Jigsaw Learning: Peningkatan Hasil Belajar Matematika di MTs Negeri 1 Indramayu
DOI:
https://doi.org/10.14421/jpm.2021.62-08Keywords:
Jigsaw-type cooperative learning model, learning outcomesAbstract
This research aims to improve the quality of the learning process and know the improvement of fractional material mathematical learning outcomes through the application of jigsaw-type cooperative learning models. This research uses action research methods carried out in stage 2 of the cycle. The research subject is Class IX-A MTs Negeri 1 Indramayu Year of Study 2017/2018. The results showed the learning process was natural and the quality of learning was more important than the results. In terms of the completion of student learning classically, namely in cycle I by 69%, it can increase to 100% in cycle II and in terms of the average value of evaluation results, namely in cycle I by 71.9 to 80 in cycle II with an increase of 8.1%. The results of this study also showed an increase in the level of student learning activity from 3.2 with the Category Of ModerateLy Active in cycle I to 4.6 active category in cycle II, with an increase of 1.4. The jigsaw type cooperative learning model can be applied to students in class IX madrasah Tsanawiyah.
Downloads
References
Arikunto, Suharsimi, dkk. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Djamarah, Syaiful Bahri. 1994. Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya: Usana Offset Printing.
Hamalik, Oemar. 2008. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
____________. 2008. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Mahyuni. 2014. Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Pembelajaran Materi Pokok Persegi Panjang dan Persegi Untuk Meningkatkan Aktifitas dan Prestasi Siswa Kelas V SDN 9 Sambelia Kecamatan Sambelia Tahun Pelajaran 2013/ 2014. Skripsi. Tidak dipublikasikan.
Mauludin. 2012. Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Pecahan Menggunakan Model Jigsaw di Kelas VI SD Negeri 181/VII Guruh Baru II Mandiangin. Skripsi. Tidak dipublikasikan.
Purwaningsih, Susiani Prasetya. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas V di SDN Sentul 3 Kepanjenkidul Blitar. Skripsi. Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. Tidak dipublikasikan.
Susilofi, Com. 2010. Penerapan Metode Jigsaw Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas IV Semester I Pada Pokok Bahasan Sifat dan Perubahan Wujud Benda di SD Negeri 3 Pohsanten Tahun Pelajaran 2009/2010. Skripsi. Tidak dipublikasikan.
Syah, Muhibbin. 2009. Psikologi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.