Family Education on the Quality of Children in the Covid-19 Era
DOI:
https://doi.org/10.14421/joyced.2021.11-02Keywords:
Child Education, Child Care, Covid-19, ParentsAbstract
The first education for children from an early age is that of the parents. This study aims to describe the role of family education that will affect the quality of children through parenting and parenting. This study used a qualitative approach with a descriptive method to obtain information related to family education about children's calories. Children's calories need to be supervised by parents to determine whether or not the child's nutrition intake is sufficient to fulfill nutrition in children so as not to excess calories in early childhood. Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. The results showed that parents assisted children by guiding children in learning and doing assignments from educators, a series of habituation models in speech and behavior.
Downloads
References
Amalina, A. (2020). Pembelajaran Matematika Anak Usia Dini di Masa Pandemi COVID-19 Tahun 2020. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 538. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.592
Angka, M. (2021). Penggunaan Media Box of Number and Alfabeth untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitf , Bahasa dalam. 4(1), 67–77. https://doi.org/10.31004/aulad.v4i1.93
Anhusadar, L. O. (2021). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Penerapan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat Anak Usia Dini di Tengah Pandemi Covid 19 Abstrak. 5(1), 463–475. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.555
Aulina, C. N., & Yuli, A. (2019). Aksiologiya : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Peningkatan Kesehatan Anak Usia Dini dengan Penerapan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat ( PHBS ) di TK Kecamatan. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 50–58.
Candra, S. (2018). Pelaksanaan Parenting Bagi Orang Tua Sibuk Dan Pengaruhnya Bagi Perkembangan Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 5(2), 267. https://doi.org/10.21043/thufula.v5i2.3475
Dewi, P. S. D., & Magta, P. R. U. M. (2020). Penerapan Pendidikan Inklusif Pada Pembelajaran Taman Kanak-Kanak (Studi Kasus Pada TK Rare Bali Shool). Jurnal Pendidikan, 8(2), 87–97. https://unimuda.e-journal.id/jurnalpendidikan/article/view/441/391
Hasbi, W. (2012). Keluarga sebagai Basis Pendidikan Pertama dan Utama. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, XII, 245–258. https://media.neliti.com/media/publications/81957-ID-keluarga-sebagai-basis-pendidikan-pertam.pdf
Heldanita. (2016). Konsep Pendidikan Inklusif Pada Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 1(3), 16–24. http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/index.php/goldenage/article/view/1927
Hewi, L., & Asnawati, L. (2020). Strategi Pendidik Anak Usia Dini Era Covid-19 dalam Menumbuhkan Kemampuan Berfikir Logis. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 158. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.530
Hijriyani, Y. S., & Machali, I. (2017). Pembelajaran Holistik – Integratif Anak Usia Dini dengan Pendekatan Cashflow Quadrant di RA Al Muttaqin Tasikmalaya. Al-Athfal : Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 119. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2017.32-02
Huda, K., & Iman, N. (2017). Pelaksanaan Pendidikan Inklusif di lembaga Paud Al-Khair dalam Memberikan Pendidikan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus (ABK). Bimbingan Dan Konseling FIP IKIP Mataram, 2(April), 2503–1708.
Jumiatin, D., Windarsih, C. A., & Sumitra, A. (2020). Penerapan Metode Holistik Integratif Dalam Meningkatkan Kecerdasan Interpersonal Anak Usia Dini di Purwakarta. Jurnal Tunas Siliwangi, 6(2), 1–8.
Lestariningrum, A. (2017). Implementasi Pendidikan Inklusif untuk Anak Usia Dini di Kota Kediri. Jurnal Children Avisory Research and Education, 4(2), 53–68.
Margowati, S., & Astuti, F. P. (2017). Implementasi phbs pada anak usia dini melalui metode seling. Journal of Holistic Nursing Science, 4(1), 10–15.
