IMPLEMENTASI IMPLEMENTASI GRAND DESIGN PENDIDIKAN ISLAM DEMI TERWUJUDNYA IESQ GENERASI MUDA

PENDIDIKAN ISLAM, GRAND DESIGN, GENERASI MUDA, IESQ

Authors

  • Indah Khoirotun Nisa Indah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

Keywords:

Keywords: Islamic education, Grand design, IESQ, and Character Education

Abstract

Abstrak. Tulisan ini membahas terkait permasalahan sistem pendidikan. Indonesia saat ini mengalami masalah krisis pendidikan yang cukup beragam, yaitu mulai dari aspek sosial, budaya, ekonomi, politik, dan aspek lainnya. Meskipun akhir-akhir ini prestasi intelektual anak bangsa di berbagai olimpiade sains internasional mengalami peningkatan cukup baik namun kemunduran justru terjadi pada aspek karakter peserta didik. Kemunduran ini menyebabkan krisis pendidikan akhlak dalam dunia pendidikan, sehingga pendidikan di Indonesia tidak dapat menahan laju kemorosotan akhlak yang terus terjadi. Dengan menempatkan pendidikan islam dalam rangka dinamika dan dialetika proses pembentukan individu, para peserta didik diharapkan dapat menyadari pentingnya pendidikan karakter yang menjadi sarana pembentuk pedoman perilaku, pembentuk akhlak, dan sebagianya. Penelitian ini bertujuan untuk merancang sistem pendidikan yang berkarakter dalam memperbaiki peradaban bangsa. Konfigurasi karakter dalam konteks totalitas proses psikologi dan social-kultural untuk membentuk grand design tersebut dapat dikelompokkan yaitu: Spiritual and emotional development, Intellectual development, Physical and kinestitic development, Affective and creativity development. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode kualitatif dengan berbasis literature review dan observasi kontekstual. Temuan penulis dalam pendidikan islam dapat diarahkan salah satunya pengembangan potensi Intellectual, Emotional, Spiritual Question (IESQ) yang harus dimiliki oleh peserta didik.

 

Kata kunci: Pendidikan islam, Grand design, IESQ, dan Pendidikan Karakter

 

Abstract. This paper discusses the problems of the education system. Indonesia is currently experiencing various educational crises, starting from social, cultural, economic, political, and other aspects. Although lately the intellectual achievements of the nation's children in various international science olympiads have improved quite well, the decline has actually occurred in the character aspect of students. This setback has caused a crisis of moral education in the world of education, so that education in Indonesia cannot stop the rate of moral decline that continues to occur. By placing Islamic education in the context of the dynamics and dialectics of the individual formation process, students are expected to be able to realize the importance of character education as a means of forming behavioral guidelines, forming morals, and so on. This study aims to design a character education system in improving the nation's civilization. Character configurations in the context of the totality of psychological and socio-cultural processes to form the grand design can be grouped, namely: Spiritual and emotional development, Intellectual development, Physical and kinestitic development, Affective and creativity development. The method used in this study is a qualitative method based on literature review and contextual observation. The author's findings in Islamic education can be directed to one of them developing the potential for Intellectual, Emotional, Spiritual Questions (IESQ) that must be possessed by students.

 

Keywords: Islamic education, Grand design, IESQ, and Character Education

Downloads

Published

2023-02-28