Penerapan Model Cooperative Learning Berbasis HOTS dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di MI Negeri 2 Sleman
DOI:
https://doi.org/10.14421/jpm.2020.52-19Keywords:
Cooperative Learning, HOTSAbstract
This research aims to describe the application of hots-based cooperative learning models in improving mathematics learning outcomes in the smallest multiples and largest federal factors. This research uses a method of action research. The subject of the study was students of grade 4-C MI Negeri 2 Sleman in the first semester of the 2019/2020 school year. The results showed an increase in cycle 1 of 34.3%, and a 75% increase in cycle 2. Increased cycle 1 to cycle 2 by 75%. High-level cooperative learning based thinking skills can improve learning outcomes in the smallest multiples of fellowship and the largest communion factor.
Downloads
References
al-Tabani, Trianto Ibnu Badar. 2014. Mendesain Model Pembelajaran, Inovatif, Progresif, dan Kontektual, Jakarta: Prenadamedia
Arifi, Ahmad dkk,. 2017. Mengembangkan Potensi Melejitkan Kreativitas Guru, Yogyakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan
Ariyana, Yoki. 2018. Pembelajaran Berorientasi pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi, Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Ariyana, Yoki. 2018. Program Peningkatan Kompetensi Pembelajaran, Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Fajri, Muhammad. “Membangun Generasi Emas 2045 yang Berkarakter dan Melek IT dan Pelatihan Berpikir Suprarasional,” Prosiding, Universitas Pendidikan Indonesia, Jawa Barat, 2017
Fathurrahman, Muhammad. 2015. Model-Model Pembelajaran Inovatif, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Gultom, Ramli, 2010. Menjadi Penulis Penelitian Tindakan di Kelas dan di Sekolah (PTK dan PTS) , Medan: USU Press.
Harisuddin, Muhammad Iqbal. 2019. Secuil Esensi Berpikir Kreatif dan Motivasi Belajar Siswa, Bandung: Panca Terra Firma
Maulana, 2017. Konsep Dasar Matematika dan Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis-Kreatif, Jawa Barat: UPI Sumedang Press
Sani, Ridwan Abdullah. 2019. Pembelajaran Berbasis Hots (Higher Order Thinking Skills). Edisi Revisi, Tangerang: Tira Smart.
Suroso, Penelitian Tindakan Kelas, Yogyakarta: Pararton, 2009
Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Jakarta: Kencana Prenada Media.
Undang-undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional pasal 3