Multisensory’s Approach to Stimulate Child Early Literacy Ability
DOI:
https://doi.org/10.14421/joyced.2021.11-01Keywords:
stimulation, multisensory, literacy, early childhoodAbstract
This research is a literature study that aims to stimulate early literacy in early childhood through a multisensory approach. This research is a descriptive qualitative type using literature study, with a background of low initial reading skills, the concern that parents are concerned about their children who cannot read when they enter elementary school, and the development of a literacy culture. In this literature study research, researchers used various written sources such as articles and documents relevant to this research. In this study’s literature study, there was an increase in literacy, both from preface reading and initial writing, with a multisensory approach—the results of several studies that a multisensory approach can improve early reading and writing for early childhood.
Downloads
References
Anak, L. P., Di, K. A., Fiani, E. A., & P, Y. K. S. (2012). Pengaruh Pendekatan Multisensori Terhadap Kecerdasan Logika-Matematika Pada Anak Kelompok a Di Taman Kanak-Kanak Kabupaten Kendal. BELIA: Early Childhood Education Papers, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.15294/ijeces.v1i2.9209
Aryani, R., & Fauziah, P. Y. (2020). Analisis Pola Asuh Orangtua dalam Upaya Menangani Kesulitan Membaca pada Anak Disleksia. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1128–1137. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.645
Astuti, S. (2018). Penggunaan Media Kartu Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Permulaan Ditkintan Komara Kelompok B. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1). https://doi.org/10.17509/cd.v7i1.10546
Bariyyah, K. (2018). Peningkatan Kemampuan Menulis Anak Autis Dengan Multisensory Alphabet Bergambar (MAB). V(1), 239–270. https://doi.org/10.14421/ijds.050205
Basyiroh, I. (2017). Program Pengembangan Kemampuan Literasi Anak Usia Dini. Tunas Siliwangi, 3(2), 120–134.
Handoko, H., & Novitasari, K. (2019). Model Multisensori Berbasis Teknologi Multimedia untuk Pembelajaran Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 3(02), 64. https://doi.org/10.29408/goldenage.v3i02.1557
Metode Multisensori Untuk Mengembangkan Kemampuan Membaca Anak Disleksia Di Sd Inklusi. (2009). In Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan UNY (Vol. 2, Issue 2, p. 122902). https://doi.org/10.21831/jpipfip.v0i0.4617
Montessori, K. (2018). Jurnal Caksana - Pendidikan Anak Usia Dini Volume 1 No 1 Juni 2018. 1(1).
Nahdi, K., & Yunitasari, D. (2020). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Literasi Berbahasa Indonesia Usia Prasekolah : Ancangan Metode Dia Tampan dalam Membaca Permulaan Abstrak. 4(1), 446–453. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.372
Paud, P. G., Pendidikan, F. I., Surabaya, U. N., & Purbaningrum, E. (n.d.). Pengaruh Model Pembelajaran Multisensori Terhadap Kemampuan Keaksaraan Pada Anak Kelompok B Pengaruh Model Pembelajaran Multisensori Terhadap Kemampuan Keaksaraan Pada Anak Kelompok B Dita Septiana Dewi.
Pendidikan, J., & Biasa, L. (2019). Jurnal Pendidikan Khusus Dysleksia Diajukan kepada Universitas Negeri Surabaya untuk Memenuhi Persyaratan Penyelesaian DYSLEKSIA Abstract : 1–17.
Permatasari, A. (2015). Membangun Kualitas Bangsa dengan Budaya Literasi. Seminar Nasional Bulan Bahasa UNIB, 146–156.
Permulaan, M., & Disleksia, A. (2020). Diajukan kepada Universitas Negeri Surabaya Untuk Memenuhi Persyaratan Penyelesaian Program Sarjana Pendidikan Luar Biasa Oleh : Ridha Fa ’ Izzah.
Purnamasari, B. N., & Asri, S. A. (2019). Penerapan Pembelajaran Literasi dalam Menstimulasi Keaksaraan Awal Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara, 1–8.
Ruhaena, L. (2015). Model Multisensori: Solusi Stimulasi Literasi Anak Prasekolah. Jurnal Psikologi, 42(1), 47. https://doi.org/10.22146/jpsi.6942
Safetyani, K., Nuryani, P., & Heryanto, D. (2019). Penerapan Metode Multisensori Untuk. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 160–169.
Sapti, M. (2019). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Melalui Metode Multisensori. Kemampuan Koneksi Matematis (Tinjauan Terhadap Pendekatan Pembelajaran Savi), 53(9), 1689–1699.
Sessiani, L. A. (2019). Pengaruh Metode Multisensori Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Taman Kanak - Kanak. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Simanjuntak, G. M., Widyana, R., & Astuti, K. (2020). Pembelajaran Metode Multisensori Untuk Meningkatkan Kemampuan Pra-Membaca Pada Anak Usia Pra-Sekolah. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(1), 51–54. https://doi.org/10.17509/cd.v11i1.21082
SR, M. A., & Supriyanto, D. (n.d.). Penerapan Pendekatan Multisensori Untuk Meningkatkan Pemahaman Makna Kata Pada Anak Autistik. File.Upi.Edu. http://file.upi.edu/Direktori/fip/jur._pend._luar_biasa/195706131985031-maman_abdurahman_saepul_r/artikel.pdf
Suhaimi, I. (2017). Memberdayakan Kecerdasan Kinestetik Anak. Jurnal Illmiyah Bahasa Dan Sastra, 1(1), 72–90. http://jurnal.um.ac.id
Susanto, H. (2016). Membangun Budaya Literasi Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Menghadapi Era MEA. JP-BSI (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(1), 12. https://doi.org/10.26737/jp-bsi.v1i1.70
Suwidhiantari, N. P. A., & Ainin, I. K. (2018). Pengaruh Metode Multisensori Terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Pada Anak Autis Di TK Mentari School Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Khusus, 1–14.
Wati, M. (2019). Meningkatkan Membaca Permulaan Melalui Metode Multisensori Bagi Anak Kesulitan Belajar. 17 Nomor 2, 32–42.
Yaswinda, Yaswinda ismet, syahrul. (2017). Pelaksanaan Model pembelajaran sains berbasis multisensori ekologi di Taman Kanak-kanak Aisyiyah 6 Kota Padang. Pedagogi, XVII(2), 18–25. http://pedagogi.ppj.unp.ac.id/
Yaswinda, Nilawati, E., & Hidayati, A. (2019). Pengembangan Media Video Tutorial Pembelajaran Sains Berbasis Multisensori Ekologi Untuk Meningkatkan Kogntif Anak Taman Kanak-Kanak. Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak Dan Media Informasi PUD, 3359(1), 63–72.