Hubungan antara Religiusitas dengan Prestasi Belajar pada Mahasiswa Fakultas Syariah dan Hukum UIN Sunan Gunung Djati Bandung Angkatan 2012

Authors

  • Rosleny Marliani Fakultas Psikologi, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

DOI:

https://doi.org/10.14421/jpsi.2016.42-05

Keywords:

academic achievement, religious commitment, college student

Abstract

This research is written  to know the relation between religiosity and academic achievement This research is done by use of correlations research design, by involves 115 respondents. There is statistical testing who will be utilized to test hypothesis that is proposed is `Rank Spearman`. Base acquired statistic result with trusty degree as big as 95% (α = 0, 05) known that correlation coefficient as big as 0,032 by Pv as big as 0,730. It has that mean rejected H1 and H0 accepted, so gets to be said that not available relationship among religious commitment level by academic achievement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2002). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Asshiddiqie, J. (1997). Strategi Pendidikan Nasional di Abad Ilmu Pengetahuan dan teknologi. dalam Rahardjo, Dawam R. (1997). Keluar dari Kemelut Pendidikan Nasional; Menjawab Tantangan Kualitas Sumber Daya Manusia Abad 21. Jakarta: Intermasa.

Azwar, S. (2008). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka.

Elma, A. (2002). Hubungan antara Self Esteem dan Prestasi Akademis. Skripsi Fakultas Psikologi UNPAD Bandung: (tidak diterbitkan).

Fraenkel, J. R.&Wallen, N. E. (1993). How to Design and Evaluate Research in Education 2ed. Singapore: McGraw-Hill Inc.

Friedenberg, L. (1995). Psychological Testing Design, Analysis, and Use. Massachusetts: Allyn & Bacon.

Gage, N. L & Berliner, D. C. (1979).Educational Psychology, volume 1. California: University of California.

Glock & Stark. (1969). Religion and society in tension. California: Rand Mc Nally Company.

Hadi, S. (2001). Metodologi Research. Yogyakarta: ANDI.

Hasan, M.T. (2004). Dinamika Kehidupan Religius. Jakarta: Listarafiska Putra.

Hikmawati, F., dkk. (2009). Prediktor Keberhasilan Studi pada Mahasiswa di Fakultas Psikologi UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Lemlit UIN Sunan Gunung Djati Bandung: (tidak diterbitkan)

Hurlock, E. (1980). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga.

Nasir, H. Sahilun. (1999). Peran Pendidikan Agama Terhadap Pemecahan Problema Remaja. Jakarta: Kalam Mulia.

Siegel, S. (1994). Nonparametric Statistics for the Behavioral Science (edisi terjemah). Jakarta: PT Gramedia.

Sudjana. (1996). Metoda Statistika edisi keenam. Bandung: Tarsito.

Supartini, Ucu. (2008). Hubungan antara Tingkat Komitmen Beragama dengan Intensitas Perilaku Bullying pada Santri MTs. Putra Darul Arqam Garut Angkatan 28-30. Bandung: Skripsi. Fakultas Psikologi UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Syah, M. (1996). Psikologi Pendidikan suatu Pendekatan Baru. Bandung: Rosda Karya.

Winkel, WS. (1995). Psikologi Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

www.bappenas.go.id

www.weforum.org

Downloads

Published

2017-09-29

How to Cite

Hubungan antara Religiusitas dengan Prestasi Belajar pada Mahasiswa Fakultas Syariah dan Hukum UIN Sunan Gunung Djati Bandung Angkatan 2012. (2017). Jurnal Psikologi Integratif, 4(2), 138-147. https://doi.org/10.14421/jpsi.2016.42-05