Peran Keterlibatan Ayah dalam Pengasuhan dengan Konsep Diri Remaja Tunadaksa
DOI:
https://doi.org/10.14421/jpsi.v11i2.2833Keywords:
Keterlibatan Ayah, Konsep Diri, Pengasuhan, Remaja, Tunadaksa, Father Involvement, Parenting, Teenagers, Self Concept' physical disabilitiesAbstract
One of the problems that often faced by the teenagers with physical disabilities is the negative self-concept. Self-concept is a description of a person affected by the environment. The negative self-concept could lead the teenagers into a higher level of juvenile delinquency. Father, as one of the family members has an important role in shaping self-concept on teenagers. Teenagers with adequate attention of a father would tend to feel loved and worth that could lead them to shape a positive self-concept. The purpose of this quantitative-correlational was to determine the role of father involvement in self-concept of teenagers with physical disabilities. The respondents of this research were teenagers with physical disabilities aged 13 – 19 years old with father in total 53 respondents. Sampling technique used in this research was non-probability by using purposive sampling. The instrument used was Father Involvement Scale (rxx’=0,904) and Self-Concept Scale (rxx’=0,930). Data analysis technique was simple linier regression analysis. The result of study showed that there was significant correlation between father involvement in self-concept of teenagers with physical disabilities (R=0,452, p<0,05). Known the value of R2 was 0,204,. It means values the role father involvement in self-concept of teenagers with physical disabilities is 20,4%.
Salah satu permasalahan yang sering dijumpai remaja tunadaksa adalah konsep diri negatif. Konsep diri merupakan gambaran mengenai dirinya sendiri yang dipengaruhi oleh lingkungan. Konsep diri negatif dapat membawa remaja pada tingkat kenakalan yang tinggi. Ayah merupakan salah satu anggota dari keluarga yang berperan dalam membentuk konsep diri remaja. Remaja yang mendapat perhatian dari ayahnya akan merasa disayang, berharga, dan mendorong remaja membentuk konsep diri positif. Penelitian kuantitatif-korelasional ini bertujuan untuk mengetahui peran keterlibatan ayah dalam pengasuhan dengan konsep diri remaja tunadaksa. Responden dalam penelitian ini remaja tunadaksa berusia 13-19 tahun yang memiliki ayah dengan jumlah 53 responden. Teknik pengambilan sampel pada penelitian ini adalah non-probability dengan menggunakan purposive sampling. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah Skala Keterlibatan Ayah dalam Pengasuhan (rxx’=0,904) dan Skala Konsep Diri (rxx’=0,930). Teknik analisis data dalam penelitian ini adalah analisis regresi linier sederhana. Hasil dari penelitian ini menunjukkan adanya hubungan signifikan antara keterlibatan ayah dalam pengasuhan dengan konsep diri remaja tunadaksa (R= 0,452, p< 0,05). Diketahui nilai R2 (R Square) sebesar 0,204, artinya nilai peran keterlibatan ayah dalam pengasuhan terhadap konsep diri remaja tunadaksa adalah 20,4%.
Downloads
References
Adeline, A., Handayani, P., & Irwanto, I. (2015). Hubungan konsep diri dan efikasi karir pada remaja akhir laki-laki penyandang disabilitas. IJDS: Indonesian Journal Of Disability Studies, 2(1), 21-29. https://ijds.ub.ac.id/index.php/ijds/article/view/24/17
Aristantya, E. K., & Helmi, A. F. (2019). Citra Tubuh pada Remaja Pengguna Instagram. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 5(2), 114. https://doi.org/10.22146/gamajop.50624
AS, Arif Tito (2014). Hubungan konsep diri dengan body dysmorphic disorder (BDD) pada mahasiswa fakultas psikologi universitas islam negeri (UIN) Maulana malik ibrahim malang angkatan 2012. (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang). Etheses of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University. http://etheses.uin-malang.ac.id/1655/
Asilah, A., & Hastuti, D. (2014). Hubungan tingkat stres ibu dan pengasuhan penerimaanpenolakan dengan konsep diri remaja pada keluarga bercerai. Jurnal Ilmu Keluarga & Konsumen, 7(1), 10-18. https://doi.org/10.24156/jikk.2014.7.1.10
Basuki, N.W & Indrawati, E.S. (2017). Hubungan antara persepsi terhadap keterlibatan ayah dalam pengasuhan dan penyesuaian sosial pada mahasiswa Fakultas Teknik angkatan 2015 Universitas Diponegoro. Jurnal Empati, 6 (1), 312-316. https://doi.org/10.14710/empati.2017.15127
Burns, R.B. (1993). Konsep Diri. Arcan
Culp, R. E., Schadle, S., Robinson, L., & Culp, A. M. (2000). Journal of Child and Family Studies, 9(1), 27–38. http://doi.org/10.1023/a:1009455514587
Desmita. (2009). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. PT Remaja Rosdakarya.
