Development Of Animation Based Quiz Media Themes Of Animals To Improve Expressive Language Skills
DOI:
https://doi.org/10.14421/joyced.2021.11-03Keywords:
Animation, Quiz Media, Language Skills, Animal ThemesAbstract
The use of media that is still low at the level of children's expressive language skills makes researchers create media that aims to improve graphic language skills of children 4-5 years old by making magazines as children's worksheets. The research method used is by using research and development methods with data collection techniques through data collection, product design, and produce results which are then processed into data which is then analyzed. Based on the study results, the expressive language skills of the students of Play Group PAUD Harapan Bangsa Cirebon Regency after the trial showed an increase of 22.50% with the outcome of 78.50%, namely in the very well developed category. Animated animal-themed quiz game contains animations (moving pictures), including sub-themes of animal types, animal characteristics, and animal food. Therefore, creating an animated quiz media based on animal themes can improve the expressive language skills of early childhood.
Downloads
References
A, P. B. (2017). Media dan Teknologi dalam Pembelajaran. Kencana.
Anggalia, A., & Karmila, M. (2014). Upaya Meningkatkan Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak Dengan Menggunakan Media Boneka Tangan Muca (Moving Mouth Puppet) Pada Kelompok A TK Kemala Bhayangkari 01 Semarang. Paudia, 3(2), 133–159.
Ari, P. D. R. (2017). Peningkatan Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Outbound di TK Kemala Bhayangkari Kecamatan Ngawen Kabupaten Blora. Universitas Negeri Semarang.
Cahaya, C. (2016). Metode VAT untuk meningkatkan kemampuan berbahasa ekspresif tunarungu di Kabupaten Gowa. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 2(2), 162. https://doi.org/10.26858/jpkk.v2i2.2795
Dadan, S. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini Stimulasi dan Aspek Perkembangan Anak. PT Kharisma Kencana.
Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Satu Nusa.
Dwi, S. M. C., & Sri, W. (2016). Meningkatkan Kemampuan Bahasa Ekspresif Melalui Kegiatan Bermain Peran Makro Pada Kelompok A. PUAD Teratai, 5(3), 8–11.
E, Y. H. (2015). Kurikulum dan Pembelajaran PAUD. Media Akademi.
Hurlock, E. B. (1980). Psikologi Perkembangan (Edisi Keli). Erlangga.
Niken, A., & Dany, H. (2010). Pembelajaran Multimedia di Sekolah. Prestasi Pustaka.
Nunuk, S., Achmad, S., & Aditin, P. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung. PT Remaja Rosdaskarya.
Rayandra, A. (2011). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Gaung Persada.
Rusman. (2015). Pembelajaran Tematik Terpadu Teori, Praktik, dan Penilaian. Grafindo Persada.
Sedarmayanti, & Syarifudin, H. (2011). Metodologi Penelitian. CV Mandar Maju.
Sobarna, A. Y. I. (2010). Efektivitas Metode “ Storytelling ” Bermedia Boneka untuk Pengembangan Kemampuan Berkomunikasi. Mimbar, XXVI(1), 71–80.
Supardi. (2016). Penilaian Autentik Pembelajaran Afektif, Kognitif, dan Psikomotor: Konsep dan Aplikasi. PT Rajagrafindo Persada.
Suyadi. (2015). Teori Pembelajaran Anak Usia Dini. PT Remaja Rosdaskarya.
Suyadi, & Maulidya, U. (2013). Konsep Dasar PAUD. PT Remaja Rosdaskarya.
Tri, K., Yani, P., & Tridian, G. S. (2019). Pendidikan Anti Korupsi Berbasis Multimedia. CV Budi Utami.
Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu. Bumi Aksara.
Winarni, E. W. (2018). Teori dan Praktik Penelitian Kualitatif Kuantitatif Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Research And Development (R&D). Bumi Aksara.