TANTANGAN OPTIMALISASI PERAN LABORATORIUM TV DI PERGURUAN TINGGI

Authors

  • Hanny Hafiar Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Padjadjaran
  • Jimi N Mahameruaji Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Padjadjaran

DOI:

https://doi.org/10.14421/pjk.v10i2.1339

Keywords:

Challenge, Television Laboratory, College, The Media Industry.

Abstract

The conditions of television in the country are experiencing rapid development. It is characterized by the increasing emergence of private tv stations. The increase in the quantity of television station is a strategic opportunity for the College that has a course-based audiovisual media production. The television laboratory facilities are required to prepare graduates who are ready to use in the television industry. However, to manage the laboratory which ready to serve the internal and external public is not an easy step, there are a number of constraints that became its own challenges for the manager. Therefore, this research attempts to examine more deeply about the challenges faced in the effort to optimize the role of the laboratory in college. The method used is the descriptive method of data collection through interviews and observation and literature study. As for the results obtained include constraints concerning aspects of facilities, human resources, and management of laboratory related to various policy management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristi, N., & Hafiar, H. (2014). Analisis Beban Kerja Tenaga Pendidik Dan Kependidikan Di Fakultas Y Universitas X. Jurnal Kajian Komunikasi, 2/1, 53–60.

Artawan, G. A. W. M., Shintadewi, E. A., & Budiana, H. R. (2016). Makna kegiatan unilever future leaders league bagi para peserta. Jurnal Profesi Humas, 1(1), 1–11.

Bakar, M. Y. A. (2016). Pembentukan karakter lulusan melalui Pembelajaran bahasa arab di pondok modern gontor ponorogo dan pondok pesantren lirboyo Kediri. JOIES, 1/1, 27–68.

Budi, E. A., & Sidemen, I. G. (2013). Kendala-Kendala Y ang Dihadapi Masyarakat Miskin Dalam Mengakses Pendidikan Formal. Jurnal Sosiologi, 15(1), 63–71.

Diniarti, A., Rohanda, & Sinaga, D. (2013). Analisis Pengembangan Perpustakaan Berdasarkan SNI 7330 : 2009 PPT Sebagai Kualitas Perpustakaan. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 1(1), 35–50.

Fadhilah, M. A., Yuniati, Y., & Bakar, A. B. U. (2014). Analisis Beban Kerja Dan Gap Kompetensi Teknisi Laboratorium Di Lingkungan Fakultas X Dan Fakultas Y PTS XYZ *. Jurnal Reka Integra, 2(3), 372–383.

Fathurrahman. (2014). Fungsi Laboratorium dalam Optimalisasi Kinerja Tri Darma Perguruan Tinggi. Jurnal Humaniora, 2/2.

Gewati, M. (2016). Kenapa lulusan perguruan tinggi makin susah mendapat pekerjaan. Retrieved from http://edukasi.kompas.com/read/20 16/04/23/17424071/Kenapa.Lulusa n.Perguruan.Tinggi.semakin susah.Mendapat.Pekerjaan.

Ingsih, K. (2011). Menerapkan etos kerja profesional dalam meningkatkan kinerja. Seminar Nasional Teknologi Informasi & Komunikasi Terapan 2011 (Semantik 2011) ISBN 979-26- 0255-0.

Jaya, H. (2012). Pengembangan Laboratorium Virtual Untuk Kegiatan Praktikum Dan Memfasilitasi Pendidikan Karakter Di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(1), 81–90.

Mukaromah, L. H., Afifah, N., & Brahmana, E. M. (2016). Gambaran pengelolaan laboratorium ipa terpadu (biologi) di smp n se kecamatan pagaran

tapah darussalam tahun pembelajaran 2015/2016. E- Journal Mahasiswa Pendidikan Biologi, 2/1, 1–4.

Mulyono, B. (2007). Penentuan Strategik Prioritas Pelayanan Laboratorium Klinik Menggunakan Teknik Sfas ( Strategic Factors Analysis Summary ) Bersarana Acuan SWOT. Indonesian Journal Of Clinical Pathology And Medical Laboratory, 13/2.

Murtini, W., Sumaryati, S., & Noviani, L. (2014). Pengembangan Laboratorium Kewirausahaan Terpadu Prodi Pendidikan Ekonomi. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 33(2), 296–306.

Rahmawati, Y . (2010). Perkembangan Sistem Pendidikan Balai Pondok Pesantren Pabelan ( Menuju Pesantren Modern ). Skripsi. Universitas Negeri Semarang.

Rahmiyati, S. (2008). Keefektifan Pemanfaatan Laboratorium Di Madrasah Aliyah Y ogyakarta. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 11/1, 88–100.

Rizki, J. W. S. (2013). Optimalisasi Fungsi Perpustakaan Perguruan Tinggi Melalui Peran Pustakawan. Jurnal Al-Kuttab, 1(2), 105–117.

Sani, Y. A. I. H. (2011). Pengelolaan Laboratorium Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Sentolo. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.

Sari, A. R. (2013). Manajemen Laboratorium. Makalah Yang Disampaikan Dalam Workshop “How to Be a Good Laboratory With a Professional Management” DiSMKN1DepokSleman,19 Juli 2013., 1–14.

Sarjono, H., & Natalia. (2014).Servqual Dalam Pelayanan Kelas Pada Laboratorium Manajemen. Binus Business Review, 5(1), 404– 417.

Subki. (2013). Integrasi sistem pendidikan madrasah dan pesantren tradisional (studi kasus pondok pesantren al-anwar kecamatan sarang kabupaten rembang). Tesis. IAIN Walisongo.

Suhartini. (2012). Analisa swot dalam menentukan strategi pemasaran pada perusahaan. Jurnal Matrik, 12/2, 1–7.

Sukidjo. (2004). Strategi Pemberdayaan Usaha Kecil dan Menengah. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 2/1.

Sulistyo. (2010). Pengembangan Usaha Kecil dan menengah dengan Basis Ekonomi Kerakyatan di Kabupaten Malang. Jurnal Ekonomi Modernisasi, 6/1, 58–73.

Sumarsono. (2012). Retrieved from https://ibnsukron.wordpress.com/2 012/01/29/konsep-link-and-match- fungsi-pendidikan-sebagai- pemasok-tenaga-kerja-siap-pakai/

Sunarto, P . (2006). Retrieved from http://dgi-indonesia.com/peta- masalah-pendidikan-dkv

Sundari, R. (2008). Evaluasi Pemanfaatan Laboratorium Dalam Pembelajaran Biologi Di Madrasah Aliyah Negeri Sekabupaten Sleman. Jurnal Pendidikan Dan Evaluasi Pendidikan, 12/2, 196– 212.

Suparna, P., Rahmawati, T. S., & Winoto, Y. (2013). Keterbukaan Komunikasi dalam Menciptakan Iklim Komunikasi yang Kondusif di Perpustakaan. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 1(2), 157–164.

Ulum, D. F. (2015). Menghadapi tantangan global peranan media.

Retrieved from http://www.kompasiana.com/derry fahrizal/menghadapi-tantangan- global-peranan- media_5529e02d6ea8345657552d 42

Yuniarti, F. (2011). Pengembangan Virtual Laboratory Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Komputer Pada Materi Pembiakan Virus. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.

Yunintya, F. (2011). Retrieved from https://wolipop.detik.com/read/201 2/06/22/120452/1948132/1133/8- kriteria-yang-dibutuhkan-untuk- bekerja-di-tv-bag-2

Downloads

Published

2017-12-13

Issue

Section

Articles