Maulidia, A., & Hanifah, U. (2020). Peran Edukasi Orang Tua terhadap PHBS AUD selama Masa Pandemi Covid-19. Musamus Journal of Primary Education, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.35724/musjpe.v3i1.3078
Mufaziah, E., & Fauziah, P. (2020). Kendala Orang Tua dalam Mendidik Anak Usia Dini pada Saat Pandemi Covid 19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1045–1051. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.746
Mulyana, A., Munjiat, S. M., & Sibaweh, I. (2021). Manajemen Parenting Berbasis Budaya Lokal Cirebon. 7(1), 15–31.
Novitasari, Y., & Filtri, heleni dkk. (2018). PENYULUHAN PROGRAM PERILAKU HIDUP BERSIH DAN SEHAT ( PHBS ) MELALUI KEGIATAN CUCI TANGAN PAKAI SABUN Dosen Prodi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini , FKIP , Unilak Email : yesinovitasari@unilak.ac.id PENDAHULUAN Peningkatan kualitas sumber daya man. 2(1), 44–49.
Oktaviani, D. A. (2021). Penerapan PAUD Holistik Integratif pada Masa. 5(2), 1870–1882. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.995
Perdana, N. S. (2020). Analisis Biaya Satuan Operasional Penyelenggaraan Taman Kanak-Kanak Holistik Integratif. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 187. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.501
Pramana, C. (2020). Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Dimasa Pandemi Covid-19. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 2(2), 116–124. https://doi.org/10.35473/ijec.v2i2.557
Purba, N., & Gusar, M. R. S. (2020). Clean and Healthy Lifestyle Behavior (PHBS Program) for Children with Intellectual Disability. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 14(2), 275–287. https://doi.org/10.21009/jpud.142.06
Ra, D. I., & Bima, B. (2021). Implementasi kurikulum 2013 (terpadu) di ra baiturrahman bima cirebon. 6(1), 47–58.
Rakhmawati, I. (2015). Peran Keluarga dalam Pengasuhan Anak. Jurnalbimbingan Konseling Isla, 6(1), 1–18.
Salehudin, M., Yatun, S., Komariah, D. L., Eka, N., & Aminda, R. (2020). Persepsi Guru Dalam Implementasi Holistik Integratif Pendidikan Anak Usia Dini Pada Kondisi New Normal. Jurnal Golden Age, 4(02), 394–406. https://doi.org/10.29408/jga.v4i02.2767
Satrianingrum, A. P., & Prasetyo, I. (2020). Persepsi Guru Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Pelaksanaan Pembelajaran Daring di PAUD. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 633. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.574
Setiardi, D. (2017). Keluarga Sebagai Sumber Pendidikan Karakter Bagi Anak. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam, 14(2). https://doi.org/10.34001/tarbawi.v14i2.619
Silalahi, V., Aritonang, E., Ashar, T., Kusumawati, D., Ekayanti, I., Masyarakat, D. G., Manusia, F. E., Bogor, I. P., Sefaya, K., Nugraheni, S., Pangestuti, D., Ayu, D. S., Kasmini Handayani, O. W., Yurni, A. F., Sinaga, T., อารียา เสรีภาพ สุทรี นาคพร้อม, Kusumarani, A., Noviarddhi, A., Sofianita, N. I., … Rahmad, A. (2016). The Effect of Comic Media On Vocaional and Fruit Knoledge And Attitude in SD AISYIYAH and Kalicilik SDN 2 Demak. Jurnal Kesehatan Masyarakat (e-Journal), 3(2), 1689–1699. http://journal.binawan.ac.id/index.php/bsj/article/view/52/53%0Ahttp://ejournal.poltekkes-smg.ac.id/ojs/index.php/jrg/article/view/4311/1163
Trisnawati, W., & Sugito, S. (2020). Pendidikan Anak dalam Keluarga Era Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 823–831. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.710
Widiyanto, A. F., & Gamelia, E. (2017). Peran Perempuan Sebagai Ibu Dalam. Palastren, 10, 127–148.
Wiresti, R. D. (2020). Analisis Dampak Work From Home pada Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 641. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.563
Yaswinda, Y., Yulsyofriend, Y., & Sari, H. M. (2020). Analisis Pengembangan Kognitif dan Emosional Anak Kelompok Bermain Berbasis Kawasan Pesisir Pantai. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 996–1008. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.711