Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar PKn Melalui Model Pembelajaran Problem Solving Siswa MTs N 9 Sleman

Authors

  • Hadisurasa MTs Negeri 10 Sleman

DOI:

https://doi.org/10.14421/jpm.2020.51-16

Keywords:

MTs Negeri 10 Sleman, Problem Solving

Abstract

This research aims to understand the implementation of the problem solving method to improve the motivation and learning outcomes of class IX-A MTs Negeri 9 Sleman, in the 1st semester of the 2017/2018 school year on regional autonomy material. This research is a class action research (Clasroom Action Research) consisting of two cycles covering planning, implementation, observation, reflection. The results showed that the application of methods of learning problem solving can increase the motivation of learning from 9 students or 31.03% in initial study to 17 students or 58.62% in the first cycle and 27 students or 93.10% in the last cycle.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, Suharsimi. 2011. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Aryani, Ine Kusuma dan Susantim, Markum. 2010. Pendidikan Kewarganegaraan
Berbasis Nilai. Bogor: Ghalia Indonesia
Corebima, A. Duran, 2002. Pembelajaran Kooperatif, Jakarta: Depdikbud
Dimiyati dan Mudjiono, 2002. Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Rineka Cipta
Dimyati & Mudjiono. 2004. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Proyek Pembinaan dan Peningkatan Mutu Kependidikan, Dirjen Dikti Depdikbud
Hamalik, Oemar, 2007, Evaluasi Kurikulum Pendekatan Sistematik, Bandung: Bumi Aksara
Herawati, Susilo. dkk., 2008. Penelitian Tindakan Kelas, Malang: Bayu Media Publishing.
Ibrahim, 2002. Pembelajaran Kooperatif, Universitas Press: UNESA Malang,
Ibrahim, Muslimin, dkk., 2001. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: UNESA Press
Ittihad, Zainul Amin. 2007. Pendidikan Kewarganegaraan. Jakarta: Universitas Terbuka
Joko Subagyo, P. 2008. Metode Penelitian dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta
Lexy J. Moleong. 2000. Metode Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Margono. 2005. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No. 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan
Permendiknas No 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi
Rindel D.W. 2009. Mediteranean Climate Ecosystem. Academi Press. San Diego. LA
Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran. Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana
Suherman, Erman., dkk., 1999. Strategi Pembelajaran Kontemporer. Bandung: UPI.
Suprayekti. 2003. Interaksi Belajar Mengajar. Jakarta. Direktorat Tenaga Kependidikan, Dikdasmen, Depdiknas

Downloads

Published

2020-06-26