Problem Based Learning: Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar IPS pada Peserta Didik di MTs Negeri 9 Gunungkidul
DOI:
https://doi.org/10.14421/jpm.2023.69-74Keywords:
Learning outcomes, Problem Based Learning, student livelinessAbstract
This study aims to analyze the application of the Problem Based Learning (PBL) model in increasing student activeness and learning outcomes. This study uses action research methods carried out in two cycles including planning, implementation, observation, and reflection activities. The subjects of the study were students of grade VII-D MTs Negeri 9 Gunungkidul for the 2021/2022 academic year. The results of research in cycle I and cycle II showed an increase in activeness from cycle 1 to cycle 2 with the achievement of assessment results on student learning outcomes in cycle I obtaining an average score of 54.76 with less criteria and completeness of 42.9% increased quite significantly in cycle II obtaining an average score of 68.10 with sufficient criteria and completeness of 78.6%. The problem-based learning model can be applied to social studies learning for students in grade VII.
Downloads
References
Kamdi, W dkk. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Malang: Universitas Negeri Malang.
Keputusan Dirjen Pendis Nomor 5162 Tahun 2018 tentang Petunjuk Teknis Penilaian Hasil Belajar pada Madrasah Tsanawiyah.
Khodijah. (2012). “Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Peserta didik Dengan Menggunakan Model Problem-Based Learning Pada Mata Pelajaran IPS di Kelas VII.3 Semester Genap Pada SMP Negeri 2 Gadingrejo Kab. Pringsewu Tahun Pelajaran 2011/2012.” Skripsi. Tidak dipublikasikan. Prodi Pendidikan Ekonomi IPS Universitas Lampung.
Mu’aini. (2016). “Peningkatan Kualitas Pembelajaran IPS Melalui Penerapan Metode Problem Based Learning di SMP Negeri 15 Kota.” Jipsindo, 1(3).
Octavia, Fajar. (2016). “Penerapan Model pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kreativitas Belajar Peserta didik Kelas 7C Pada Mata Pelajaran IPS Di SMP Al Islam 1 Surakarta.” Skripsi. Tidak dipublikasikan. Prodi Akuntansi FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Permendiknas Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.
Permendikbud Nomor 4 Tahun 2018 tentang Penilaian Hasil Belajar oleh Satuan Pendidikan dan Penilaian Hasil Belajar oleh Pemerintah.
Sapriya, dkk. (2008). Pendidikan IPS. Bandung: Laboratoriun PKn UPI Press.
Shoimin, Aris. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.
Suyanti, Dwi Retno. (2010). Strategi Pembelajaran Kimia. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inofatif-Progresif. Surabaya: Kencana Prenada Media Group.