psikologi Integratif, 6(1), 81-100. https://doi.org/10.14421/jpsi.v6i1.1468