Development of Religious and Moral Values Through Cublak-Cublak Suweng Traditional Games To Build Children's Character
DOI:
https://doi.org/10.14421/joyced.2021.12-05Keywords:
moral values, religious, early childhood, traditional games, creativityAbstract
One way to build character early is through games, including traditional games. Apart from building character, this game can also develop aspects of children's religious and moral values. The purpose of this research is to make children's character. The type of research used in this research is descriptive research with an inductive approach, data collection techniques used are primary and secondary data through inductive methods. Based on the results of research that has been carried out, it shows that traditional games performed for early childhood using cublak-cublak suweng games can help train and develop the development of religious and moral values in children aged 4-6 years by training children to behave well, honest, polite behavior, tolerance, train cooperation, and train children's creativity.
Downloads
References
Ananda, R. (2017). Implementasi Nilai-nilai Moral dan Agama pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.28
Anggraini, R., & Suyadi, S. (2019). Supporting Six Aspects of Development of Children 3-6 Years Through Educational Educative Tools Smart Book. Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies.
Ariesta, F. W. (2019). Nilai Moral Dalam Lirik Dolanan Cublak-Cublak Suweng. Ilmu Budaya Cakrawala.
Chairunnissa, C. (2017). Metode Penelitian Ilmiah Aplikasi dalam Pendidikan dan Sosial. Mitra Wacana Media.
Erna Purba, Abas Yusuf, I. A. (2013). Peningkatan Nilai-Nilai Agama dan Moral Melalui Metode Bercerita pada Anak Usia 4-5 Tahun. PG-PAUD FKIP Universitas Tanjungpura Pontianak.
Ervanda, Y., & Z, A. F. (2020). PERMAINAN TRADISIONAL CUBLAK-CUBLAK SUWENG DARI PROVINSI YOGYAKARTA DAN PEMBENTUKAN KARAKTER TANGGUNG JAWAB PADA PESERTA DIDIK MI/SD DI INDONESIA. el-Ibtidaiy:Journal of Primary Education. https://doi.org/10.24014/ejpe.v3i2.9758
Fad, A. (2014). Kumpulan Permainan Anak Tradisional Indonesia. Cerdas Interaktif.
Gallahue. (2012). Permainan Tradisional Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Budaya, 9(9), 126.
Haris, I. (2016). Kearifan Lokal Permainan Tradisional Cublak-Cublak Suweng Sebagai Media Untuk Pengembangan Kemampuan Sosial Dan Moral Anak Usia Dini. Jurnal AUDI.
Helaluddin, & Wijaya. (2019). Analisis Data Kualitatif. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Herawati. (2015). Nilai-Nilai Karakter Yang Terkandung Dalam Dolanan Anak Pada Festival Dolanan Anak SE-DIY 2013. Jurnal Seni dan Pendidikan Seni, 13(1).
Islam, S. (2017). KARAKTERISTIK PENDIDIKAN KARAKTER; MENJAWAB TANTANGAN MULTIDIMENSIONAL MELALUI IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013. EDURELIGIA; JURNAL PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. https://doi.org/10.33650/edureligia.v1i2.50
Iswinarti. (2017). Permainan Tradisional Prosedur dan Analisis Manfaat Psikologis. UMM Press.
Kemendikbud, K. (2020). Kamus Besar Bahasa Indonesia.
Khoiriah, I., Nabilah, I., & Suyadi, S. (2019). ANALISIS PERKEMBANGAN NILAI AGAMA-MORAL SISWA USIA DASAR (TERCAPAI) STUDI KASUS DI MI MA’ARIF BEGO. JURNAL SCHEMATA Pascasarjana UIN Mataram. https://doi.org/10.20414/schemata.v8i2.1318
Kohlberg, L. (1973). The Claim to Moral Adequacy of a Highest Stage of Moral Judgment. The Journal of Philosophy. https://doi.org/10.2307/2025030
Maulana, S. M., Susilo, H., & Riyadi. (2015). IMPLEMENTASI E-COMMERCE SEBAGAI MEDIA PENJUALAN ONLINE (STUDI KASUS PADA TOKO PASTBRIK KOTA MALANG). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB).
Na’im. (2015). Peningkatan Keterampilan Sosial Anak (Usia 4-5 Tahun) Melalui Permainan Tradisional Cublak-Cublak Suweng Di TK ABA 44 Kecamatan Banyumanik – Kota Semarang. Jurnal Belia, 4(2), 49.
Nurhayati, I. (2012). Peran Permainan Tradisional Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini (Studi di PAUD Geger Sunten, Desa Suntenjaya). EMPOWERMENT: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Luar Sekolah.
Risti, D. (2018). Permainan Cublak-Cublak Suweng. Samudra Biru (Anggota IKAPI).
Robert, C. (2003). Menumbuhkan Kecerdasan Moral Pada Anak. PT Gramedia.
Rozaq, A., Lestari, K. F., & Handayani, S. (2015). Sistem informasi produk dan data calon jamaah haji dan umroh pada Pt. Travellindo Lusiyana Banjarmasin berbasis web. Jurnal POSITIF.
Rukiyah. (2019). Penanaman Nilai-Nilai Karakter pada Anak Melalui Permainan Tradisional. Jurnal Anuva.
Safitri, L. N., & ‘Aziz, H. (2019). Pengembangan Nilai Agama dan Moral Melalui Metode Bercerita pada Anak. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini. https://doi.org/10.14421/jga.2019.41-08
Sugiarto, E. (2015). Menyusun Proposal Penelitian Kualitatif Skripsi dan Tesis. Penelitian.
Sukirman, D. (2005). Permainan Tradisional Jawa. Kepel Press.
Supriyanto. (2015). Perkembangan Nilai Agama Dan Moral Anak Dan Pendidikan Keagamaan Orangtua. Jurnal Modeling Program Studi PGMI, 3(1).
Suyadi. (2011). Pentingnya Membangun Karakter Sejak Usia Dini Agar Berdaya Saing Global. Al-Bidayah.
Tuti Andriani. (2012). Permainan Tradisional Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Sosial Budaya.