STRATEGI LAYANAN DINAS PERPUSTAKAAN DAN KEARSIPAN KOTA DUMAI DALAM KEGIATAN STORYTELLING DI MASA NORMAL BARU
Abstract
The library service is the backbone of the library. Without services, the collection of library materials cannot be optimally utilized. One of the services provided by the Library and Archives Department of Dumai City is storytelling services. Storytelling service is a service conducted to convey a story through words, pictures, photos, or sound. Challenges arising from the impact of the pandemic have resulted in the library services being less optimal. Nevertheless, the Library and Archives Department of Dumai City strategically conducts activities as a form of prime service to library users through innovative storytelling services. The method used in this research is qualitative descriptive. Data collection is done through observation and survey, including direct field monitoring and interviews with the research subjects. The research results state that the strategy and innovation of storytelling service activities during the pandemic are effectively carried out online by utilizing social media. When there are policies related to easing activities in the new normal, face-to-face interactions can provide a very interesting impression and receive a very positive response, even when adhering to health protocols.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asmadi, Muh., (2019). Mengenal Storytelling dan Teknik Menyajikannya. Gcomm.id. https://gcomm.id/artikel/storytelling/
Dewi, M. M., & Nani, N. (2020). Tinjauan literatur: Manfaat storytelling bagi anak: Review Artikel. Majalah Kesehatan, 7(3), 201-211. https://doi.org/10.21776/ub.majalahkesehatan.2020.007.03.7
Hasan, N. A. H. N. A. (2018). Pendidikan dan pelatihan sebagai upaya peningkatan kinerja pustakawan. LIBRIA, 10(1), 95-115. https://doi.org/10.22373/3384
Lasa HS, & Kurniawan, E. (2021). Sukses akreditasi perpustakaan sekolah / madrasah. Taman Poestaka
Lubis, S. S. W. (2020). Membangun budaya literasi membaca dengan pemanfaatan media jurnal baca harian. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 9(1), 127-135. https://doi.org/10.22373/pjp.v9i1.7167
Luthfiyah, F. (2015). Manajemen perpustakaan dalam meningkatkan layanan perpustakaan. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 189–202. https://doi.org/10.19109/elidare.v1i2.676
Manita, R. J., & Nurhidayati, F. (2022). Analisis inovasi layanan anak ”kurenah storytelling” terhadap peningkatan kunjungan pemustaka di perpustakaan daerah kota padang panjang. JIPIS : Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi Islam, 1(1), 48-53. https://doi.org/10.31958/jipis.v1i1.5968
Pebriana, P. (2017). Analisis kemampuan berbahasa dan penanaman moral pada anak usia dini melalui metode mendongeng. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1, 139-147. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i2.34
Purwono, F. H., Ulya, A. U., Purnasari, N., & Juniatmoko, R. (2019). Metodologi Penelitian (Kuantitatif, Kualitatif dan Mix Method). GUEPEDIA.
Ramdayany, N. E., & Maswati. (2020). Penerapan storytelling dengan media visual untuk meningkatkan kemampuan berbicara pada anak Tk Pertiwi kelompok b Desa Baruka Kecamatan Bungin Kabupaten Enrekang. AL-ATHFAL : Jurnal Pembelajaran dan Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 51-66. https://jurnal.umpar.ac.id/index.php/athfal/article/view/792/647
Ramdhani, S., Yuliastri, N., Sari, S., & Hasriah, S. (2019). Penanaman nilai-nilai karakter melalui kegiatan storytelling dengan menggunakan cerita rakyat sasak pada anak usia dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3, 153-160. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.108
Rukiyah, R. (2018). Dongeng, mendongeng, dan manfaatnya. Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, dan Informasi, 2(1), 99-106. https://doi.org/10.14710/anuva.2.1.99-106
Rulyah, I. S. (2018). Profesi pustakawan: tantangan dan peluang. Jurnal Kepustakawanan dan Masyarakat Membaca, 34(1), 29–38. https://core.ac.uk/download/pdf/267825535.pdf
Safitri, T. M., Susiani, T. S., & Suhartono, S. (2021). Hubungan antara minat membaca dan keterampilan menulis narasi siswa di sekolah dasar. Edukatif : jurnal ilmu pendidikan, 3(5), 2985-2992. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.1029
Siska, S. F. (2020). Inovasi pustakawan sebagai salah satu bentuk promosi di Perpustakaan Soeman Hs Pekanbaru. Shaut Al-Maktabah : Jurnal Perpustakaan, Arsip Dan Dokumentasi, 12(2), 255-264. https://doi.org/10.37108/shaut.v12i2.283
Sobarna, A. (2010). Efektivitas metode “storytelling” bermedia boneka untuk pengembangan kemampuan berkomunikasi. MIMBAR : Jurnal Sosial dan Pembangunan, 26(1), 71-80. https://doi.org/10.29313/mimbar.v26i1.293
Suharti, S. (2020). Layanan perpustakaan di masa pandemi covid 19. buletin perpustakaan, 3(2), 53-64. https://journal.uii.ac.id/Buletin-Perpustakaan/article/view/17798
Wardiah, D. (2017). Peran storytelling dalam meningkatkan kemampuan menulis, minat membaca dan kecerdasan emosional siswa. Wahana Didaktika : Jurnal Ilmu Kependidikan, 15(2), 42-56. https://doi.org/10.31851/wahanadidaktika.v15i2.1236
DOI: https://doi.org/10.14421/fhrs.2023.181.58-71
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Fihris Office:
All Publications by Fihris: Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.