Discovery Learning: Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Pencemaran pada Siswa di MTs Negeri 4 Gunungkidul
DOI:
https://doi.org/10.14421/jpm.2023.87-94Keywords:
Discovery learning, learning outcomesAbstract
This study aims to improve student learning outcomes by applying a discovery learning model. This study used the Action research method with two cycles. The subjects of the study were students of Class A Semester 2 of MTs Negeri 4 Gunungkidul SKS Service for the 2021/2022 academic year. The results of research in cycle I and cycle II showed an increase in student learning outcomes. In cycle I, the results of student attitude observations obtained an average score of 2.63 with completeness of 59.37%, increasing to 2.77 with completeness of 75% in cycle II. The results of observing students' skills obtained an average score of 65.93 with a completeness of 43.75% in cycle I, increasing to 70.2 with completeness of 75% in cycle II. The results of knowledge observation obtained an average value of 60 with a completeness of 43.8% in cycle I, increasing to 66.3 with completeness of 52.3% in cycle II. Based on data from observations of attitudes, skills, and knowledge assessments, it can be concluded that the results of science learning for grade A students in Semester 2 MTs Negeri 4 Gunungkidul SKS Services through the application of the discovery learning learning model have increased significantly.
Downloads
References
Ana, Nabila Yuli. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1).
Djamarah, S. B. (1999). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Effendi, L. A. (2012). Pembelajaran Matematika dengan Model Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13 (2).
Hariyani, Suprapti. (2013). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Melalui Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning bagi Siswa Kelas VIII G SMP Negeri 1 Boyolali Tahun Pelajaran 2018-20. Jurnal Pendidikan, 28(2).
Ilahi, Takdir Mohammad. (2012). Pembelajaran Discovery Strategy & Mental Vocational Skill. Jogjakarta: DIVA Press.
Mulyasa. E. (2008). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Pongtuluran, Aris. (2000). Student-Centered Learning: The Urgency and Possibilities. Surabaya: Universitas Kristen Petra.
Semiawan, C. (1992). Pendekatan keterampilan Proses. Jakarta: PT. Gramedia.
Simanjuntak, Mariati Purnama. Lasmaria Siregar dan Yenni Triana Lumbangaol. (2019). Penerapan Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa SMP. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika (INPAFI), 7(4).
Sinambela, P. N. (2017). Kurikulum 2013 dan Implementasinya dalam Pembelajaran. Generasi Kampus, 6(2).
Subroto. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Kemagnetan pada Peserta Didik. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika, 10(1).
Sudjana, Nana dan Ahmad Rivai. (2002). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Tirtonegoro, Sutratinah. (2001). Penelitian Hasil Belajar Mengajar. Surabaya: Usaha Nasional.
Wahjudi, Eko. (2015). Penerapan Discoveri Learning Dalam Pembelajaran IPA Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IX-I di SMP Negeri 1 Kalianget. Jurnal Lensa, 5(I).
Yusuf, Kholid. (2018). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan HOTS dan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Garung Semester 1 Tahun Pelajaran 2017/2018. SPEKTRA: Jurnal Kajian Pendidikan Sains, IV(01).