Augmented Reality (AR) Sebagai Media Interaktif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
DOI:
https://doi.org/10.14421/mahira.2025.32.04Keywords:
Augmented Reality, Arabic Language Learning, Speaking SkillAbstract
This study aims to explore students’ experiences in using Augmented Reality (AR) as an innovative medium to enhance Arabic speaking skills (maharah al-kalām). Conducted with sixth-semester students of the Arabic Language Education Program at UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, the research applied a qualitative descriptive approach. Data were collected through participatory observation, in-depth interviews, and documentation, and analyzed using the Miles, Huberman, and Saldaña model. Findings indicate that AR improves comprehension of abstract concepts, supports vocabulary acquisition, and fosters students’ confidence and participation through 3D visualizations and contextual simulations. However, challenges include limited AR-based Arabic content, digital infrastructure, and technological readiness. The study highlights AR’s potential as a pedagogical tool in Islamic higher education, emphasizing the importance of teacher facilitation and interdisciplinary collaboration.
Downloads
References
Aditia, R., & Artikel, R. “Peran Dan Tantangan Teknologi Augmented Reality Dalam Meningkatkan Pengalaman Pengguna Media A B S T R A K”. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 4(1), 35–43. (2024).
Aini, Nur, Dkk.. "Integrasi Teknologi Augmented Reality dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Gen Z." Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kearifan Lokal 5.1 (2025): 185-196.
Anggraini, Lesi. "Integration Of Augmented Reality (Ar) Technology In English Speaking Learning." Esteem Journal of English Education Study Programme 8.2 (2025): 467-479.
Azhar, Muhammad, et al. "Revolusi Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Digital: Analisis Peran Artificial Intelligence Dalam Pengembangan Kompetensi Berbahasa." Al-Ma'lumat: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 3.2 (2025): 58-81.
Depan, Dkk..” IMPLEMENTASI PENDIDIKAN PROFETIK MELALUI KEGIATAN SEKOLAH SEBAGAI UPAYA PENANGGULANGAN KENAKALAN REMAJA DI SMK NEGERI 4 YOGYAKARTA”. (2024).
Dwi Yamila Yulianingsih, & Yusron Hidayat. “Pengaruh Penggunaan Media Scrabble Terhadap Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa Kelas V Di Madrasah Ibtidaiyah Darul Falah Oelaba”. Mahira: Journal Of Arabic Studies & Teaching, 1(3), 171–180. (2025).
Mufliah, M., & Puspita. “Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Inovasi Pembelajaran SKI Berbasis Smart TV Di Mts Irsyadun Nasyi’in”. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(4), 1539–1554 (2024).
Kotimah, E. K. “Meningkatkan Pendidikan Sains Menjelajahi Dampak Video Animasi Powtoon Dalam Instruksi IPA”. Dalam Jurnal Sains Dan Teknologi (Vol. 1, Nomor 1). (2024).
Irafany, M. N., Dkk.” Analisis Teori Dan Referensi Pembelajaran Bilingual: Metode, Teknik, Strategi, Evaluasi, Dan Aspek Pembelajaran Komprehensif.” Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 2. (2025).
Inayah, S., Kania, N., & Kusumaningrum, BPENDIDIKAN DI ERA DIGITAL. Https://Www.Researchgate.Net/Publication/379044969. . (2024).
Muhammad Arsyad, Dkk “Teori-Belajar-Dan-Pembelajaran” (2025).
Pratama, F. A., Dkk. “Pengembangan E-Learning Berbasis Spiritual Untuk Pelatihan Digital Marketing Bagi Pelaku Umkm Halal Di Kecamatan Koto Tangah Kota Padang. Jurnal Dinamika Ekonomi Syariah” 12(1), 210–219. (2025).
Muhammad Arsyad, D. “Teori-Belajar-Dan-Pembelajaran.” (2025).
Aini, N., Dkk. “Integrasi Teknologi Augmented Reality Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Gen Z”. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kearifan Lokal. (2025
Muhammad Arsyad, D. “Teori-Belajar-Dan-Pembelajaran.” (2025).
Wijaya Kusuma, J., Dkk. “DIMENSI MEDIA PEMBELAJARAN” (Teori Dan Penerapan Media Pembelajaran Pada Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0). (2023).
Ulfah, Hafizah, and Wahyu Subadi. "Peran Kepala Desa Sebagai Motivator Dalam Meningkatkan Disiplin Waktu Aparatur Desa Pada Kantor Desa Juai Kecamatan Tanjung Kabupaten Tabalong." JAPB 4.2 (2021)
Wawancara, 14 April 2025
Wijaya Kusuma, Dkk. “Dimensi Media Pembelajaran (Teori Dan Penerapan Media Pembelajaran Pada Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0)”. (2023).
Sadikin, Dkk. "Integrating augmented reality (AR) in EFL class for teaching vocabulary." Professional Journal of English Education 3.2 (2020): 161-167
Sulkipani. “Penerapan Teori Kognitif Kontruktivisme Piaget Dalam Pembelajaran Kimia Hijau Dan Pembangunan Berkelanjutan 2030”(Studi Fenomenologi Di Sman 2 Padalarang). (2024).
Sani, A. M., Yusron Hidayat, & Ahwil Lutan Hidayah. “Problematika Pembelajaran Ilmu Balāghah Di Kelas XI Madrasah Āliyah Pondok Pesantren Modern Al-Mu’minien Lohbener Indramayu”. Mahira: Journal Of Arabic Studies & Teaching, 2(2), 21–30. (2025).
Tin-Chang, Chang, Chin-Huang Daniel Liao, and Huang Hsun-Hui. "The learning outcome of using augmented reality instruction to enhance students’ English vocabulary learning in the EFL elementary school." English Language Teaching Methodology 3.1 (2023): 152-161
Yani Balaka, Dkk. “Metodologi Penelitian Kuantitatif”. (2022).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yusron Hidayat, Sabarudin, Ari Cahya Mawardi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.




