Peran Perpustakaan Khalifah al-Hakam II dalam Pengembangan Ilmu Pengetahuan pada Zaman Keemasan Islam di Spanyol
DOI:
https://doi.org/10.14421/thaq.2022.21102Keywords:
Perpustakaan, Cordoba, Hakam II, Umayyah II, AndalusiaAbstract
Abstract: This research aims to ascertain the role played by the Caliph al-Hakam II library during the golden age of Islam in Andalusia, Spain, when science was rapidly flourishing. Historical research methodology, specifically library research, was employed in this study. The findings indicate that Caliph al-Hakam II had a strong affinity for science, reflected in the Cordoba Library's establishment by Muhammad I, its development by Abdurrahman III, and its further expansion under Hakam II's leadership. The Cordova Library ultimately became the most extensive and distinguished library of its time. The Caliph al-Hakam II Library was pivotal in advancing libraries, establishing schools and universities, transforming private libraries into public ones, promoting book translation movements, and showcasing Muslim scholars' work in language and literature, philosophy, education and reasoning, religion, and science.
Abstrak: Kajian ini bertujuan untuk mengetahui peran perpustakaan Khalifah al-Hakam II yang pada saat itu ilmu pengetahuan dapat berkembang dengan baik dan pesat, sehingga dikenal sebagai masa keemasan Islam di Andalusia, Spanyol. Penelitian ini menggunakan metode penelitian sejarah dengan jenis penelitian kepustakaan. Hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa dinasti Bani Umayyah II di Andalusia didirikan oleh Abdurrahman ad-Dakhil (756-1031 M), dari kepemimpinannya terdapat salah satu periode yang paling menonjol yaitu pada masa Hakam II pada 961-976 M Khalifah al-Hakam II memiliki kecintaan terhadap ilmu pengetahuan, salah satunya diwujudkan dalam Perpustakaan Cordoba yang pembangunannya didirikan oleh Muhammad I, kemudian dikembangkan oleh Abdurrahman III dan kemudian pengembangan perpustakaan tersebut diperbaharui ketika masih di bawah kepemimpinan Hakam II, dengan mencapai puncaknya Perpustakaan Cordova menjadi yang terbesar dan terbaik. Peran Perpustakaan Khalifah al-Hakam II adalah pengembangan perpustakaan, pendirian sekolah dan universitas, perubahan dari perpustakaan swasta menjadi perpustakaan umum, buku gerakan penerjemahan, dan menghadirkan cendekiawan muslim dalam bidang bahasa dan sastra, filsafat, pendidikan dan akal, agama, dan sains.
Downloads
References
Achmadi, Abu, and Sungarso. Sejarah Kebudayaan Islam: Madrasah Aliyah X. Jakarta: PT. Bhumi Aksara, 2019.
Anis, M. Potret Pendidikan Masa Dinasti Umayyah. Jurnal al-Qalam : Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan 7, no 1 (2015): 146-156.
Asari, Hasan. Pendidikan Tinggi Dalam Islam. Jakarta: Logos Publishing House, 1994.
Azzahra, Ulfa. Pengembangan Abdurrahman al-Nashir dalam Mengembangkan Ilmu Pengetahuan di Cordova. Jakarta: UIN Syarif HidayatullaH, 2018.
Ali, K. Sejarah Islam: Tarikh Pramodern. Jakarta: Raja Grafindo, 1997.
Depdikbud. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 2018.
Hak, Nurul. Sains Kepustakaan Dan Perpustakaan Dalam Sejarah dan Peradaban Islam. Pati: Maghza Pustaka, 2020.
Hepi, Andi Bastoni. Sejarah Para Khalifah. Jakarta: Pustaka Al Kautsar, 2008.
Hitti, Phillip. K. History of the Arabs : Rujukan Induk Paling Otoritatif Tentang Sejarah Peradaban Islam. Jakarta: Serambi Ilmu Semesta, 2008.
