Implikasi Yuridis Penyitaan Aset Lembaga Pengelola Investasi: Telaah atas Konflik Norma dalam UU Cipta Kerja dan UU Perbendaharaan Negara
DOI:
https://doi.org/10.14421/mvrw6q18Keywords:
Lembaga Pengelola Investasi, Konflik Norma, PenyitaanAbstract
The Government Investment Management Institution (hereinafter referred to as LPI) is a money institution born under the mandate of Law Number 11 of 2020 concerning Job Creation with the concept of Sovereign Wealth Fund (SWF) in Indonesia and is equipped with several special privileges that are only owned by LPI. However, the reality is that the existence of LPI raises problems that arise when the content of Article 160 paragraph (3) of Law Number 11 of 2020 concerning Job Creation which explains that LPI assets can become collateral in the context of withdrawing loans and can be confiscated by creditors, which of course with the content of these norms contradicts the norm of the prohibition of confiscation of state assets as described in Article 50 of Law Number 1 of 2004 concerning State Treasury, which contains rules prohibiting confiscation of state assets. The focus that will be described in this study is how the norm conflict occurs between Article 160 paragraph (3) Chapter X of Law Number 11 of 2020 concerning Job Creation and Article 50 of Law Number 1 of 2004 concerning State Treasury and its resolution mechanism, while the type of research used in the research is normative legal research through conceptual approaches and legislation and qualitative analysis of the legal materials that have been collected. The results of this study conclude that the description of the indicators that are the basis for causing norm conflicts are two, namely: first, the source of LPI assets is an inseparable part of state property and the laws and regulations governing it; second, there is no antecedent that limits state property as an asset that is exempt from confiscation.
Abstrak
Lembaga Pengelola Investasi Pemerintah (selanjutnya disebut sebagai LPI) adalah suatu lembaga uang lahir atas amanah Undang-undang Nomor 11 Tahun 2020 tentang Cipta Kerja dengan konsep Sovereign Wealth Fund (SWF) di Indonesia serta dibekali beberapa keistimewaan khusus yang hanya dimiliki oleh LPI. Namun, realitanya keberadaan LPI menimbulkan permasalahan yang timbul disaat muatan Pasal 160 ayat (3) Undang-undang Nomor 11 Tahun 2020 Tentang Cipta kerja yang menjelaskan bahwa aset LPI dapat menjadi jaminan dalam rangka penarikan pinjaman serta dapat disita oleh pihak kreditur yang tentunya dengan adanya muatan norma tersebut bertentangan dengan norma akan larangan penyitaan aset negara sebagaimana dijelaskan dalam Pasal 50 Undang-undang Nomor 1 Tahun 2004 Tentang Perbendaharaan Negara, yang di dalamnya memuat aturan yang melarang penyitaan aset negara. Fokus yang akan diuraikan dalam penelitian ini adalah bagaimana konflik norma yang terjadi antara Pasal 160 ayat (3) Bab X Undang-undang Nomor 11 Tahun 2020 tentang Cipta Kerja dengan Pasal 50 Undang-undang Nomor 1 Tahun 2004 tentang Perbendaharaan Negara dan mekanisme penyelesaiannya, adapun jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian adalah penelitian hukum normatif melalui pendekatan konsep dan peraturan perundang-undangan serta analisis secara kualitatif terhadap bahan-bahan hukum yang telah dikumpulkan. Hasil penelitian ini menyimpulkan bahwa gambaran indikator-indikator yang menjadi dasar penyebab adanya konflik norma ada dua, yaitu: pertama, sumber aset LPI merupakan bagian yang tak terpisahkan dari barang milik negara beserta peraturan perundang-undangan yang mengaturnya; kedua, tidak terdapatnya anteseden yang membatasi barang milik negara sebagai aset yang dikecualikan untuk dapat dilakukan penyitaan
References
Ambarwati, Souvereignity Wealth Funds (SWFs): Kapitalisme Baru Oleh Negara?, Jurnal Ekonomika 14 (2011). hlm. 362. https://www.neliti.com/publications/23134/souverinity-wealth-funds-swfskapitalisme-baru-oleh-negara.
Bagir Manan, Hukum Positif Indonesia (Yogyakarta: FH UII Press, 2004).
