Peran Dongeng dalam Membangun Literasi Anak di Sekolah Dasar

Authors

  • M. Rizki Prasetyo PPG Universitas Islam Sultan Agung Semarang
  • Yulina Ismiyanti Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar
  • Sari Yustiana Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar

DOI:

https://doi.org/10.14421/jpm.2025.7-14

Keywords:

Children's Literacy, Elementary School, Fairy Tales

Abstract

Literacy is an essential basic skill for every individual to actively participate in modern society. The development of literacy encompasses not only reading and writing skills, but also comprehension, analysis, and critical thinking abilities. The aim of this research is to explain the role of storytelling in building children's literacy in elementary school. This study uses a case study method, with a descriptive qualitative approach. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. Data analysis employs techniques of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study show that the application of storytelling in literacy learning at SD Genuksari 02 Semarang has a positive impact on improving children's literacy. Storytelling not only increases students' interest in reading but also helps them understand texts, enrich vocabulary, and enhance critical thinking and communication skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cahyaningtyas, A. P., Ismiyanti, Y., & Mustadi, A. (2019). Analysis of Writing Mistakes in University Student’s Essay. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 326(Iccie 2018), 71–76. https://doi.org/10.2991/iccie-18.2019.13

Faustine Fiona Eka Farah Dewi, N. A. (2023). Pembudayaan Literasi Bahasa Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas III SDIT Baiturrahman Sepat. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1624–1634. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7169

Hadni Norjanah, L. A. (2025). PARADIGMA KI HAJAR DEWANTARA TERHADAP PENGEMBANGAN KURIKULUM 2013 DAN KURIKULUM MERDEKA. Psikosospen : Jurnal Psikososial Dan Pendidikan, 1(1), 14–32.

Handayani, R., Surya, E. P. A., & Syahti, M. N. (2024). Kemandirian Anak Dalam Memasuki Usia Sekolah Dasar: Pentingnya Pembentukan Karakter Sejak Dini. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 02(02), 352–356.

Handika, Teti Zubaidah, R. W. (2022). ANALISIS TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF JEAN PIAGET DAN IMPLIKASINYA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 22(2), 124–140.

Ismiyanti, Y., & Afandi, M. (2022). Pendampingan Guru Sekolah Dasar Dalam Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(1), 533–543. https://doi.org/10.31764/jmm.v6i1.6462

Ismiyanti, Y., & Handoyo, E. (2021). Analisis Persepsi Dosen dan Mahasiswa terhadap Penerapan Model Kewirausahaan Berbasis Karakter. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 7(4), 79. https://doi.org/10.32884/ideas.v7i4.478

Juwantara, R. A. (2019). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget pada Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun dalam Pembelajaran Matematika. Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 9(1), 27–34. https://doi.org/10.18592/aladzkapgmi.v9i1.3011

Khotimah, S. K., & Rahmawati, F. P. (2024). Pendidikan Karakter Berbasis Dongeng ; Analisis terhadap Literatur Secara Sistematis. HOLISTIKA: Jurnal Ilmiah PGSD, 8(3), 75–87.

Lestari, N. (2024). Pengajaran Nilai-Nilai Keagamaan dalam Pendidikan Agama Hindu dan Budi Pekerti untuk Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Rasividya: Jurnal Pendidikan, 1(1), 394–400.

Masrur, M., Ismiyanti, Y., & Sari, Y. (2023). Analisis Peran Guru dalam Mengembangkan Sikap Disiplin Siswa SD Islam Darul Huda Genuksari. Jurnal Pendidikan Sultan Agung, 3(3), 246–252. https://doi.org/10.30659/jp-sa.3.3.246-252

Nurkholifah, D., & Wiyani, N. A. (2020). Pengembangan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Membaca Nyaring. PRESCHOOL Jurnal Perkembangan Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 60–76. https://doi.org/10.18860/preschool.v1i2.9074

Ramandanu, F. (2019). Gerakan Literasi Sekolah (Gls) Melalui Pemanfaatan Sudut Baca Kelas Sebagai Sarana Alternatif Penumbuhan Minat Baca Siswa. Mimbar Ilmu, 24(1). https://doi.org/10.23887/mi.v24i1.17405

Rinta sari, Siti Safhul Jaliyatil Ahwal, M. M. (2024). Jejak Pembelajaran : Jurnal Pengembangan Pendidikan MENINGKATKAN KOMPETENSI PROFESIONAL GURU DALAM. Jejak Pembelajaran: Jurnal Pengembangan Pendidikan, 8(1), 214–220.

Talita, J. U., & Tenggara, U. S. (2024). Pengembangan kecerdasan emosional melalui pembelajaran sastra anak di kelas rendah. JSES: Jurnal Sultra Elementary School, 5(1), 26–39.

Ulia, N., Ismiyanti, Y., & Setiana, L. N. (2019). Meningkatkan Literasi Melalui Bahan Ajar Tematik Saintifik Berbasis Kearifan Lokal. JIPEMAS: Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat, 2(2). https://doi.org/10.33474/jipemas.v2i2.3402

Downloads

Published

2025-05-30