Djaali. (2007). Psikologi Pendidikan. PT Bumi Aksara
Erikson, E.H. (1977). Childhood and Society. Paladin Grafton Books
Firmansyah, I., & Sinambela, R. T. (2020). Pengaruh Sistem Pengendalian Internal Terhadap Kualitas Laporan Keuangan Pada Badan Pengelolaan Keuangan Dan Aset Daerah Provinsi Jawa Barat. Land Journal, 1(1), 1-15. https://doi.org/10.47491/landjournal.v1i1.557
Fraenkel RJ dan Wallen NE. (1993). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill
HAQUE, E. A. (2013). Hubungan antara keterlibatan ayah dalam pengasuhan dan kecerdasan emosional dengan perilaku prososial pada remaja. Character: Jurnal Penelitian Psikologi., 2(1), 1-9. file:///C:/Users/USER/Downloads/7114-9681-1-PB%20(1).pdf
Hasanah, U., & Ansara Abdi, B. (2021). PERSPEKTIF REMAJA AWAL TERHADAP PERAN AYAH UNTUK PEMBENTUKAN KONSEP DIRI EARLY ADOLESCENT PERSPECTIVES ON THE ROLE OF THE FATHER FOR SELF-CONCEPT FORMATION. In Journal of Healthcare Technology and Medicine (Vol. 7, Issue 2).
Hidayah, N., & Huriati, H. (2016). Krisis identitas diri pada remaja “identity crisis of adolescences”. Sulesana: Jurnal Wawasan Keislaman, 10(1), 49-62. https://doi.org/10.24252/.v10i1.1851
Hidayati, Diana Savitri & Sari, Christal Nandya Deby Mayang (2020) Keterlibatan Ayah Dalam Pengasuhan dan Intimacy Terhadap Suami. Jurnal Perempuan dan Anak, 3 (2), 51-64. https://eprints.umm.ac.id/78763/20/Hidayati%20Sar%20i-%20%20Keterlibatan%20Ayah%20dalam%20Pengasuhan%20Intimacy%20Istri.pdf
Hidayati, F., & Veronika Sakti Kaloeti, D. (n.d.). Peran Ayah dalam Pengasuhan Anak.
Isnaini, A., Wulandari, N. W., & Sera, D. C. (2021). Pengaruh keterlibatan ayah dalam pengasuhan (father involvement) terhadap konsep diri remaja. Jurnal Psikologi Tabularasa, 16(2), 77–82. https://doi.org/10.26905/jpt.v16i2.7686
Istianti, D. W. (2019). Faktor-faktor yang berhubungan dengan konsep diri pada penyandang tunanetra di Badan Sosial Mardi Wuto Yogyakarta. Jurnal Kesehatan, 6 (2), 99-107. https://doi.org/10.35913/jk.v6i2.125
Kania Saraswatia, G., Arifah, S., Tinggi Ilmu Kesehatan Alma Ata Yogyakarta Jalan Ringroad Barat Daya No, S., & Abstrak, Y. (n.d.). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Konsep Diri Remaja di SMPN 13 Yogyakarta Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Konsep Diri Remaja di SMPN 13 Yogyakarta Factors That Affects Self-Concept in Adolescent at SMPN 13 Yogyakarta ISSN2354-7642 Jurnal Ners dan Kebidanan Indonesia JOURNAL NERS AND MIDWIFERY INDONESIA.