Ennys Kurniawati, Eksekusi Aset BUMN Persero Dalam Kepailitan (Universitas Airlangga, 2020), http://repository.unair.ac.id/id/eprint/96847.
Irfani, Asas Lex Superior, Lex Specialis, Dan Lex Posterior: Pemaknaan, Problematika, Dan Penggunaannya Dalam Penalaran Dan Argumentasi Hukum, jurnal Hukum Indonesia, 2021. https://core.ac.uk/reader/290097140.
Jimly Asshiddiqie, Omnibus Law Dan Penerapannya Di Indonesia (Jakarta: Konstitusi Press, 2020), hlm. 18
Kammerhofer, Uncertainty in International Law: A Kelsenian Perspective.
Kelsen, General Theory of Norms.
Kelsen, Hans. Pure theory of law. Univ of California Press, 1967.
Lawrence M. Friedman, Grant M. Hayden. American Law: an Introduction. New York: Oxford University Press, 2017:
M. Husnu Abadi, Wira Atma Hajri, Pemuatan Norma Hukum Yang Telah Dibatalkan Oleh Mahkamah Konstitusi (Yogyakarta: Deepublish, 2017).
Maria Farida Indrati, Ilmu Perundang-Undangan Jilid I Edisi Revisi (Yogyakarta: Kanisius, 2021).
Marzuki, Penelitian Hukum Edisi Revisi ( Jakarta : Kencana, 2014 ).
Michal Araszkiewicz and Krzysztof Pleszka, Logic in the Theory and Practice of Lawmaking, ed. Michał Araszkiewicz and Krzysztof Płeszka, vol. 2, Legisprudence Library (Cham: Springer International Publishing, 2015), https://doi.org/10.1007/978-3-319-19575-9.
Naskah Akademik Rancangan Undang-undang Cipta Kerja: 1414, https://uu-ciptakerja.go.id/naskah-akademis-ruu-tentang-cipta-kerja/
Pasal 50 Undang-undang Nomor 1 Tahun 2004 tentang Perbendaharaan Negara
Prasetyo, Angga Dwi, Abdul Rachmad Budiono, and Shinta Hadiyantina. "Politik Hukum Perubahan Norma Perizinan dan Iklim Investasi Dalam Undang-Undang Cipta Kerja Menggunakan Metode Omnibus Law." Media Iuris 5, no. 2 (2022).
Putra, Marsudi Dedi. "Negara kesejahteraan (welfare state) dalam perspektif Pancasila." Likhitaprajna 23, no. 2 (2021): 139-151.
Putusan Mahkamah Konstitusi Nomor 25/PUU-VII/2009: 34
Rionald Silabahan, Implementasi Konsep SWF dan Tata Kelola INA dalam Menjalin Keberlangsungan Pembiyaan Pembangunan di Indonesia, disampaikan pada Seminar Hukum Nasional Badan Pembinaan Hukum Nasional 2021 tanggal 06 Oktober 2021 di Gedung BPHN.
Rizal Widiya Priangga and Yudho Taruno Muryanto, “Analisis Yuridis Sita Umum Aset Badan Usaha Milik Negara Terhadap Undang-Undang Nomor 1 Tahun 2004 Tentang Perbendaharaan Negara,” Jurnal Privat Law 5, no. 1 (2017): https://doi.org/10.20961/privat.v5i1.19372. 124-130
Sahya Anggara, Administrasi Keuangan Negara (Bandung: Pustaka Setia, 2016).
Slamet Suhartono, Hukum Positif Problematik Penerapan Dan Solusi Teoritiknya, Jurnal Ilmu Hukum 15 (2020), https://core.ac.uk/reader/290097140.
Zainuddin Ali, Metode Penelitian Hukum (Jakarta: Sinar Grafika, 2018).
Zeineb Ouni, Prosper Bernard, and Michel Plaisent, Sovereign Wealth Funds Definition: Challenges and Concerns, Advances in Economics and Business 8, no. 6 (November 2020): 362-76, https://doi.org/10.13189/aeb.2020.080605.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication, i.e. this journal.
- Authors also grant any third party the right to use the article freely as long as its integrity is maintained and its original authors, citation details, and publisher are identified
All publications by Staatsrecht: Jurnal Kenegaraan dan Politik Islam are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

1.png)


