Gen Z's Perspective on Balaclava Hijab Trend
DOI:
https://doi.org/10.14421/thaq.2024.23105Keywords:
balaclava, hijab, jilbab, khimar, veilAbstract
Abstract: This study aims to understand and explore the controversial issue of wearing balaclava as a jilbab among Generation Z. The research method used is a qualitative descriptive research approach, with data collection techniques of observation, interviews, and documentation, and the technique of determining research informants using accidental sampling. The result of this research is that balaclava is a head covering worn by British soldiers when on duty in winter. Over time, balaclava has become very popular among motorcycle lovers. balaclava is used as a self-protection tool by motorcyclists to protect themselves from the wind and dust that blow strongly while driving. Nowadays, balaclava is becoming a trend among Indonesian hijabers, because of its unique and practical model. Muslim women use balaclava as a hijab style to look fashionable. However, the use of this jilbab has caused various controversies among Gen Z. There are some who agree with the use of the jilbab. There are some who agree with the use of this jilbab because it is simple and fashionable, but other opinions say that balaclava is considered not following Islamic law because it does not cover the aurat perfectly.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk memahami dan mengeksplorasi isu kontroversial penggunaan balaclava sebagai jilbab di kalangan Generasi Z. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan penelitian deskriptif kualitatif, dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi, serta teknik penentuan informan penelitian menggunakan accidental sampling. Hasil penelitian menunjukkan bahwa balaclava awalnya merupakan penutup kepala yang dikenakan oleh tentara Inggris saat bertugas di musim dingin. Seiring waktu, balaclava menjadi sangat populer di kalangan pecinta sepeda motor. Balaclava digunakan sebagai alat pelindung diri oleh pengendara motor untuk melindungi diri dari angin dan debu yang berhembus kencang saat berkendara. Saat ini, balaclava menjadi tren di kalangan hijabers Indonesia karena modelnya yang unik dan praktis. Perempuan Muslim menggunakan balaclava sebagai gaya hijab untuk tampil modis. Namun, penggunaan jilbab ini menimbulkan berbagai kontroversi di kalangan Generasi Z. Ada yang setuju dengan penggunaan jilbab ini karena dianggap simpel dan modis, tetapi ada juga yang berpendapat bahwa balaclava dianggap tidak sesuai dengan hukum Islam karena tidak menutup aurat dengan sempurna.
Downloads
References
Al-Ashfahani, A.-R. (2017). al-Mufradāh fī Ghāribil Qur’ān, terj: Ahmad Zaini Dahlan, Jilid 3. Depok: Pustaka Khazanah Fawa’id.
Albani, M. N. (2016). Jilbab Wanita Muslimah. Solo: At-Tibyan.
Al-Qur'an dan Terjemahan. (n.d.).
Arzahwa, F. N. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Minat Generasi Z Memilih Busana Muslimah. Jurnal EK&BI, Volume 4, Nomor 2, 477-487.
Asyadily, M. H. (2019). Telaah Kritis Pemahaman Hijab dalam Framework Fatima Mernissi. Fikrah: Jurnal Ilmu Aqidah dan Studi Keagamaan Volume 7 Nomor 2, 303-332.
Britannica, P. E. (2024, Maret 22). Retrieved from Merriam Webster: https://www-merriam--webster-com.translate.goog/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=id&_x_tr_hl=id&_x_tr_pto=tc
Busni, D. (2021). The Style Of Using Veil In The Age Of Globalization. Islamuna: Jurnal Studi Islam, 161-178.
Cahyaningrum. (2023). Studi Komparasi Tentang Jilbab dalam Perspektif Islam dan Kristen . Kediri: Etheses IAIN Kediri.
Febriani, G. A. (2023, April 15). Mengenal Balaclava, Penutup Kepala Jadi Tren Hijab Instant untuk Hijabers. Retrieved from Wolipop Lifestyle: https://wolipop.detik.com/hijab-update/d-6674854/mengenal-balaclava-penutup-kepala-jadi-tren-hijab-instant-untuk-hijabers
Hidayat, T. (2020). Hukum Berjilbab Perspektif Murtadha Muthahhari Dan Quraish Shihab. Institut Agama Islam Negeri (Iain) Purwokerto .