Kemensos.go.id. (2018, September 13). Definisi Penyandang Disabilitas. Kementrian Sosial Republik Indonesia. https://kemensos.go.id/definisi-penyandang-disabilitas
Kemensos.go.id. (2020, Oktober 26). Kemensos Dorong Aksesibilitas Informasi Ramah Penyandang Disabilitas. Definisi Penyandang Disabilitas. Kementrian Sosial Republik Indonesia. https://kemensos.go.id/kemensos-dorong-aksesibilitas-informasi-ramah-penyandang-disabilitas
Kiling, B. N., & Kiling, I. Y. (2015). Tinjauan konsep diri dan dimensinya pada anak dalam masa kanak-kanak akhir. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling, 1(2) 116-124. http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=420830&val=7686&title=TINJAUAN%20KONSEP%20DIRI%20DAN%20DIMENSINYA%20PADA%20ANAK%20DALAM%20MASA%20KANAK-KANAK%20AKHIR
Lamb, M.E., 2010. The Role of Father in Child Dealopment Fith edition. John Willey & Sons Inc
Lamb, M. E. (2000). The history of research on father involvement: An overview. Marriage & family review, 29(2-3), 23-42. https://doi.org/10.1300/J002v29n02_03
Laora, Jumiati. (2016). Konsep Diri Penyandang Tuna Daksa di Kota Pekanbaru. JOM FISIP, 3 (2), 1-14. https://media.neliti.com/media/publications/205644-konsep-diri-penyandang-tuna-daksa-di-kot.pdf
Lestari, C. D. (2018). Hubungan Keterlibatan Ayah Dalam Pengasuhan Dengan Konsep Diri Remaja Perempuan (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang). UMM Institutional Repository. https://eprints.umm.ac.id/38338/1/SKRIPSI.pdf
Litaqia, W., & Hastuti, L. (n.d.). GAMBARAN FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KONSEP DIRI ANAK DI PANTI ASUHAN CATUR DHARMA PEPABRI PONTIANAK.
Liu, X. (2019). A Review of the Study on Father Involvement in Child Rearing. Asian Social Science, 15(9), 82. https://doi.org/10.5539/ass.v15n9p82
Marsuq, A. F., & Febrian Kristiana, I. (2017). HUBUNGAN ANTARA PERSEPSI TERHADAP KETERLIBATAN AYAH DALAM PENGASUHAN DENGAN KONSEP DIRI PADA SISWA KELAS X SMK NEGERI 4 KENDARI. In Jurnal Empati, Oktober (Vol. 6, Issue 4). Munajat, A. (2022). POLA ASUH AYAH TERHADAP PRILAKU PROSOSIAL ANAK. Realita: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 7(1), 1611-1621. https://doi.org/10.33394/realita.v7i1.5930
Partasari, W. D., Rosa, F., Lentari, M., Adi, M., Priadi, G., & Kunci, K. (2017). Gambaran Keterlibatan Ayah dalam pengasuhan Anak Usia Remaja (Usia 16-21 Tahun) Descriptive Study about Father Involvement from Father with Adolescent Children (age 16-21). In Jurnal Psikogenesis (Vol. 5, Issue 2).