Imamuddin, S. M. Some Leading Muslim Libraries of the World. Dhaka: Islamic Foundation Bangladesh, 1983.
Kholimah, Nur. “Al-Hakam II Dan Perkembangan Ilmu Pengetahuan Di Andalusia (350 H/961 M - 366 H/976 M).” UIN Sunan Kalijaga, 2014.
Kurniawati, Siti. “Kontribusi Khalifah Abdurrahman Al-Nashir Dalam Mengembangkan Pendidikan Islam Di Andalusia.” UIN Raden Intan, 2021.
Laugu, Nurdin. “Muslim Libraries in History.” Al-Jami’ah 43, no. 1 (2005): 57–97.
Lewis, Bernard. The Arabs in History. New York: Harper Colophon Books, 1996.
Mahasnah, Muhamad Husain. Pengantar Studi Sejarah Peradaban Islam. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar, 2016.
Mahmudunnasir. Islam Its Concepts and History. New Delhi: Kitab Bhavan, 1994.
Marrakushi, Ibn Idhari'. Kitab al-Bayan al-Mughrib Fai Akhyar al-Andalus wa al-Maghrib. Leiden: J. Brill, 1951.
Masruri, Anis. Sejarah Perpustakaan Islam. Yogyakarta: Pokja Akademik UIN Sunan Kalijaga, 2006.
Mursi, Muhammad Sa'id. Tokoh-Tokoh Besar Islam Sepanjang Sejarah. Jakarta: Pustaka al Kausar, 2007.
Qalyubi, Syihabuddin, and dkk. Dasar-Dasar Ilmu Perpustakaan Dan Informasi. Yogyakarta: Jurusan Ilmu Perpustakaan dan Informasi Fakultas Adab UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2007.
Rifai, Agus. Perpustakaan Islam: Konsep, Sejarah, dan Kontribusinya dalam Membangun Peradaban Islam Masa Klasik. Jakarta: Rajawali Pers, 2013.
Samuji. Perkembangan Ilmu pada Zaman Islam. Jurnal Paradigma 9, no. 1 (2020): 13-28.
As-Sirjani, Raghib. Bangkit dan Runtuhnya Andalusia. Jakarta: Pustaka al Kautsar, 2013.
Soekanto, Soerjono. Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: PT Raja Grafindo, 2012.
Sou’yb, Joesoef. Sejarah Daulah Umayyah II Di Cordova. Jakarta: Bulan Bintang, 1977.
Subchi, Imam. Pendidikan Agama Islam : Sejarah Kebudayaan Islam untuk Madrasah Aliyah Kelas XI. Semarang: PT. Karya Toha Putra. 2015.
Sulistyo, Basuki. Kamus Ilmu Perpustakaan Dan Sains Informasi. Jakarta: Sagung Seto, 2018.
Sunanto, Musyrifah. Sejarah Islam Klasik: Perkembangan Ilmu Pengetahuan Islam. Bogor: Kencana, 2003.
Suwarno. Dasar-Dasar Ilmu Perpustakaan: Sebuah Pendekatan Praktis. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2016.
Suwito. Sejarah Sosial Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana, 2005.
Suyanta, Sri. “Transformasi Intelektual Islam Ke Barat.” Jurnal Ilmiah: Islam Futura 10, no.2 (2011): 20–35.
Syalaby, Ahmad. Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Bulan Bintang, 1973.
Wasserstein, David. The Library of Al-Hakam II al-Mustansir and the Culture of Islamic Spain. Manuscripts of the Middle East 5, 100. London: Routledge, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Adillya Kafilla Auhaina, Khairunnisa Etika Sari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who will publish with this journal agree to the following terms:
- Thaqafiyyat: Jurnal Bahasa, Peradaban dan Informasi Islam publishes all articles entirely in full text.
- It is permissible for readers to download and to use it for scientific purposes and scientific dissemination.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.