Jurnal Sosiologi Reflektif

THE REPRESENTATION OF MADURESE ISLAM ON YOUTUBE: SEMIOTICS ANALYSIS ON THE COMEDY SHOW 'DHE'REMMAH CONG'

Authors

  • Aditya Fahmi Nurwahid
    Universitas Darussalam Gontor
  • Citra Safira
    Universitas Semarang

Downloads

Article Galley

DOI https://doi.org/10.14421/jsr.v17i2.2688
Page: 401-428
238 views
187 PDF Downloads

How to Cite

THE REPRESENTATION OF MADURESE ISLAM ON YOUTUBE: SEMIOTICS ANALYSIS ON THE COMEDY SHOW ’DHE’REMMAH CONG’. (2023). Jurnal Sosiologi Reflektif, 17(2), 401-428. https://doi.org/10.14421/jsr.v17i2.2688

Abstract

Madurese Islam is one of the cultural treasures of Islam in Indonesia. Madurese culture is intimately intertwined with Islam and reflects diverse perspectives on matters of politics, society, culture, and economics. The emergence of new media has resulted in the digitalization of Madurese Islam, exemplified by its presence on the Tretan Universe YouTube channel. The objective of this study is to provide a semiotic analysis of the Madurese Islamic da'wah content portrayed in the satirical comedy show "Dhe'remmah Cong" featured on the Tretan Universe YouTube channel. This research was carried out using a qualitative approach using the ethnography methodology. Data for this study was gathered through a combination of dialogue narratives and netizen comments obtained from two episodes of the "Dhe'remmah Cong" comedy series. The data was strengthened through literature studies and further analyzed using Charles Sanders Pierce's semiotics. The findings indicated that the "Dhe'remmah Cong" comedy series served as a platform for cultural acculturation between Islam and Madurese culture. Thus, in the subsequent phase, the Madurese Islamic identity can be disseminated into a novel cultural sphere familiar to the Indonesian populace via this YouTube channel.

Salah satu khasanah budaya lokal yang dimiliki Islam di Indonesia adalah Islam Madura. Nilai budaya Madura sangat dekat dengan Islam dan mengekspresikan berbagai sudut pandang isu politik, sosial, budaya, atau ekonomi. Perkembangan new media saat ini telah membawa Islam Madura ke dalam platform digital, salah satuya melalui channel Youtube Tretan Universe. Penelitian ini bermaksud untuk menjelaskan analisis semiotika dalam konten dakwah Islam Madura yang ditampilkan dalam komedi satir bertajuk 'Dhe’remmah Cong' di channel Youtube Tretan Universe.  Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan pendekatan kualitatif melalui metode netnografi. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan penelusuran 2 (dua) seri komedi 'Dhe’remmah Cong' berupa narasi dialog dan komentar netizen. Data diperkuat melalui kajian pustaka dan selanjutnya dianalisis menggunakan semiotika Charles Sanders Pierce. Hasil penelitian mengungkapkan bahwa serial komedi ini menjadi ruang akulturasi budaya dalam Islam dan budaya Madura. Sehingga pada tahap selanjutnya, melalui channel youtube ini, identitas Islam Madura ini dapat menyebar menjadi budaya baru yang dikenal publik Indonesia.

Keywords:

Islam Indonesia, Madurese Islam, Da 'wah comedy, New media

References:

Anderson, Monica, and Jingjing Jiang. 2018. “Teens, Social Media & Technology 2018.” Pew Research Center 31(2018):1673–89.

Andry, Novi. 2014. “Simulasi Masyarakat Jogja Pada Program Acara ‘Film Televisi (Ftv) Surya Citra Televisi (Sctv).” Brawijaya University Repository.

Aziz, Asman. 2009. “Multikulturalisme: Wawasan Alternatif Mengelola Kemajemukan Bangsa.” Jurnal Dialog Peradaban. 2(1).

Catt, Isaac E. 2017a. Embodiment in the Semiotic Matrix: Communicology in Peirce, Dewey, Bateson, and Bourdieu. Rowman & Littlefield.

El-Rumi, Umiarso. 2020. “The Young Kyai (Lora) and Transformation of the Pesantren in Madura.” Islam Realitas: Journal of Islamic and Social Studies 6(2):119–36.

Emzir. 2010. Metodologi Peneletian Kualitataif: Analisis Data. Jakarta: PT Raja grafindo persada.

Fakhruroji, Moch. 2017. “Dakwah Di Era Media Baru: Teori Dan Aktivisme Dakwah Di Internet.”

Ghofur, Abdul. 2020. “Songkok Celleng.” Dakwatuna: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam 6(1):35–55.

Hafiqi, Abdussalam. 2016a. “Pemaknaan Budaya Lokal Madura Di Program Televisi Nasional (Analisis Resepsi Tentang Program Indonesia Bagus Net Tv Pada Kalangan Mahasiswa Madura Di Malang).”

Hafiqi, Abdussalam. 2016b. “Pemaknaan Budaya Lokal Madura Di Program Televisi Nasional (Analisis Resepsi Tentang Program Indonesia Bagus Net Tv Pada Kalangan Mahasiswa Madura Di Malang).”