Rahmawati, A., Bimbingan, S. J., & Konseling, D. (2015). Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application FAKTOR DETERMINAN KONSEP DIRI SISWA KELAS VIII DI SMP NEGERI SE-KOTA SEMARANG. 30(1). http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jbk
Rodiyana, Rohma (2018) Hubungan antara keterlibatan ayah dalam pengasuhan dengan determinasi diri pada siswa MAN. Undergraduate thesis, UIN Sunan Ampel Surabaya. http://digilib.uinsby.ac.id/26386/1/Rohma%20Rodiyana_J91214123.pdf
Roslita, R., Utami, A., & Permanasari, I. (2022). Keterlibatan Ayah dalam Pengasuhan Pada Remaja. Al-Asalmiya Nursing: Journal of Nursing Sciences, 11(1), 1-5. https://jurnal.stikes-alinsyirah.ac.id/index.php/keperawatan/article/view/2171
Saefudin, W., Lisnawati, L., & Sriwiyanti, S. FATHER’S ROLE IN PARENTING: A CASE STUDY FROM GAY STUDENT PERCEPTION. Jurnal Psikologi Integratif, 9(2), 225-251. https://doi.org/10.14421/jpsi.v9i2.2268
Senata, M. (2016). Pengaruh kebijakan dividen terhadap nilai perusahaan yang tercatat pada indeks LQ-45 Bursa Efek Indonesia. Jurnal Wira Ekonomi Mikroskil, 6(1), 73-84. https://doi.org/10.55601/jwem.v6i1.276
Septiani, D., & Nasution, I. N. (2018). Peran keterlibatan ayah dalam pengasuhan bagi perkembangan kecerdasan moral anak. Jurnal psikologi, 13(2), 120-125. https://web.archive.org/web/20180412141736id_/http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/psikologi/article/viewFile/4045/pdf_1
Septi Purwindarini, S., Hendriyani, R., & Maryati Deliana Jurusan Psikologi, S. (2014). Developmental and Clinical Psychology PENGARUH KETERLIBATAN AYAH DALAM PENGASUHAN TERHADAP PRESTASI BELAJAR ANAK USIA SEKOLAH Info Artikel. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/dcp
Simpd.kemensos.go.id. Data Penyandang Disabilitas. Diakses pada 14 April 2022, dari https://simpd.kemensos.go.id/
Tamalawe, C. G. (2019). KONSEP DIRI PADA REMAJA KELAS X DI SMA KRISTEN DHARMA MULYA SURABAYA: Vol. XII (Issue 1).
Tunnisa, F. (2019). Hubungan Konsep Diri Dengan Penerimaan Diri Pada Remaja Disabilitas Di Yayasan Bukesra Ulee Kareng Banda Aceh. UIN Ar-Raniry Banda Aceh. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/9951/1/skripsi%20full.pdf
Tus, J. (n.d.). Self-Concept, Self-Esteem, Self-Efficacy and Academic Performance of the Senior High School Students Cite this paper Related papers.
van Lissa, C. J., Keizer, R., van Lier, P. A. C., Meeus, W. H. J., & Branje, S. (2019). The role of fathers’ versus mothers’ parenting in emotion-regulation development from mid-late adolescence: Disentangling between-family differences from within-family effects. Developmental Psychology, 55(2), 377–389. https://doi.org/10.1037/dev0000612
Wahyu Widiarti, P. (n.d.). KONSEP DIRI (SELF CONCEPT) DAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL DALAM PENDAMPINGAN PADA SISWA SMP SE KOTA YOGYAKARTA.
Wahyuningkristi, M. I., & Kristinawati, W. (n.d.). HUBUNGAN DUKUNGAN SOSIAL DENGAN RESILIENSI PADA REMAJA PENYANDANG TUNADAKSA BAWAAN.
Wehrle, K., & Fasbender, U. (2019). Self-Concept. In Encyclopedia of Personality and Individual Differences (pp. 1–5). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-28099-8_2001-1
Widiyawati, S. (2015). Pengaruh religiusitas terhadap kecerdasan emosional remaja tuna daksa di SLB D-D1 YPAC Jakarta (Skripsi, UIN Syarif Hidayatullah). UIN Syarif Hidayatullah Institutional Repository https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/28182
Yazdani, S., & Ross, S. (2019). Carl Rogers’ notion of “Self-actualization” in Joyce’s a portrait of the artist as a Young Man. 3L: Language, Linguistics, Literature, 25(2), 61–73. https://doi.org/10.17576/3L-2019-2502-05
Yuliana, N., & Rohman, U. (2010). Hubungan Konsep Diri dengan Kompetensi Sosial pada Siswa Kelas VIII MTs Ad-Da’wa Bekasi Tahun Pelajaran 2006-2007. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(1), 45-58. https://doi.org/10.15575/psy.v3i1.2176
Yusuf, R. N., Musyadad, V. F., Iskandar, Y. Z., & Widiawati, D. (2021). Implikasi Asumsi Konsep Diri Dalam Pembelajaran Orang Dewasa. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(4), 1144–1151. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.513
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).