Pengembangan Modul Menulis Puisi Berbasis Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Hasil Belajar

Authors

  • Khori Suhadaningsih Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo
  • Farida Nugrahani Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo
  • Mukti Widayati Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo

DOI:

https://doi.org/10.14421/jpm.2024.1-10

Keywords:

Contextual, Learning outcomes, Module development

Abstract

This study aims to describe the module of Poetry Writing Based on Contextual Approaches to improve learning outcomes. This study used the R&D method of Borg and Gall. The subject of the study was a student of grade VIII D MTs Negeri 3 Gunungkidul. The results showed (1) Product characteristics of the Contextual Approach-Based Poetry Writing module as follows: a) in the form of a printed module of Contextual Approach-Based Poetry Writing; b) the material presented is associated with things around life, so that students more easily understand the material; c) module preparation refers to the contextual learning flow; d) the module contains material for writing poetry based on a contextual approach contained in contextual steps; e) Modules can be used in classroom learning and self-study for students at home. 2) The feasibility of the Contextual Approach Based Poetry Writing module based on the assessment of experts, practitioners, teacher, and student responses provides excellent categories and deserves to be used. 3) the product is effective in increasing knowledge, (N-gain score 0.6533), attitude (6%), and skills (9%).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar, Chairul. (2017). Teori-Teori Pendidikan Klasik Hingga Kontemporer. Yogyakarta: IRCiSoD.

Aqib, Zainal. (2013). Model-model, Media dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya.

Bansuhari. (2020). Penerapan Metode Field Trip untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Pada Siswa Kelas IX H SMP Negeri 6 Watampone. Jurnal Idiomati, 03(01).

Cahyono, E. Y., Martuti, N. K.T. (2015). Pengembangan Modul Peranan Ekosistem Mangrove Sebagai Sumber Belajar Berbasis Konservasi di SMA. Journal of Biology Education, 4(1).

Dalman. (2020). Keterampilan Menulis. Depok: PT Rajagrafindo Persada.

Daryanto. (2013). Menyusun Modul Bahan Ajar Untuk Persiapan Guru dalam Mengajar. Yogyakarta: Gava Media.

Gunawan, P. (2017). Penerapan Strategi Aktivitas Menulis Terbimbing (SAMT) untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Pengumuman Siswa Kelas VII SMP Negeri 7 Rambah Rokan Hulu. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 1(2).

Hamzah, Amir. (2020). Metode Penelitian & Pengembangan (Reseach & Development). Malang: Literasi Nusantara Abadi.

Jannah, Miftahul., dkk. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Modul Menulis Puisi Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Siswa Kelas VIII SMPN 5 Kota Bengkulu. Jurnal Pustaka Indonesia (JPI), 2(3).

Johnson, Eliane B. (2014). Contextual Teaching and Learning Menjadikan Kegiatan Belajar-Mengajar Mengasyikkan dan Bermakna. Bandung: Kaifa.

Juwati. (2017). Diksi dan Gaya Bahasa Puisi-puisi Kontemporer Karya Sutardji Calzoum Bachri (Sebuah Kajian Stilistik). Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran, 1(1).

Majid, Abdul. (2017). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Prastowo. Andi. (2016). Memahami Metode-Metode Penelitian: Suatu Tinjauan Teoretis dan Praktis. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Selibauti, Liya dan Maizar Karim. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Menulis Puisi Berbasis Experiential Learning untuk Siswa SMP Kelas VIII. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra. 8(1).

Sugandi, Rahmat. (2017). Pembelajaran Bahasa Indonesia Konsep Sampai Aplikasi. Surabaya: Lentera Pustaka.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suyanto, Teguh. Edi., dan Munaris. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Puisi Berbasis Project Based Learning Siswa Kelas X. J-SIMBOL (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya). 7(1).

Yuliantoro, Agus. (2018). Pengajaran Apresiasi Puisi. Yogyakarta: Andi Offset.

Downloads

Published

2024-01-14