Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pembiasaan Budaya Religius di MTs Al Mujahidin
DOI:
https://doi.org/10.14421/jpm.2023.129-134Keywords:
Religious culture, student characterAbstract
This study discusses the implementation of religious culture in shaping the character of students at MTs Al Mujahidin Cikarang Utara, Bekasi. This study aims to explore in-depth information about how to shape student character through habituation of religious culture in schools. This research uses a qualitative approach with a type of case study research with data collection methods in the form of observation, interviews and documentation. The results showed that the formation of student character was carried out by socialization, habituation, and punishment methods. These three methods are carried out so that students can follow the applicable rules and form the character of students who are disciplined and responsible.
Downloads
References
Departemen Pendidikan dan kebudayaan. (1991). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: PT Balai Pustaka.
Koesoema, Doni. (2012). Pendidikan Karakter Utuh dan Menyeluruh. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.
Lickona, Thomas. (2012). Educating for Character: How Our School Can Teach Respect and Responsibility Terjemahan Juma Abdu Wamaungo. Jakarta: Bumi Aksara.
Majid, Abdul dan Dian Andayani. (2012). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mazmanain dan Sebastier. (2013). Implementasi Kebijakan Publik. Jakarta: Balai Pustaka.
Muhaimin, dkk. (1993). Pemikiran Pendidikan Islam, Kajian Filosofis dan Kerangka Dasar Operasionalnya. Bandung: Triganda Karya.
Muhaimin. (2002). Paradigma Pendidikan Islam (Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah). Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Muslich, Mansur. (2011). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.
Sahlan, Asmaun. (2017). Mewujudkan Budaya Religius di Sekolah: Upaya Mengembangkan PAI dari Teori ke Aksi. Malang: UIN Maliki Press.
Soekarto. (1994). Bagaimana Mengakrabkan Sekolah dengan Orangtua Murid dan Masyarakat. Malang: IKIP Malang.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suyadi. (2013). Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Undang-Undang RI No. 20 Tahun 2003 tentang Sisdiknas dan Peraturan Pemerintah RI Tahun 2010 tentang Penyelenggaraan Pendidikan Serta Wajib Belajar.
Ustman, Nurdin. (2002). Konteks Implementasi Berbasis Kurikulum. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter: Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.