Penerapan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Tujuan dan Fungsi Al-Quran di MAN 3 Parigi
DOI:
https://doi.org/10.14421/jpm.2021.62-05Keywords:
Discovery learning model, learning outcomesAbstract
This study aims to find out the learning outcomes of class X MIA IA learners on the subjects of the Qur'an Hadith before and after using the discovery learning model. This study uses the Class action method. The research subject is a student of class X MIA 1A MAN 3 Parigi Semester I of the 2021-2022 School Year. The results showed that learning by applying discovery learning methods had a positive impact in improving learners' learning achievement which was characterized by an increase in learning completion in each cycle, namely cycle I increased by 70%, an increase quite significantly in cycle II by 86%. Thus the discovery learning model can be applied to students at the Madrasah Aliyah level to improve their learning outcomes.
Downloads
References
Arikunto, Suharsimi. Suhardjono dan Supardi, 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Budiningsih, A. 2005. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Daryanto. 2011. Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan Sekolah. Yogyakarta: Gava Media.
Dimyati, Moedjiono. 1993. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Faqih, Khozin Abu. 2015. Tangga Kemuliaan Menuju Tawadhu. Jakarta: Al-Itishom.
Mulyasa, E. 2011. Praktik Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Narbuko, Cholid, & Abu Achmadi. 2015. Metodologi Penelitian. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Nata, Abuddin. 2021. Perspektif Islam Tentang Pola Hubungan Guru-Murid. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Nazir, Moh. 2005. Metode Penelitian. Bogor Selatan: Ghalia Indonesia.
Nurhadi. 2002. Pendekatan Kontekstual. Malang: Universitas Negeri Malang.
Nurhadi. Senduk, G., A., 2003. Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannyadalam KBK. Malang: Universitas Negeri Malang.
Purwanto, Ngalim. 2007. Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sadijan, dkk. 2009. Jurnal Penelitian Forum Komunikasi Pengembangan Profesi Pendidikan Kota Surakarta. Surakarta: Forum Komunikasi Guru Pengawas.
Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenamedia Group.
Suparno, P., Rohandi, R., Sukadi, G., Kartono, S. 2001. Reformasi Pendidikan Sebuah Rekomendasi. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.
Syah. 2004. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Trianto. 2008. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media.
Warsito, Bambang. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Malang: Surya Pena Gemilang.
Yani, Ahmad. 2014. Mindset Kurikulum 2013. Cet. II; Bandung: Alfabeta.
Zuriah, N. 2003. Penelitian Tindakan dalam Bidang Pendidikan dan Sosial. Edisi Pertama. Malang: Bayu Media Publishing.