PROKRASTINASI AKADEMIK DITINJAU DARI REGULASI DIRI DAN ADVERSITY QUOTIENT PADA MAHASISWA YANG BEKERJA DI PERGURUAN TINGGI “X” YOGYAKARTA
DOI:
https://doi.org/10.14421/jpsi.v7i1.1665Keywords:
mahasiswa paruh waktu, prokrastinasi akademik, regulasi diri, adversity quotientAbstract
Abstract. Students are the person that devepelopment to preparing themselves for accept the responsibility as fully adult person. In college period, students are free with their study time system. The part time worker usually has a problem with their time management. That can be affect with their academic in college. Their usually didn’t have so much time to doing their task in college. The procrastination can happen by the part time worker because of so many activity. This reseacrh used quantitative method and data are collected by using likert scale to 100 students who part time worker in “X” University. The analytical data showed that the significantcy number is 0,000 (p<0,005). Data showed the mayor hypothesis are approved that means sifnificant correlation between self regulation and adversity quotient with academic procrastination. Self regulation and adversity quotient affect 30,4% and 69,6% affect with other variable.
Keyword: time worker, students, academic procrastination, self regulation, adversity quotient
Downloads
References
KEPUSTAKAAN
Adriyanto, Y. (2015). Hubungan Antara Kelekatan Aman dengan Regulasi Diri pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Skripsi. UIN Sunan Kalijaga
Alwisol. (2004). Psikologi Kepribadian. Edisi Revisi. Malang: UMM Press
Ardina & Wulan. (2016). Pengaruh Regulasi Diri terhadap Prokrastinasi Akademik pada siswa SMA. Jurnal Perspektif Ilmu Pendidikan Volume 30 Nomor 2. Fakultas Psikologi Universitas Negeri Jakarta.
Arumsari, D & Muzaqi, S. (2016). Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa yang Bekerja. Jurnal PGPAUD. Universitas Narotama Surabaya.
Azwar, S. (1998). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Azwar, S. (2008). Psikometri. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Azwar, S. (2012). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Basri, S. (2017). Prokrastinasi Akademik Mahasiswa ditinjau dari Religiusitas. Jurnal Bimbingan Konseling. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Chandra, B. (2011). The Science of Luck. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Combs, J. (2013). The Procrastination Cure: 7 Langkah Menghentikan Sikap Menunda-nunda. Jakarta: Gramedia
Daulay & Rola. (2009). Perbedaan Self-Regulated Learning antara Mahasiswa yang Bekerja dan Tidak Bekerja. Jurnal Psikologi. Fakultas Psikologi Universitas Sumatera Utara.
Djamarah, S. B. (2002). Bahasa Sukses Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Fitriya & Lukmawati. (2016). Hubungan antara Regulasi Diri dan Perilaku Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa STIKES Mitra Adiguna Palembang. Jurnal Psikologi. Vol 2 Nomor 1 63-74. Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang.
Ghufron, M & Risnawita. (2012). Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar Ruzz Media
Hadi, S. (2015). STATISTIK. Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset
Iswardani, M. (2003). Hubungan antara Adversity Quotient dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Fakultas Teknik Sipil Universitas Islam Indonesia. Skripsi.(tidak dipublikasikan). Yogyakarta: UII
Kok, Jin Kuan. (2016). The Relationship Between Procrastination and Motivational Aspect of Self-Regulation. Jurnal Psikologi Malaysia 30-39. Universiti Tunku Abdul Rahman.
Lestari, Habibah dkk. (2014). Hubungan antara Self-Regulated Learning dengan prokrastinasi Penyusunan Skripsi pada Mahasiswa Fakultas Sastra dan Seni Rupa UNS. Jurnal Psikologi. Universitas Sebelas Maret.
Lumbantobing, P.A. (2016). Hubungan Adversity Quotient dan Dukungan Sosial dengan Prokrastinasi Akademik dalam Menyelesaikan Skripsi pada Mahasiswa yang Bekerja di PTS STMIK-STIE Mikroskil Medan. Jurnal Mutiara Pendidikan Indonesia 1-14. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Sari Mutiara Indonesia.
Mardelina & Muhson, A. (2017). Mahasiswa Bekerja dan Dampaknya pada Aktivitas Belajar dan Prestasi Akademik. Jurnal Economia. Vol 13 Nomor 2. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
McCloskey, J. (2011). Academic Procrastination. Thesis. University of Texas
Miller, W. R & Brown, J. M. (1991). Self-Regulation As a Conceptual Basis For The Prevention and Treatment Of Addictive Behaviours. In: Heather N, Miller WR, Greely J, editors: Self-Control and the Addictive Behaviour. Sydney, Australia: Maxwell Macmillan. Pp. 3-79
Milgram, N. 1991. Procrastination (dalam Dulbecco, R.). Encyclopedy of Human Biology.
Mustafa, Z. (2009). Mengurai Variabel Hingga Instrumentasi. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Mutia, D. (2018). Hubungan antara Adversity Quotient dengan Prokrastinasi dalam Mengerjakan Tugas Akhir pada Mahasiswa Program Studi X Universitas Islam Indonesia. Skripsi. Universitas Islam Indonesia Yogyakarta.
