Utilization of Used Materials to Increase Early Childhood Art Creativity in Flamboyan Kindergarten
DOI:
https://doi.org/10.14421/joyced.2022.21-03Keywords:
Used Materials, Artistic Creativity, Early Childhood, KindergartenAbstract
Early childhood is the basis for instilling life values in order to become creative and innovative human beings and have skills, one of which is by utilizing used materials in a learning activity at school. The purpose of this study was to find out more about the use of used materials as a medium to increase artistic creativity in early childhood in Flamboyan Kindergarten. This study uses a qualitative research method with a qualitative descriptive approach. Observation, interview, and documentation are data collection techniques. While the data analysis techniques include data reduction, data presentation, and drawing concluding. The results showed that the use of used materials can increase artistic creativity in Kindergarten Flamboyan which is used as teaching material by paying attention to aspects of child development. This is evidenced by the children exploring and creating works from used materials accompanied by their homeroom teacher.
Downloads
References
Amalia, D. (2020). PENGGUNAAN MEDIA BAHAN BEKAS UNTUK MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS ANAK USIA DINI KELOMPOK B DI TK AL-FITRAH ACEH BESAR. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1).
Ariska, K. (2021). Pemanfaatan Bahan Bekas dengan Decoupage untuk Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini pada Pembelajaran Online. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(2), 189–200.
Atira, Nurhidayah Ilyas, S., & Rusmayadi, R. (2021). Pengaruh Kegiatan Melukis Menggunakan Bahan Bekas terhadap Peningkatan Kreativitaas Anak. Jurnal Pelita PAUD, 5(2), 213–221. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v5i2.1316
Fatmala, Y., & Hartati, S. (2020). Pengaruh Membatik Ecoprint terhadap Perkembangan Kreativitas Seni Anak di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1143–1155.
Kurnia, S. D. (2015). Pengaruh kegiatan painting dan keterampilan motorik halus terhadap kreativitas anak usia dini dalam seni lukis. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(2), 285–302.
LAILIYAH, A. (2021). PENGGUNAAN BAHAN ALAM DAN BARANG BEKAS SEBAGAI MEDIA KOLASE UNTUK MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS ANAK KELOMPOK B DI TKIT DAARUSSALAM TULUNGAGUNG.
Lubis, F. (2021). Optimalisasi Kreativitas Seni Melalui Alat Musik Bahan Bekas Anak Usia Dini. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN SYARIF KASIM RIAU.
Maimanah, M. (2021). PENGEMBANGAN KREATIVITAS SENI ANAK MELALUI BERMAIN MOZAIK DI TK PERTIWI SUKOSONO KEDUNG JEPARA. Wawasan Pendidikan, 1(1), 115–126. https://doi.org/10.26877/wp.v1i1.9258
Mansur, D., Kalalo, G., & Tampi, F. L. (2021). Pemanfaatan Alat Musik Dari Bahan Bekas Untuk Meningkatkan Kreativitas Seni Anak Usia Dini Di TK Frater Don Bosco Tomohon. Kidspedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 11–15.
Mulyasa, H. E. (2021). Menjadi Guru Penggerak Merdeka Belajar. Bumi Aksara.
Munandar, U. (1997). Mengembangkan Insiatif Dan Kreativitas Anak. Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 2(2), 31–42.
Pratiwi, A. R., Fitroh, S. F., & Adhani, D. N. (2018). Pengaruh Metode Bermain dengan Bahan Bekas Terhadap Kemampuan Berhitung Anak Kelompok B 5-6 Tahun. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 5(1), 64–74. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v5i1.3851
Putri, R. (2021). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Permainan Kolase Bahan Bekas Studi Literatur. Jurnal Golden Age, 5(2), 314–322.
Rahayu, N. (2020). Meningkatkan Kreativitas Seni Melalui Permainan Kolase Ampas Kelapa Anak Usia Dini di PAUD Al-Faiz Kota Langsa. At-Tarbawi, 7(1), 1–13.
Rohani, R. (2017). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Media Bahan Bekas. JURNAL RAUDHAH, 5(2).
Rose, R., & Miranda, D. (n.d.). Peningkatan Kemampuan Mengenal Bilangan melalui Media Visual dari Bahan Bekas pada Anak Usia Tk. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(12).
Selvi, I. D., & Saraswati, D. A. (2021). Pompom Box Toy to Develop Numeracy Skills in Early Childhood. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 16(2), 191–212. https://doi.org/10.21580/sa.v16i2.8012
Setyowati, C. (2021). Meningkatkan Kreativitas Anak melalui Media Bahan Bekas. Journal Ashil: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 80–91.
Sherly, S., Dharma, E., & Sihombing, H. B. (2021). Merdeka belajar: kajian literatur. UrbanGreen Conference Proceeding Library, 183–190.
Sudiarni, B. N., & Gunawan, I. M. (2021). Analisis Pengaruh Media Bahan Bekas Terhadap Keterampilan Motorik Halus pada Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Al Hikmah. Jurnal Paedagogy, 8(4), 594. https://doi.org/10.33394/jp.v8i4.3409
Suzana, S., Karim, A., Amanah, A., & Munajim, A. (2021). Bermain Kognitif Matematika Anak Melalui Pemanfaatan Barang Bekas pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(2).
Waslimah, E., Alim, M. L., & Syahrial, S. (2020). Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Anak dengan Metode Demonstrasi dalam Pemanfaatan Bahan Bekas. Journal of Education Research, 1(3), 265–275.