Peningkatan Hasil Belajar Akidah Akhlak Materi Aliran dan Tokoh Ilmu Kalam melalui Metode Snowball Throwing di Madrasah Aliyah Salafiyah Kota Cirebon
DOI:
https://doi.org/10.14421/jpm.2021.61-05Keywords:
Learning Outcomes, Snowball Throwing MethodAbstract
This study aims to improve the learning outcomes of Akidah Akhlak through the Snowball Throwing Method. The subject of the study was a grade XI IPA 1 MA Salafiyah Cirebon student in the 2017/2018 school year. This study uses the Class Action method through two cycles. Data is collected through tests, observations, and documentation. The results showed that from the pre-cycle process, cycle I, and cycle II experienced a significant increase. Pre-cycle and cycle I results were at 45.7% percentage, increasing to 97.1% in cycle II. While the average grade value has an average score of 72.4 on pre-cycle, 74.9 on cycle I, and 90.7 on cycle II. Snowball throwing method can improve students' learning outcomes in MA Salafiyah Cirebon.
Downloads
References
Arikunto, Suharsimi. 2006. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Basrowi dan Suwandi. 2008. Prosedur Penelitian Tindakan Kelas. Bogor: Yudhistira.
Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2006. Strategi Belajar Mengajar (Edisi Revisi). Jakarta: Rineka Cipta.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2000. Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Huda, Miftahul. 2014. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran: Isu-isu Metodis dan Paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Jumali, dkk. 2004. Landasan Pendidikan. Surakarta: Muhammadiyah University Press.
Karnadi. 2008. Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) SMP/MTs. Jakarta: BP. Cipta Jaya.
Kurniasih, Imas dan Sani, Berlin. 2016. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Kata Pena.
Maslikhah. 2009. Ensiklopedia Pendidikan. Salatiga: STAIN Salatiga Press.
Roestiyah. 1986. Masalah-masalah Ilmu Keguruan. Jakarta: Bina Aksara.
Rusmono. 2012. Strategi Pembelajaran dengan Problem Based Learning Itu Perlu. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Silberman, Mel. 2009. Active Learning 101 Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani. (metode hlm. 240-241).
Sudjana, Nana. 1990. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosda Karya.
Suprayekti. 2003. Interaksi Belajar Mengajar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Tenaga Kependidikan.
Suprijono, Agus. 2009. Cooperative Learning Teori & Aplikasi PAIKEM. Surabaya: Pustaka Pelajar.
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Syafaat, dkk.2008. Peranan Pendidikan Agama Islam Dalam Mencegah Kenakalan Remaja (Juvenile Delinquency). Jakarta: Rajawali Press.
Trianto. 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Wiyani, Novan Ardy. 2013. Konsep, Praktik, & Strategi Membumikan Pendidikan Karakter di SD. Yogyakarta: Ar-Ruz Media.