Hannan, Abd. 2022. “Covid-19 Dan Disrupsi Praktik Ritual Keagamaan Di Indonesia: Dari Tradisional Ke Virtual (Covid-19 And The Disruption Of Religious Practices In Indonesia: From Traditional To Virtual).” Jurnal Sosiologi Reflektif 16(2):263–88. Doi: Https://Doi.Org/10.14421/Jsr.V16i2.2378.

Humaidi, Zuhri. 2020. “Islam in Madurese’s Cosmological Interpretation: Structural Analysis of Tanean Lanjeng in Madura.” KARSA: Journal of Social and Islamic Culture 28(2):277–305.

Madura Indepth. 2020. “PCNU Sampang: Madura Masih Zona Hijau, Masyarakat Wajib Sholat Jum’at.” Retrieved February 13, 2023 (https://maduraindepth.com/pcnu-sampang-madura-masih-zona-hijau-masyarakat-wajib-sholat-jumat).

Mahardhika, M. A. 2019. “Pemaknaan Orang Madura Terhadap Stigma Yang Diberikan Oleh Masyarakat Etnis Lain.” PhD Dissertation, Universitas Airlangga, Surabaya.

Moleong, Lexy J. 2017a. “Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi).” Pp. 288–89 in PT. Remaja Rosda Karya.

Mulyadi, Mulyadi, and Umar Bukhory. 2019. “Stratifikasi Sosial Ondhâg Bâsa Bahasa Madura.” NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial Dan Keagamaan Islam 16(1):1–18.

Paisun, Paisun. 2010. “Dinamika Islam Kultural: Studi Atas Dialektika Islam Dan Budaya Lokal Madura.” El Harakah 12(2):153.

Pribadi, Yanwar. 2013. “Religious Networks in Madura: Pesantren, Nahdlatul Ulama, and Kiai as the Core of Santri Culture.” Al-Jami’ah: Journal of Islamic Studies 51(1):1–32.

Pribadi, Yanwar. 2018. Islam, State and Society in Indonesia: Local Politics in Madura. Routledge.

Pujiati, H., & Astutiningsih, I. (2016). Spiritualitas sebagai Localpoeic dari Komunitas Sastra di Daerah Tapal Kuda: Jember-Situbondo-Banyuwangi Jawa Timur.

Putra, Yoga Rarasto, Andri Meiriki, and Firdaus Azwar Ersyad. 2019. “Penggunaan Unsur-Unsur Seni Pertunjukkan Kethoprak Dalam Iklan Tvc Djarum 76 Seri Jin Sebagai Strategi Branding Produk.” Jurnal Dinamika Sosial Budaya 21(2):138–51.

Rahem, Zaitur. 2019. “Perkawinan Budaya Dan Agama Pada Budaya Molang Areh Masyarakat Pedalaman Kabupaten Sumenep Madura.” HUMANISTIKA: Jurnal Keislaman 5(2):178–95.

Rifai, Mien A. 2007. Manusia Madura: Pembawaan, Perilaku, Etos Kerja, Penampilan, Dan Pandangan Hidupnya Seperti Dicitrakan Peribahasanya. Pilar Media.

Susilo, Gunawan. 2022. “Personal Ethical Attributes on Bayu Skak’s YouTube Channel.” KnE Social Sciences 10–18.

Thaib, Erwin Jusuf. 2019. “Da’wa, Social Media and Challenge the Mainstream of Islam among Millennial Generation.” in Proceeding of International Conference on Da’wa and Communication. Vol. 101.

Tohirin, Muhammad, and Sulih Indra Dewi. 2019a. “Nilai Budaya Madura Pada Program Televisi J-Town Di Net TV.” Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik (JISIP) 7(3).

Tohirin, Muhammad, and Sulih Indra Dewi. 2019b. “Nilai Budaya Madura Pada Program Televisi J-Town Di Net TV.” Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik (JISIP) 7(3).

Tracy, Sarah J. 2019. Qualitative Research Methods: Collecting Evidence, Crafting Analysis, Communicating Impact. John Wiley & Sons.

Tribunnews. 2020. “Video Seruan PWNU Jatim Soal Sholat Jumat Saat Pandemi Virus Corona, MUI: Belum Saatnya Masjid Tutup.” Retrieved February 13, 2023 (https://surabaya.tribunnews.com/2020/03/19/video-seruan-pwnu-jatim-soal-sholat-jumat-saat-pandemi-virus-corona-mui-belum-saatnya-masjid-tutup).

Wahyuningsih, Sri. 2014a. “Kearifan Budaya Lokal Madura Sebagai Media Persuasif (Analisis Semiotika Komunikasi Roland Barthes Dalam Iklan Samsung Galaxy Versi Gading Dan Giselle Di Pulau Madura).” SOSIO-DIDAKTIKA: Social Science Education Journal 1(2):171–80.

Wiyata, A. Latief. 2013. Mencari Madura. Bidik-Phronesis Publishing.