Pengembangan Kurikulum Operasional Sekolah Jenjang MI/SD Pasca Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.14421/jpm.2023.135-146Keywords:
Development, operational curriculum, Post Covid-19Abstract
The problem of educators in the 4.0 era in making breakthroughs in the creation of innovative learning material delivery, especially after COVID-19, requires innovative solutions in teaching and learning activities in elementary schools. The curriculum developed is expected to be able to provide a pleasant learning atmosphere and educational goals will be easily achieved according to the situation and conditions in the educational unit. This study aims to analyze the operational curriculum of MI/SD schools as a reference to develop components of post-COVID-19 operational curriculum development. This research uses library research method. The results showed that the development of the operational curriculum for MI/SD schools after COVID-19 can be carried out with various principles, paying attention to the preparation references, and the preparation process.
Downloads
References
Arif, Muhammad. (2018). Konsep Pendidikan Akhlak dalam Kitab Kitab Ahlakul Lil Banin Karya Umar Ibnu Ahmad Barjah. Jurnal Pemikiran Keislaman dan Kemanusiaan, 2(2).
Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan. Panduan Pengembangan Kurikulum Operasional di Satuan Pendidikan. Kementerian Pendidikan Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia.
Bahri, S. (2017). Pengembangan Kurikulum Dasar dan Tujuannya. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1).
Camelia, F. (2020). Analisis Landasan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi dalam Pengembangan Kurikulum. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1).
Fitriyah, C. Z., & Wardani, R. P. (2023). Paradigma Kurikulum Merdeka Bagi Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(3).
Idi, Abdullah. (III). Pengembangan Kurikulum (Teori & Praktik). Yogyakarta: Ar Ruzz Media.
John W. Creswell. (2018). 30 Ketrampilan Esensial untuk Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Penerbit.
Khofiatun, K., & Ramli, M. (2016). Peran Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(5), 984–988.
Majid, Abdul. (2013). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mubarok, A. A., Aminah, S., Sukamto, S., Suherman, D., & Berlian, U. C. (2021). Landasan Pengembangan Kurikulum Pendidikan di Indonesia. Jurnal Dirosah Islamiyah, 3(1).
Ningsih, T. (2019). Peran Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Siswa di Era Revolosi Industri 4.0 di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Banyumas. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 24(2).
Nurdin, S. (2005). Guru Profesional dan Implementasi Kurikulum. Jakarta: Quantum Teaching.
Pratycia, A., Putra, A.D., Salsabila, A. G. M., Adha, F. I., & Fuadin, A. (2023). Analisis Perbedaan Kurikulum 2013 dengan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer, 3(1).
Rahmawati, N. (2022). Hubungan Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Keagamaan Anak dengan Hasil Belajar Kognitif. Gunung Djati Conference Series, Islamic Religions Education Conference (IRECON) Series 1, 10.
Rasyid, R. (2022). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Keadaan Ekonomi dalam Pembelajaran Distance Learning Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik: Studi kasusdi MI Kecamatan Wonomulyo Kabupaten Polewali Mandar. Master Tesis. Tidak diterbitkan. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Resti, Y., Zulkarnain, Z., Astuti, A., & Kresnawati, E. S. (2020). Peningkatan Kemampuan Numerasi Melalui Pelatihan Dalam Bentuk Tes Untuk Asesmen Kompetensi Minimum Bagi Guru SDIT Auladi Sebrang Ulu II Palembang. Applicable Innovation of Engineering and Science Research (AVoER), 670–673.
Sudaryono., Margono, G., & Wardani Rahayu. (2013). Pengembangan Instrumen Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sunhaji; (2015). Strategi Pembelajaran: Konsep Dasar, Metode, dan Aplikasi Dalam Proses Belajar Mengajar. Yogyakarta: Pustaka Senja.
Supriadi, F., & Wibowo, D. H. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Operasional Satuan Pendidikan Berbasis Kemaritiman di SMK Negeri 1 Alas Kabupaten Sumbawa. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 6(1).
Susanti Sufyadi., dkk. (2021a). Panduan Pembelajaran dan Asesmen Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah (SD/MI, SMP/MTs, SMA/SMK/MA). Jakarta: Pusat Asesmen dan Pembelajaran, Balitbang dan Perbukuan, Kemdikbudristek.