Implementasi Metode Tutor Sebaya Melalui Pemanfaatan Media Kantong Ajaib dalam Keterampilan Membaca di MTs Darussalam Sleman
DOI:
https://doi.org/10.14421/mahira.2025.33.02Keywords:
Magic Pocket Media, Peer Tutoring Method, Reading SkillsAbstract
Reading skills play a crucial role in the learning process, yet many students still struggle to comprehend Arabic texts effectively. This study examines the implementation of the Peer Tutor method supported by the Magic Pocket media to enhance students’ reading abilities at MTs Darussalam. The Peer Tutor method enables collaborative learning, allowing students to assist one another in understanding reading materials, while the Magic Pocket media containing various learning tools related to Arabic texts helps create a more engaging and interactive learning environment. Using a qualitative approach, data were collected through interviews, observations, and documentation to capture the experiences and perceptions of teachers and students. The findings reveal that the Peer Tutor method encourages active knowledge sharing, and the Magic Pocket media significantly increases student interest and participation in the learning process. Together, these components contribute to improved reading skills among students. The study concludes that integrating the Peer Tutor method with Magic Pocket media offers an effective alternative strategy for enhancing Arabic reading proficiency and recommends its broader application in similar educational settings.
Downloads
References
A, Zulfikar, and Firdaus R. “Metode Pembelajaran Berbasis Kolaborasi Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa.” Pendidikan Dan Pengajaran 18, no. 4 (2023): 150–63.
Abrianto, Oktavian Rosa, and Erlina Prihatnani. “Penerapan Metode Tutor Sebaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Motivasi Belajar Siswa Pada Materi Trigonometri Kelas Xi Mipa 4 Sma Negeri 1 Ambarawa.” Satya Widya 35, no. 1 (2019): 62–74. https://doi.org/10.24246/j.sw.2019.v35.i1.p62-74.
Berly, MHD. “Peran Media Pembelajaran Siswa Di Kelas,” 2023, 1–6.
Dede, Ibuk. “Wawancara Dengan Guru Bahasa Arab Tentang Persepsinya Terkait Penerapan Metode Tutor Sebaya.” Wawancara Pribadi, 2024.
Fitriani, Desi. Pengaruh Penerapan Alat Permainan Edukatif Kantong Ajaib Terhadap Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan Pada Anak Kelompok A Di Ra Iqra’ Sabila Kota Jambi. UNIVERSITAS JAMBI. Vol. 13, 2023.
Gunawan, Iman. “KUALITATIF Imam Gunawan.” Pendidikan, 2013, 143. http://fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2015/12/3_Metpen-Kualitatif.pdf.
Hayati, Zikra, Hijriati Hijriati, and Asri Wijayanti. “Pengaruh Media Kantong Ajaib Terhadap Kemampuan Mengenal Angka Anak Usia 5-6 Di Tk Mekar Setaman.” MURANGKALIH: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 4, no. 01 (2023): 12–18. https://doi.org/10.35706/murangkalih.v4i01.9126.
Istianah, Rofiatuul. “Iplementasi Strategi Mimicrymemorization Pada Pembelajaran Mufradat Bahasa Arab Bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyahmin 7 Bandar Lampung Koderi Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.” Al-Fathin, 2019.
Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia, Kementerian Pendidikan. Statistik Pendidikan Indonesia 2023, 2023.
Krissandi, Apri, Widharyanto, and Rishe Purnama Dewi Dewi. Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk SD:Pendekatan Dan Teknis. Media Maxima, 2018.
M. Q, Patton. Kualitatif Research & Evaluation Methods. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.
Maharani, Agustina Putri, Dhea Puspita Faradila, and Nabila Adwitia Ramadani. “Wawancara Dengan Siswa Tentang Penggunaan Metode Tutor Sebaya Berbantuan Kantong Ajaib.” Wawancara Pribadi, 2024.
Maharani, Amanda Safa, Akbar Zahir Abdul adzim Adzim, and Fatih Maulana Ramadhan. “Wawancara Dengan Siswa Yang Ditutori Tentang Pengalaman Siswa Yang Ditutori.” Wawancara Pribadi, 2024.
Mohammad, Alfhatheh. “Pemanfaatan Instant Messenger Telegram Sebagai Alat Penyebaran Paham Radikal Di Indonesia.” Pharmacognosy Magazine 75, no. 17 (2021): 399–405.
Murdiyanto, Eko. Metode Penelitian Kualitatif (Sistematika Penelitian Kualitatif). Yogyakarta Press, 2020. http://www.academia.edu/download/35360663/METODE_PENELITIAN_KUALITAIF.docx.
Nugrahani, Rahina, and Jurusan Seni Rupa. “Media Pembelajaran Berbasis Visual Berbentuk Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Kualitas Belajar Mengajar Di Sekolah Dasar.” Lembaran Ilmu Kependidikan 36, no. 1 (2017): 35–44.
Purwantati, Yustina Rini. “Penerapan Metode Tutor Sebaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Matematika Konsep Perkalian Skalar Dua Vektor.” Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran 2, no. 3 (2018): 385. https://doi.org/10.23887/jipp.v2i3.16313.