Octavia, E & Nugraha. (2013). Hubungan Antara Adversity Quotient dan Work-Study Conflict Pada Mahasiswa yang Bekerja. Jurnal Psikologi Integratif. Universitas Islam Indonesia Yogykarta.
Ormord, J. E. (2009). Psikologi Pendidikan; Membantu Siswa Tumbuh dan berkembang, Edisi Keenam. Jakarta: Erlangga
Papalia & Old. (2001). Human Development (Psikologi Perkembangan). Jakarta: Kencana.
Presetyo, B. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif: Teori dan Aplikasi. Jakarta: Rajawali.
Purwadany, A. (2012). Perbedaan Tingkat Regulasi Diri Mahasiswa yang Bekerja Paruh Waktu dan Mahasiswa yang Tidak Bekerja Pada Prodi Pendidikan Matematika Angkatan 2008-2009. Jurnal Psikosains Vol 4 No. 1 Universitas Muhammadiyah Gresik.
Puspitadewi, N. W. (2012). Hubungan antara Stres dan Motivasi Kerja pada Mahasiswa yang Bekerja Paruh Waktu. Jurnal Psikologi vol. 2. No. 2. Universitas Negeri Surabaya.
Puspitasari, W. (2013). Hubungan Antara Manajemen Waktu dan Dukungan Sosial Dengan Prestasi Akademik Mahasiswa Yang Bekerja. Jurnal Psikologi Pendidikan. Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta.
Qomari, Nur. M. (2015). Hubungan Adversity Quotient dengan Prokrastinasi Akademik Siswa di SMP Cendikia Mandiri Boarding School Sidoarjo. Jurnal Psikosains vol.10 no 2. Universitas Muhammadiyah Gresik.
Rachmah, Dwi, dkk. (2015). Motivasi Belajar sebagai Mediator Hubungan Kecerdasan Adversitas dan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa yang Aktif Berorganisasi. Jurnal Cakrawal Pendidikan Juni 2015 No. 2. Fakultas Kedokteran Universitas Lambung Mangkurat.
Rahim, A. (2017). Pengaruh Konsep Diri dan Adversity Quotient terhadap Kemandirian Santri. Jurnal Fenomena vol.16 no.1 April 2017. IAIN Jember & UNY
Ronen, S. (1981). Flexible workinng hours: An innovation in quality of work life. USA: Mc. Graw-Hill Book Company.
Santrock, JW. (2011). Perkembangan Anak Edisi 7 Jilid 2. Terjemahan: Sarah Genis. Jakarta: Erlangga.
Schunk, D. H. (2012). LEARNING THEORIES: AN EDUCATIONAL PERSPECTIVE, Teori - Teori Pembelajaran: Perspektif Pendidikan. Edisi Keenam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Solomon, L & Rothblum, E. (1984). Academic Procrastination Frequency and Cognitive-Behavioral Correlates.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.
Surijah & Tdunjing. (2007). Mahasiswa Versus Tugas: Prokrastinasi Akademik dan Conscientiousness. Jurnal Psikologi vol. 22 no. 4.352-374. Anima, Indonesia
Suseno, M. (2012). Statistika: Teori dan Aplikasi untuk Penelitian Ilmu Sosial dan Humaniora. Yogyakarta: Ash-Shaff
Steel, P. (2010). The Nature of Procrastination: A Meta Analytic and Theoretical Review of Quintessential Self Regulalatory Failure. Buletin Psikologi 133(1), 65-94.
Stoltz, P. G. (2005). Adversity Quotient : Merubah Hambatan Menjadi Peluang. Penerjemah: T. Hermaya. Jakarta: PT. Grasindo.
Taura, Ali, dkk. (2014). Self-Regulation as a Mediator in the Relationship between Self-Efficacy, Task Value and Active Procrastination. Intenational Journal of Humanties and Social Science. Vol 4 Nomor 9 July 2014. University Putra Malaysia.
Tuckman, B. W. (1990). Measuring Procrastination Attitudinally and Behaviorally. Paper presented American Educational Research Assosiation at April
Ulum, M. (2016). Strategi Self-Regulated Learning untuk Menurunkan Tingkat Prokrastinasi Akademik Siswa. Jurnal Ilmiah Psikologi. Vol 3, No 2 Hal 153-170
Ursia, N.R., Siaputra, I.B., Sutanto, N. (2013). Prokrastinasi akademik dan self-control pada mahasiswa skripsi Fakultas Psikologi Universitas Surabaya. Makara Seri Sosial Humaninora, 17(1), 1-18. DOI: 10.7454/mssh.v17i1.1798
Warsiyah. (2015). Menyontek, Prokrastinasi dan Keimanan. Yogyakarta: Trusmedia Grafika.
Zimmerman & Pons. (1990). Student Different in Self-Regulated Learning: Relating Grade, Sex dan Giftedness to Self Efficacy and Strategy Use. Journal of Educational Psychology. 82,51-59.
Zur’ah, U. (2015). Hubungan Sabar dan Regulasi Diri pada Penghafal Al-Quran. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
DAFTAR LAMAN
www.sipuu.setkab.go.id diakses pada 22 Juni 2018 15.04 wib
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).