Indonesia, D. A. (2000). Al-Qur’an Dan Terjemahan. Semarang: Toha Putra.
Indonesia, K. B. (2018). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Indrisetiawati, D. (2023). Kontroversi Pemakaian Turban Sebagai Jilbab di Kalangan Mahasiswa. AP3SI, 160-173.
Khoiri, M. A. (2016). Fiqih Busana Telaah Kiritis Pemikiran Muhammad Syahrur. Yogyakarta: Kalimedia.
Kuntarto. (2016). Konsep Jilbab Dalam Pandangan Para Ulama Dan Hukum Islam. An-Nidzam 3 No 1, 36-62.
Marinda, L. (2019). Komodifikasi Jilbab Dalam Sejarah Peradaban Manusia. An-Nisa’ : Jurnal Kajian Perempuan dan Keislaman 12, no. 2, 240-262.
Maryati, P. (2022). Konsep Aurat Perempuan dalam QS. an-Nūr ayat 31 dan QS. al-Ahzāb ayat 59 (Studi Penafsiran Wahbah az-Zuhaily dalam Kitāb Tafsīr al-Munīr). Mataram: Universitas Islam Negeri Mataram.
Mubarokah. (2022). Konsep Jilbab dalam Pandangan Islam. Yogyakarta.
Muhammad, H. (2004). Islam Agama Ramah Perempuan. Yogyakarta: LKIS.
Mutrofin. (2013). Kesetaraan Gender Dalam Pandangan Amina wadud dan Riffat Hassan. TEOSOFI: Jurnal Tasawuf Dan Pemikiran Islam, Volume 3 Nomor 1 , 251.
Nasional, D. P. (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Nurdianik, Y. (2022). Hijab: Antara Tren dan Syariat di Era Kontemporer. Indonesian Journal of , 11-20.
Poerwanto. (2019). Persepsi Generasi Millineal terhadap Jilbab sebagai Identitas, Fesyen,Komunikasi Nonverbal dan Kreativitas. Journal of Tourism and Creativity, 1-18.
Pramesti. (2018). Analisis Perbedaan Antara Shopping Lifestyle dan Status Consumption Pada Generasi X , Y , Z (Survei Tentang Hijab Fashion Pada Wanita Berhijab di Jakarta). Adm Bisnis, 90-99.
Qasthalani, M. (2014). Konsep Hijab dalam Islam. Nizam 4, no. 01, 143–157.
Saputra. (2019). Faktor-faktor yang memengaruhi keputusan pembelian Generasi Z pada kegiatan bisnis berbasis e-commerce. J. Res. Appl. Account. Manag.
Sofiyah, A. (2020). Hijab Bagi Wanita Muslimah Di Era Modern. Ijtimaiyya: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam 13 (1), 89-102.
Sugiarto, F. (2020). Penafsiran Tentang Jilbab Dalam Al-Qur’an Surah Al-Ahzab [33] Ayat 59 Menurut Buya Hamka Pada Tafsir Al-Azhar. Madinah: Jurnal Studi Islam, Volume 7 Nomor 1, 118-128.
Suliana. (2023, Maret 30). Mengenal Balaclava, Topeng Militer yang Kini Digandrungi Anak Muda Dunia. Retrieved from Koran Jakarta: https://koran-jakarta.com/mengenal-balaclava-topeng-militer-yang-kini-digandrungi-anak-muda-dunia?page=all
Suluki, A. (2020). Studi Komparatif Pandangan Muhammad Quraish Shihab Dan Muhammad Syahrur. Purwokerto: IAIN Purwokerto.
Sunarto. (2022). Tafsir Jilbab Perempuan Perspektif Islam Dan Psikologi. Kariman, Volume 10, Nomor 01, 153-170.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Adillya Kafilla Auhaina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who will publish with this journal agree to the following terms:
- Thaqafiyyat: Jurnal Bahasa, Peradaban dan Informasi Islam publishes all articles entirely in full text.
- It is permissible for readers to download and to use it for scientific purposes and scientific dissemination.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.