Putri, M U. “Analisis Aktivitas Belajar Siswa Berdasarkan Gaya Belajar Pada Pembelajaran Biologi Kelas XI IPA 2 Di Madrasah Aliyah Raudlatus Syabab Sukowono Jember” 7, no. 1 (2023): 1–11. http://digilib.uinkhas.ac.id/29220/.
Ruhansih, Dea Siti. “Efektivitas Strategi Bimbingan Teistik Untuk Pengembangan Religiusitas Remaja (Penelitian Kuasi Eksperimen Terhadap Peserta Didik Kelas X Sma Nugraha Bandung Tahun Ajaran 2014/2015).” QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan 1, no. 1 (2017): 1–10. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497.
S, Vygotsky, L. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press., 1978. https://doi.org/https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4.
Salsabila, Intan Nadia, and Fadlilatul Fithriyana. “Relasi Makna Dalam Bahasa Arab Dan Implikasinya Terhadap Pemahaman Kontekstual.” Mahira: Journal of Arabic Studies and Teaching 3, no. 2 (2025): 102–12.
Sari, Ria Eka, Fhery Agustin, Alfa Saleh, and Rahma Tesya. “Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa.” Jurnal TUNAS 3, no. 1 (2021): 169–73.
Sitasari, Novendawati Wahyu. “Mengenal Analisa Konten Dan Analisa Tematik Dalam Penelitian Kualitatif.” Forum Ilmiah 19 (2022): 77.
Stadtländer, Christian T. K.-H. “Qualitative, Quantitative, and Mixed-Methods Research.” Microbe Magazine 4, no. 11 (2009): 485–485. https://doi.org/10.1128/microbe.4.485.1.
Surur, Misbakhus. “Tantangan Dan Peluang Bahasa Arab Di Indonesia.” Risda: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam 6, no. 2 (2022): 174–82. https://doi.org/10.59355/risda.v6i2.90.
Syahfitri, Fajar Ayu, Adib Saputra, Adinda Fitriana, Andhika Dwi Saputri, Ruby Syahira, and Mohamad Abdul Wakhid. “Pengaruh Metode Belajar Tutor Sebaya Pada Mata Kuliah Tashrif Program Studi Pendidikan Bahasa Arab” 2, no. 1 (2023): 104–11. http://jurnalilmiah.org/journal/index.php/majemuk.
Taroreh, Berlinda. “Analisis Tematik Data Kualitatif Pada Pengembangan Perangkat Pembelajaran Paradigma Pedagogi Reflektif (PPR).” SNFKIP 2021: Pendidikan Bagi Masyarakat Di Daerah 3T, no. 17 (2021): 167–76. http://repository.unpas.ac.id/30547/5/BAB III.pdf.
Taubah, Miftachul. “Maharah Dan Kafa’ah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Studi Arab 10, no. 1 (2019): 31–38. https://doi.org/10.35891/sa.v10i1.1765.
Ulfa, Maria. “Metode Sorogan Kitab Untuk Pemahaman Nahwu ( Imrity) Pondok Pesantren Assunniyah Kencong Jember.” Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab 5, no. 01 (2022): 65. https://doi.org/10.32332/al-fathin.v5i01.5202.
Utami, Dwi Dyan. “Eksplorasi Penggunaan Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Interaktif Menurut Siswa.” Mahira: Journal of Arabic Studies and Teaching 3, no. 2 (2025): 91–101.
Yanti, Nova, Nova Yanti Stai, Hubbulwathan Duri, and Nurul Afrani Sds. “Efektivitas Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Menggunakan Metode Langsung Di SDS Hubulwathan Duri.” Al-Ishlah: JJurnal Pendidikan 10, no. 2 (2018): 231–43.
Yunita, Sri, and Siti Asiah. “Implementasi Metode Tutor Sebaya Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Siswa (Studi Kualitatif Naturalistik Di SMA Martia Bhakti Kayu Ringin Bekasi Selatan Kota Bekasi).” Turats 15, no. 1 (2022): 53–65. https://doi.org/10.33558/turats.v15i1.4539.
Zaenuddin, Radliah. Metodologi Dan Strategi Alternatif Pembelajaran Bahasa Arab. Cirebon: Pustaka Rihlah Group, 2005.
Zahra, Salsabila, Dea Septiani, and Rinaldi Supriadi. “Analisis Metode Terjemahan Google Translate Dari Teks Berita Bahasa Arab Ke Dalam Bahasa Indonesia.” Al-Fathin 7, no. 1 (2024). https://doi.org/10.24090/jpa.v15i1.2014.pp26-43.
Zuliana, Erni, Ade Nur Istiani, and Koderi Koderi. “Manajemen Pembelajaran Bahasa Arab Virtual Class (VC) Berbasis Aplikasi Edmodo Pada Mahasiswa UIN Raden Intan Lampung.” Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab 5, no. 01 (2022): 18. https://doi.org/10.32332/al-fathin.v5i01.5058.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hanna Sajida Fitria, Agus Alfaya Arif

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.




