Pengembangan Alat Evaluasi Menggunakan Aplikasi Ujon pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di MTs
DOI:
https://doi.org/10.14421/jpm.2023.191-200Keywords:
Evaluation tool, learning development, Ujon applicationAbstract
This research aims to develop an evaluation tool using the Ujon application in Indonesian learning in MTs. This research uses the Research and Development (R&D) method with a development research model from Borg and Gall. Research instruments use tests and questionnaires. The results showed that the evaluation tool product using the Ujon application in the form of HOTS multiple-choice questions was 23 valid questions. The validation of media experts showed a final percentage score of 93% with very valid criteria while material experts a final presentation score of 94.66% with very feasible criteria. The evaluation tool that was tested on a large scale using the Ujon application showed a final presentation score of 83.1% with practical criteria, student responses based on the percentage questionnaire of 87.13% including very interesting criteria and responses from teachers to the evaluation tool that was tested 100% including very practical criteria. In conclusion, the evaluation tool developed using the Ujon application is declared very feasible, valid, and practical to use in learning evaluation and interesting for students.
Downloads
References
Anderson, L.W., and Krathwohl, D. R. (2001). A Taxonomy of Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives.
Arikunto, S. (2009). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (edisi revisi). Jakarta: Bumi Aksara.
Barnett, J. E and Francis, A. L. (2012). Using Higher Order Thinking Questions to Foster Critical Thinking: A Classroom Study. Educational Psychology An International. Journal of Experimental Educational Psychology, 1469–5820.
Borg, & G. (1983). Educational research: An introduction. Longman.
Cahyanti, A. D. dkk. (2019). Pengembangan Alat Evaluasi Berupa Tes Online/Offline Matematika dengan Ispring Suite 8. Journal of Science and Mathematics Education, 2(3).
Depdiknas. (2008). Peningkatan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Jakarta: Ditjen Dikdasmen.
Dewi, C. K. (2018). Pengembangan alat evaluasi menggunakan Aplikasi Kahoot pada pembelajaran Matematika Kelas X. UIN Raden Intan.
Emzir, E. (2013). Metodologi penelitian pendidikan: kuantitatif dan kualitatif. Jakarta: Rajawali Pers.
Karfindo, K., & Mustafa, F. (2017). Pengembangan aplikasi Computer Based Test (CBT) untuk Sekolah Menengah Atas (SMA). Register: Jurnal Ilmiah Teknologi Sistem Informasi, 3(1), 42–48.
Komalasari, Y., & Maesyari, E. (2020). Rancang Bangun Aplikasi Ujian Online Studi Kasus: SMK 1 PGRI Cikampek. Jurnal Teknologi dan Open Source, 3(1).
Kuncahyono, K., Kumalasani, M. P., & Aini, D. F. N. (2019). Pengembangan Instrumen E-Test Sebagai Inovasi Penilaian Berbasis Online di Sekolah Dasar. JINoP (Jurnal Inovasi Pemebelajaran), 5(2), 155–169.
Kuncahyono, K., Kumalasani, M. P., & Aini, D. F. M. (2019). Pengembangan Instrumen E-Test sebagai Inovasi Penilaian Berbasis Online di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 5(2), 155–169.
Mulyana, D. (2007). Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyati, D., & Nugrahani, F. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Membaca Permulaan Berbasis Media Flash Card Variatif Untuk Sekolah Dasar. Stilistika : Kajian Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 5(1).
Novrianti. (2014). Pengembangan ComputerBased Testing (CBT) sebagai Alternatif Teknik Penilaian Hasil Belajar. Jurnal Lentera Pendidikan, 17(1), 34–42.
Nugrahani, F. (2018). Metode penelitian kualitatif dalam bidang bahasa Indonesia. Solo: Cakra Books.
Riyadi, A., Hermaliani, E. H., & Utami, D. Y. (2019). Pembuatan Aplikasi Sistem Ujian Online Pada SMK Garuda Nusantara Bekasi. Jurnal Ilmiah SINUS, 17(1), 23–36.
Rusli, M., Hermawan, D., dan S., N. N. (2017). Multimedia Pembelajaran yang Inovatif: Prinsip Dasar & Model Pengembangan. Yogakarta: Andi Publisher.
Saptono, M. P., & Widjasena, H. (2019). Perancangan dan Implementasi Aplikasi Ujian Sekolah Berbasis Komputer atau Computer Based Test (CBT) di SMK Negeri 1 Kabupaten Sorong. Electro Luceat, 5(2), 5-13.
Siregar, R. R., Nasution, K., & Haramaini, T. (2021). Aplikasi Ujian Online Untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama dengan Menggunakan Metode Rational Unified Process (RUP). Jurnal Minfo Polgan, 10(1), 33–41.
Sugiyono. (2019). Metode penelitian pendidikan : kuantitatif, kualitatif, kombinasi, R&D dan penelitian tindakan. Bandung: Alfabeta.
Supriatini, S., Refson, R., & Mustofa, M. (2020). Pengembangan Alat Evaluasi Menggunakan Kahoot pada Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Siswa Kelas VII. Jurnal Bindo Sastra, 4(1), 48–62.
Susilowati, S., & Hidayat, T. (2018). Rancang Bangun Sistem Informasi Ujian Online (Studi Kasus Pada SMAN 58 Jakarta). Jurnal Teknik Komputer AMIK BSI, 40(1), 30-36.
Syaifulloh, M. (2020). Pengembangan alat evaluasi menggunakan aplikasi Quizizz pada pembelajaran IPS terpadu Kelas VII di MTS Negeri 7 Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.